GUB:s Nya Man 18c i trafik

Startat av Bese001, 21 december 2020, 07:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Hej!
I morse såg jag för första gången en av dessa i trafik på linje 1. Kunde inte se vilken individ dock! Är/ har väl varit motorproblem med dessa vad jag läst här på snacket.
Finns det någon GUBbe som har status på dem?
7-8 stycken stod i förra veckan på uppställningsplatsen på Säbygatan där Swebus höll till.

Ersätter dessa några äldre ledbussar månne?

Buzzlover

Svar Ja, vilka inventarienummer dessa har är jag osäker på, men borde vara dom som inte uppfyller miljökraven efter 1 Januari.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bese001

Hej! Hundpromenader är bra för busskådning😊 Såg nu 473, DUA 13U på linje 1. Är det Euro 6-motor som gäller från januari? I såna fall bör det vara 211-229 som ryker.

AO

Hej!
På GUBs hemsida finns lite mer info samt en bild på GUB 472. Totalt blir det 15 stycken.
Just nu pågår också en stor upphandling om framtida leveraser av elbussar. Så då får vi se om Uppsala fortsättningsvis blir MANdominerat eller om någon annan leverantör lyckas ta sig in i staden.

https://www.gub.se/gub/gub-okar-antalet-hybridbussar/

Bese001


Buzzlover

Citat från: Bese001 skrivet 21 december 2020, 12:50:24 PM
Hej! Hundpromenader är bra för busskådning😊 Såg nu 473, DUA 13U på linje 1. Är det Euro 6-motor som gäller från januari? I såna fall bör det vara 211-229 som ryker.
Ja. Efter 1 Januari blir det Euro 6 krav i alla städer med miljözon. (om inte operatören fått dispens)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

Jag hoppas innerligt att det blir Volvo den gången.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Varför önska ökade kostnader för UL och Uppsala kommun, samt olika problem för förarna och passagerarna? Det är bra att GUB lyckats hålla en någorlunda enhetlig vagnpark, med alla fördelar det innebär för utbildning av personal, samt totalekonomi för skattebetalarna och resenärerna.

Buzzlover

Nu hoppas Micke på Volvo, alla delar absolut inte hans önskan men förklara gärna varför du tyckte det nödvändigt att ifrågasätta en simpel önskan?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Jacob

De heter 471-485 och ersätter 211-220, 317, 320 samt tre av 221-227 (ej bestämt ännu vilka individer). Övriga fyra av nyss nämnda serie blir kvar och kommer rulla på linje 12 som går utanför miljözonen. 228-229 är av årsmodell 2013 och får därför rulla i miljözonen hela 2021.

Hittills är 471-474, 477 och 483 i trafik. 476 blev trafikklar idag men oklart om den sattes ut.
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2020, 00:44:17 AM
Varför önska ökade kostnader för UL och Uppsala kommun, samt olika problem för förarna och passagerarna? Det är bra att GUB lyckats hålla en någorlunda enhetlig vagnpark, med alla fördelar det innebär för utbildning av personal, samt totalekonomi för skattebetalarna och resenärerna.

Varför ifrågasätta om man vill se variation? Jag fattar väl att enhetligt är ekonomiskt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Citat från: Jacob skrivet 22 december 2020, 22:01:27 PM
De heter 471-485 och ersätter 211-220, 317, 320 samt tre av 221-227 (ej bestämt ännu vilka individer). Övriga fyra av nyss nämnda serie blir kvar och kommer rulla på linje 12 som går utanför miljözonen. 228-229 är av årsmodell 2013 och får därför rulla i miljözonen hela 2021.

Hittills är 471-474, 477 och 483 i trafik. 476 blev trafikklar idag men oklart om den sattes ut.

Tack för en bra sammanställning. Hela serien 211-220 står nu vid uppställningen på Säbygatan tillsammans med bl a några av de nya som ännu inte kommit i trafik.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ersa

Citat från: Buzzlover skrivet 22 december 2020, 16:23:24 PM
Nu hoppas Micke på Volvo, alla delar absolut inte hans önskan men förklara gärna varför du tyckte det nödvändigt att ifrågasätta en simpel önskan?

För att om man kört tillräckligt mycket Volvo på arbetstid är en sån önskan i princip liktydigt med: "Jag hoppas ni i Uppsala får en problemfylld framtid där ni alla kommer att bli missnöjda med era arbeten".
Åtminstone om man själv står på sidan om, och inte ens behöver arbeta med krånglet, behöver man väl inte önska olycka åt andra. Jag tillönskar då inte GUB-förarna annat än framtida kvalitet och nöjdhet.

Buzzlover

Absolut, du resonerade redan i första svaret din anledning till varför Mickes kommentar enligt dig var dum.
Min fråga var varför du bedömde det nödvändigt att ens kritisera de Micke sa?
Ett hopp är inte mer än så, att sen tycka/veta att det som hoppas på är orimligt är ju jättebra men varför ska man ens behöva gå emot det då?
Om man redan vet att det är orimligt alltså.
Är det inte möjligt att gå vidare med vetskapen att man själv vet vad som är rimligt eller inte utan att kommentera det orimliga?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Citaro C2

Jisses, man måste tåla att andra inte håller med om det man skriver. Mina inlägg blir ständigt ifrågasatta och kritiserade eftersom jag aldrig lyckas tycka som andra.  ;D

Själv hoppas jag verkligen på fler MAN till Uppsala. Volvo tappade jag allt förtroende för efter de infört Säffle 2000 karossen.