Huvudmeny

Nobina 7605...

Startat av Ulf Berlin, 30 april 2020, 18:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...fick gör en sväng till Uppsala på linje 677 på morgonen den den 27 april:

Inte många resande med den heller under dessa tider.../Ulf

Mikael T Nilsson

Tack för denna bild! Vid de tillfällen jag sett Volvoboggi på linje 677 har det varit de lite nyare, i 32xx-serien.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

#2
Inga konstigheter eller ovanligheter där inte. Allt möjligt sätts in på 677 vid de tillfällen då man tvingas kasta om lite. Det viktigaste är att det finns tillräckligt med sittplatser bara. De blå ledbussarna på linjen är ju dock sällan fullsatta, så en röd vanlig normal boggivagn räcker nästan alltid.
Det rör sig ju ändå om en linje som snart tolv år senare ändå inte uppfyller SLs egna krav på att få vara blå. Och "kravet" på ledvagnar är något som idag inte har någon bakgrund i verkligheten, utan är bara en tradition som råkat hänga kvar sedan 807:ans tid. Fast Swebus Uppsala redan då körde grå boggivagnar på flera avgångar planerat.

Carl Eric

En absolut majoritet av avgångarna går dock fortfarande med blåa B9S-ledvagnar.  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Lite intressant kommer nästa avtal att bli dock, då man rent fordonsmässigt gällande 677 knappast kan fortsätta med krav/önskemål som knyter an till gamla traditioner med ledvagnar. Man får nog acceptera verkligheten där, och inse att 677 är som vilken landsbygdslinje som helst, som kan trafikeras med samma slags fordon som motsvarade linjer. Boggivagnar med färre sittplatser, vilket kan leda till ett behov av fler avgångar, vilket i sin tur kan medföra att linjen då kan komma att uppfylla kraven på SL-blå stomlinje, sent omsider.

Ulf Berlin

Då kanske linjen byter linjenummer också...
"x7x"linjerna betydde ju blåbussar,men det flyter mer och mer ut nu.../Ulf

AO

Är inte 677 en linje som efter nästan upphandling kan komma att trafikeras av dubbeldäckare?

Apropå det, hur länge sträcker sig nuvarande avtal?

homer

#7
ett år till ungefär.

Ska 677 fortsätta vara stombuss (vilket väl allt tyder på?) borde de redan för 10 år sedan ha varit möjligt att köra med samma fordon som på 676 så skulle entreprenören slippa ha 2 olika blåbussar

Ersa

Om man idag inte ens fyller led- och boggibussarna på dagens rätt glesa trafik, varför skulle man behöva köra dubbeldäckare i nästa avtal?

homer

Inte för kapaciteten skull utan för att det planeringsmässigt borde vara bättre att köpa in 10 extra  blå dubbeldäckare som kan användas på båda linjerna istället för att ha 2 olika modeller med tillhörande extrabussar. visserligen är dubbeldäckare dyrare både i inköp och drift men totalkostnaden borde väl bli lägre än att ha dubbeldäckare för 676 och ledbussar för 677, givetvis skulle det vara bäst och billigast med röda bussar, men där är vi ju tyvärr inte.

Fredde

Blir det ett krav på dubbeldäckare i kommande avtal, tro?
Detta var väl något Nobina sålde in hos SL inför nuvarande avtal?

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2020, 17:45:15 PM
Om man idag inte ens fyller led- och boggibussarna på dagens rätt glesa trafik, varför skulle man behöva köra dubbeldäckare i nästa avtal?

Ja, det kanske vore klokt att införa stomlinjeblå boggibussar när nästa avtalsperiod påbörjas. Bättre att anpassa tursättningarna efter trafikantunderlaget.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

676 och 677 är två linjer som ser väldigt olika ut gällande turtäthet, antal hållplatsstopp, antal resenärer m.m, och som därför bör ha två helt olika fordonstyper. Egentligen borde väl linjen återbördas till UL och köras med vanliga gula boggivagnar, samt ett fåtal Rimbobaserade röda. Men uppenbarligen var och är det väldigt viktigt för några teoretiker att linjen ska vara blå, trots att ingen resenärer förstår logiken med detta.

Däremot kan jag köpa idén om att behålla blåa 677 om den dras om, från Långhundra-Åby till Arlanda och Märsta station istället. Fortfarande anslutning till UL 806 i Långhundra-Åby, som dragits om för att täcka upp nuvarande 677as dragning i Uppsala län.
Eftersom SL i snart tio år, trots regelbunden kritik, varit totalt oförmögna att få in Arlanda som resmål från Norrtälje och Rimbo med 677+806 i sin reseplanerare, verkar detta dessvärre vara det enda sättet att rätta till detta generalfel.

Vagnskada

Varför ska bakomvarande trafik varnas för att bussens överhäng rör sig i sidled? Det är väl chaufförens ansvar att hålla reda på? Och den eventuella risken det innebär drabbar väl inte de som befinner sig rakt bakanför bussen, utan de som ligger i körfält till vänster och höger om ev. svängande buss?

homer

Håller med, dekalen förfular och tillför egentligen ingenting, det blir dessutom  extra löjligt när klistermärket ibland sitter på ledbussar med stel bakaxel eller 2 axliga bussar