Göta Älvbron, vägen uppför

Startat av Niclas Rosenius, 01 november 2008, 18:30:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Citat från: ch skrivet 02 november 2008, 20:48:44 PM
Det finns en fara att köra i spåret, och det är halka. Vissa tider på dygnet är det köbildning i de vanliga körfälten, och då är det väl guld värt för bussarna och taxi att få köra i spårvagnsfilen.

Dessutom ska merparten av bussarna från Hisingen i riktning mot centrum svänga vänster efter bron, och det kan man endast göra från spårvagnsfilen.


? "Det finns en fara att köra i spåret, och det är halka." Är det inte halt någonannastans? Finns väl inget som är direkt farligt med att köra i spåret mer än att kontakledningen kan falla ner?

BK3 Gäller för fältet närmast spåret och 3,5ton gäller längst ut. Inte många bussar i stadstrafik som fixar BK3 idag.

Anders Forsberg

Göta Älvbron är en klaffbro ca 927 m lång och den segelfria höjden är 19,5 m. Broklaffen fälls upp när större fartyg passerar. Bron invigdes den 26 november 1939. Under 1955 började arbetet med att göra Göta Älvbron bredare. Arbetet med breddningen var färdigt i september 1958. I dag går den tunga trafiken i de två mittersta körfälten på ömse sidor om kollektivtrafiken. De yttersta körfälten är ej tillåtna för fordon över 3,5 ton. På broklaffen är det 20 km som högsta hastighet.

Blir det stopp i spårvagnstrafiken på bron så brukar man kunna få bussarna att ta sig förbi. Här kommer tre bilder från ett stopp på bron i våras.

Anders Forsberg








Bussmicke

Oj vilken Härlig röra. Ju rörigare desto roligare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Andersson


Anders Forsberg

Nu kanske detta inte är rätt forum men eftersom jag kör spårvagn så var det som så. Allt hade gått som på räls hela dagen. Det är dags att ta sig till Järntorget för hemgång. Hungern sätter in och man känner att jaha det här var en bra dag. Det är då man kommer till Göta Älvbron och det är broöppning. Ingen fara med det, det brukar bara tar några minuter. Oftast inget att hetsa upp sig för, men lagen om alltings jäv....het är ju det att har inget hänt tidighare under arbetsdagen så gör det givetvis det när man ska hem. Jo vad händer vagnen före mig stendör, den är totalt dör. Inte ett liv och sedan broklaffen gått ned så blir det snabbt ett stort kaos. Mina passagerare finner nödöppnarhandtag och lämnar vagnen. Bussar står på kö bakom, men som sagt snabbt kommer några trafikledare och reparatörer.

Busstrafiken leds förbi, på bilden av en man känd på Svenska Spårvägssällskapets forum.

Efter ytterligare en stund kan även jag åka vidare mot Järntorget, bara lite över en timme sen. Det är lite vanskligt med detta jobbet att stämma träff med någon direkt efter det man slutat. Man vet aldrig. Nåja det blev en del bra bilder under tiden.

Anders F


Niclas Rosenius



   Tackar, Anders för bilderna över kaoset på bron. Detta är ju nackdelen med spårvagn. Men fördelarna med spårvagn är ju många flera.

   //Niclas

ch

Citat från: Tomas skrivet 02 november 2008, 21:19:12 PM
? "Det finns en fara att köra i spåret, och det är halka." Är det inte halt någonannastans? Finns väl inget som är direkt farligt med att köra i spåret mer än att kontakledningen kan falla ner?

Se bara hur många privatbilister som har krockat, snurrat runt etc på Per Dubbsgatan när de ska köra i en kurva med spår i. Är det lite löv, is, blött etc så är det blixthalka direkt på spåren.

Nupski

#22
Citat från: ch skrivet 03 november 2008, 23:20:10 PM
Se bara hur många privatbilister som har krockat, snurrat runt etc på Per Dubbsgatan när de ska köra i en kurva med spår i. Är det lite löv, is, blött etc så är det blixthalka direkt på spåren.


Vad har det med bussar att göra? Nej tillbaka till ämnet...

...Sist de gjorde arbeten på bron så stakade de ut en väg med koner så bussarna inte skulle falla igenom då man var tvungen att ligga i allmäna körfältet, visst man var nervös första gången man körde över. Vid fordonshaverier på bron får man snällt stå och vänta på att trafikledare kommer för att dirigera trafiken, de finns de som försökt vända ledbussar på bron. Ser att denne kändis till trafikledare leder bussar lika bra som pensionärer i Brunnsparken  ;D.

Hagri

Citat från: ch skrivet 03 november 2008, 23:20:10 PM
Se bara hur många privatbilister som har krockat, snurrat runt etc på Per Dubbsgatan när de ska köra i en kurva med spår i. Är det lite löv, is, blött etc så är det blixthalka direkt på spåren.

Det är kanske inte så många ställen längre som privatbilar kan köra i spårvagnspåren, som tidigare. Men har man råkat utför punka för att metalldelar (svetsrester) gått in i däcken väljer man bort spåren som bilbana i fortsättningen.