Huvudmeny

Hmmm 2

Startat av Bussmicke, 09 maj 2008, 21:30:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Får jag fortsätta?


yngrot

Inte bara SL bussar som saknar delar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

enl uppgift ser Swebus 5530 likadan ut

Johan Hansson

Trist att de körs runt med bussar som saknar (kroppsdelar)
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Walter

Var vill ni komma med dessa exempel? Vad föredrar ni, att bussen kommer dock utan en obetydlig plåt och ni kan ta er dit ni ska eller man ställer in turen i väntan på att plåten levereras och monteras?

Tycker detta är ganska obetydliga fel så länge bussen inte är trafikfarlig.

På av BK Buss 8700 i Malmö är ena av strålkastarhuset svart och den andra är gul, ser konsigt ut men bussen fungerar ju ändå. En värld där alla bussar som rullar är hela rena och utan en skråma kommer inte inträffa.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Jag ville enbart visa ett par exempel på hur illa det kan se ut, inte systematiskt leta fel på varenda vagn.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Citat från: Walter skrivet 11 maj 2008, 22:18:32 PM
En värld där alla bussar som rullar är hela rena och utan en skråma kommer inte inträffa.

Jo så är det i Japan. Dock kommer det inte att inträffa i Sverige.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 11 maj 2008, 22:18:32 PM
Var vill ni komma med dessa exempel? Vad föredrar ni, att bussen kommer dock utan en obetydlig plåt och ni kan ta er dit ni ska eller man ställer in turen i väntan på att plåten levereras och monteras?

Det vore något! Tänk om 47 personer kom för sent till sina arbeten för att bussens ena halvljuslampa var tvungen att bytas!  ::)

Jeppe Hagelbäck

Själv försöker jag undvika att ta bild på bussar med den här typen av skador.
Tycker personligen inte att det är rätt att i ena stunden föreviga något som kan framstå negativt för ett firmanamn, för att i andra knacka på i depån och be dem backa ut bussar.
Har vid förvånande många tillfällen träffat personer i depåerna som känner till mitt namn och t.o.m.  hemsideadress.
Buss Snack har ju blivit något av en instans, med väldigt många läsare och skribenter, även högt upp i företagsledningarna...
Som forumskribenter och/eller bussfotografer är vi inte någon jury eller grävande journalister, som till varje pris måste visa verkligheten, utan bara en samling halvtokar som tycker det är kul med kollektivtrafik.


Ersa

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 12 maj 2008, 10:13:22 AM
Själv försöker jag undvika att ta bild på bussar med den här typen av skador.
Tycker personligen inte att det är rätt att i ena stunden föreviga något som kan framstå negativt för ett firmanamn, för att i andra knacka på i depån och be dem backa ut bussar.
Har vid förvånande många tillfällen träffat personer i depåerna som känner till mitt namn och t.o.m.  hemsideadress.
Buss Snack har ju blivit något av en instans, med väldigt många läsare och skribenter, även högt upp i företagsledningarna...
Som forumskribenter och/eller bussfotografer är vi inte någon jury eller grävande journalister, som till varje pris måste visa verkligheten, utan bara en samling halvtokar som tycker det är kul med kollektivtrafik.

Håller helt med dig. Speciellt då man själv arbetar i branschen vill man ju inte leka "uppdrag granskning" då man ju oftast vet hur missriktat och fel det kan bli med dylika bilder. Något som jag aldrig skulle göra vore att försöka lägga upp dylika bilder från min egen arbetsgivares fordon. Inte för att man behöver försköna verkligheten, men jag låter då bli att fota de "egna fordonen" vid de tillfällen då det förekommit att lampor nyligen gått sönder och någon annan trafikant bucklat till någon plåt. För man är ju alltid bussförare och anställd i första hand. Hobbyn kommer alltid i andra hand, när tid finnes.

Kvalitetskontroller ska givetvis förekomma, men är länshuvudmännens uppgift. Och de har betalt för att inte behöva åka snålskjuts på halvtokiga fotografer.

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 12 maj 2008, 10:42:16 AM
Kvalitetskontroller ska givetvis förekomma, men är länshuvudmännens uppgift.

Nja, i första hand är det allt en uppgift för trafikföretagens internkontroll!

Bussmicke

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 12 maj 2008, 10:13:22 AM
Har vid förvånande många tillfällen träffat personer i depåerna som känner till mitt namn och t.o.m.  hemsideadress.

Samma här faktiskt, Sist jag var på Norrtäljegaraget är ett exempel..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 12 maj 2008, 12:02:11 PM
Nja, i första hand är det allt en uppgift för trafikföretagens internkontroll!

Ja, jo... i teorin ja. Men vi vet ju alla att det inte riktigt fungerar på exakt alla håll i landet.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2008, 09:09:42 AM
Internkontrollen kan vara väl så fungerande, men det finns inga ekonomiska möjligheter att ställa en buss åt sidan med åtföljande indragna turer för icke trafikfarliga fel, ingen skulle nog vara gladare om beställaren krävde (och betalade) för sådana krav.

Att bussar tillfälligtvis går i trafik med någon skavank eller som i dessa fall avsaknad av karossdelar kan nog de flesta acceptera och förstå. Det kan ju vara så att bussen skadats under morgontrafiken och ändå är ute på eftermiddagen och kanske dagen efter med kvarvarande skador. Det är inget problem. Om inte annat så kan det ju ta någon dag att beställa och lacka nödvändiga delar. Själva utbytet av plåt/plast eller någon lucka kan jag inte tänka mig att det tar lång stund att göra i verkstaden förutsatt att inga andra större skador finns på fästen, etc, så bussens ställtid borde inte bli särskilt omfattande.

Det som däremot inte känns acceptabelt är de fall där entreprenören uppenbart struntar i hur bussarna ser ut. Man samlar på sig tiotals skador eller fler innan någon (möjligen) bryr sig och många gånger har förfallet gått så långt att det kostar en förmögenhet att åtgärda. Tyvärr har vi ju både på detta forum och i det verkliga livet sett exempel på en hel del dylika exemplar och vet att silvertejp, avsaknad av karossdelar, bucklor och andra skador mycket väl kan rulla veckovis och ibland månadsvis. Då har man sedan länge passerat gränsen då kritik och uppmärksamhet är befogad.