14m buss,vad tänka på

Startat av ragge99, 02 oktober 2013, 20:16:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ragge99

Lite tips.Är inne på att köpa kanske en 14m Mercedes Tourismo eller Travego, begagnad och då 14m.Har ej kört så mycket med den längden. Ge mig lite feedback vad att tänka på. Är det betydligt krångligare inne i städer etc.

groenis

Ingen större skillnad mellan 12 och 14 meter.
Du kommer snabbt i att köra 14 m.
Kolla bara styrvinkeln på boggieaxeln kan skilja mellan årsmodellerna plus att kablaget till sista axeln kan glappa eller vara av i en kabel.


/Lennart

Nico

Sedan beror det även hur och var man ska köra, dvs. typ av gator mm. T.ex. kan där finnas lokala längdbestämmelser och annat som kan krångla till det. I många fall är bl.a. rena innerstadsgator byggda med normalbussar som dimensionerande fordon varför det kan vara si och så med utrymme vid svängar. Rent körmässigt handlar det dock, som Grönis påpekar, sedan mera om rutin och vana.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kent T

Vi bytte vår Setra S416GTHD som var strax över 13 m mot en Mercedes-Benz Tourismo L som är 13,99 m (godkänd i Stockholm). Det som skiljer bussarna åt är framför allt axelavståndet som är mer än 1 m längre på Tourismo'n jämfört med Setran. Fordonlängden tycker inte jag man märker så mycket av, kanske bara när man skall fickparkera. Har kört Tourismo'n på väldigt trånga gator i både stora och små städer runt om i Europa och tänker man bara sig för när man skall svänga i trånga gatukorsningar med refuger så brukar det gå ganska bra.
Trots att Tourismo'n är lite otympligare vid vissa situationer har jag aldrig ångrat att vi bestämde oss för att välja den längre modellen, eftersom bagageutrymmet och benutrymmet (vi har samma antal platser i Tourismo'n som i Setra'n, 53+1) är bättre.

Ersa

Som andra redan skrivit är det oftast inte längden som är den största faktorn, utan antalet axlar samt avståndet mellan axel 1 och 2. Nu har jag nog aldrig kört någon buss som är mellan 13,5 och 15 meter, men i de flesta fall är 15-metersbussar smidigare än tvåaxliga 13,5-metersbussar.
Vilket man ofta fått behöva förklara för grävmaskinister och vägarbetare...
"Vadå, flytta på mig? Den förra bussen kom ju förbi, och han hade tre axlar. Du har ju bara två!"
::)

Numera behöver man ju väl egentligen inte dra in jämförelsen mellan styrbar tredjeaxel i det hela, för det är väl bara i den eftersatta kommun jag bor i som ålderstigna 15-metersbussar med "stelmonterad" tredjeaxel fortfarande är i majoritet framför de moderna med styrande tredjeaxel. :-X