När jag tittar igenom bilder i olika tidningar (på www) ser jag denna B10M
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/dalsland/ny-brand-br%C3%B6t-ut-i-f%C3%A4rgelanda-1.7389060
TWP814 är i bilregistret B12M och är byggd från början som brandfordon.
Finns det sådana i trafik fortfarande ? Fick intrycket att de inte var så populära hos brandfolket ?
Någon som har koll på hur många som tillverkades ? Visst fanns det en Polisvariant också ?
Citat från: Kung Vasa skrivet 29 juli 2018, 13:42:16 PM
Finns det sådana i trafik fortfarande ? Fick intrycket att de inte var så populära hos brandfolket ?
Någon som har koll på hur många som tillverkades ? Visst fanns det en Polisvariant också ?
Årsmodell 2003, i trafik, ägare NORRA ÄLVSBORGS RÄDDNINGSTJÄNSTFÖRBUND i Trollhättan, är väl inte ovanligt med brandbilar som ofta inte har rullat så många mil och är välskötta som är 15 år.
Oslo har vel sin, men inte i daglig arbete
Finns några i Örebro län också, på deltidsstationer i Lindesbergs kommun om jag inte minns fel.
De blev ingen större succé och några av de totala antalet som kom ut på stationerna har avvecklats. Jag vill minnas att någon också brunnit upp.
Bombgruppen i Göteborg har väl haft en sån?
Såg en sån häromdagen, men den var nog privat och husbuss numera. Fortfarande röd dock.
Citat från: Taunusch skrivet 29 juli 2018, 14:32:17 PM
Finns några i Örebro län också, på deltidsstationer i Lindesbergs kommun om jag inte minns fel.
De blev ingen större succé och några av de totala antalet som kom ut på stationerna har avvecklats. Jag vill minnas att någon också brunnit upp.
Bombgruppen i Göteborg har väl haft en sån?
Ja den fanns kvar i början av sommaren i alla fall
Vad är syftet med att bygga om en buss istället för att ha en ombyggd lastbil som brandbil?
Citat från: AO skrivet 29 juli 2018, 16:07:03 PM
Vad är syftet med att bygga om en buss istället för att ha en ombyggd lastbil som brandbil?
Ingen ombyggnad av buss, men modifiserad buss.
några link til gamla artikel
https://www.nyteknik.se/industri/volvo-bussar-satsar-pa-brandbuss-6475083
http://news.cision.com/se/ab-volvo/r/volvo-bussar-ab-och-svenska-raddningfordon-ab-bildar-brandbuss-bolag,c42543
Busskonceptet har ju använts även för att bygga sopbilar. Grundtanken där är densamma som för
brandbilar. Dvs ett rymligare och bättre anpassat utrymme för lättare i och urstigning. Bland annat
bygger Mercedes sopbilar på den konceptet.
Citat från: buskörare skrivet 29 juli 2018, 15:34:19 PM
Såg en sån häromdagen, men den var nog privat och husbuss numera. Fortfarande röd dock.
Den bor vid Bogesunds gård, jag har sett den uppställd där när jag fikat på slottscafeet.
En starkt bidragande faktor till den uteblivna succén kan jag tänka mig berodde på Säffles tidvis undermåliga kvalitetskontroll.
Dessa specialfordon togs fram dels som utryckningsfordon, men det tillverkades även några få exemplar för distributionstrafik som testades av bla Schenker har jag för mig, men dessa var inte särskilt populära bland förarna och lär ha haft en bristfällig driftsäkerhet.
Skillnaden mot Mercedes Econic som är tänkt att utföra samma uppgifter är att Daimler satsat på att förbättra produkten vad jag förstått och har tagit modellen på stort allvar.
Econic bygger väl inte heller på ett busschassi har jag för mig.
Volvo byggde egentligen bara om en 8500 till lastbil vilket inte blev så bra.
Nu har jag sett att även Scania givit sig in i denna nisch med en p-modell där man flyttat fram hytten så den inte bygger lika mycket på höjden pga motorn.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 juli 2018, 18:51:04 PM
Den bor vid Bogesunds gård, jag har sett den uppställd där när jag fikat på slottscafeet.
En starkt bidragande faktor till den uteblivna succén kan jag tänka mig berodde på Säffles tidvis undermåliga kvalitetskontroll.
Dessa specialfordon togs fram dels som utryckningsfordon, men det tillverkades även några få exemplar för distributionstrafik som testades av bla Schenker har jag för mig, men dessa var inte särskilt populära bland förarna och lär ha haft en bristfällig driftsäkerhet.
Skillnaden mot Mercedes Econic som är tänkt att utföra samma uppgifter är att Daimler satsat på att förbättra produkten vad jag förstått och har tagit modellen på stort allvar.
Econic bygger väl inte heller på ett busschassi har jag för mig.
Volvo byggde egentligen bara om en 8500 till lastbil vilket inte blev så bra.
Nu har jag sett att även Scania givit sig in i denna nisch med en p-modell där man flyttat fram hytten så den inte bygger lika mycket på höjden pga motorn.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Aha! Inte sett den tidigare, men kul att veta! :)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 juli 2018, 18:51:04 PM
---
En starkt bidragande faktor till den uteblivna succén kan jag tänka mig berodde på Säffles tidvis undermåliga kvalitetskontroll.
Dessa specialfordon togs fram dels som utryckningsfordon, men det tillverkades även några få exemplar för distributionstrafik som testades av bla Schenker har jag för mig, men dessa var inte särskilt populära bland förarna och lär ha haft en bristfällig driftsäkerhet.
---
Säffle var väl inte inblandade när det gäller brandbussarna? De byggdes av Svenska Räddningsfordon i Arvika (se länkarna ovan)
Citat från: Greger Larsson skrivet 31 juli 2018, 22:23:29 PM
Säffle var väl inte inblandade när det gäller brandbussarna? De byggdes av Svenska Räddningsfordon i Arvika (se länkarna ovan)
Karossen är Säffle dock.
Det verkar vara så att Volvo byggt chassit, men sedan är jag inte så insatt i hur mycket Säffle gjort, men de verkar ju åtminstone ha gjort ett skal som Svenska Räddningsfordon sedan kapat upp efter behov.
Det är ganska vanligt bland specialfordon.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
http://www.tjugofyra7.se/globalassets/sirenen/sirenen_2000_nr_03.pdf
side 8-9
https://dokodoc.com/svart-p-vitt-om-iuc-ntverket.html
side 43-44
Ja, de första byggdes på B10M och då hade man ju ett chassi med ram att bygga på så dessa var nog utan Säffles inblandning. Sedan kom integralchassit B12M och då var man väl tvungen att låta Säffle bygga någon typ av "grundkaross" att fortsätta att bygga på i Arvika, dessa fick ju också en 8500-liknande front. Hur många kan ha byggts totalt, 20-25 gissningsvis?