Veolia Linköping Dubbeldäckare [Bilder]

Startat av tobias-säffle2000, 09 mars 2009, 18:53:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OSkar000

Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2009, 03:47:45 AM
Någon sa mig att dessa ska användas mellan Linköping och Norrköping, stämmer detta? Var det inte Orusttrafiken som skulle köra med dessa?

Vad heter modellen? Eller det är en extern karossör på ett Scania-chassi?

Orusttrafiken och Stångåbuss kör redan denna sträcka med dubbeldäckare, fyra med VanHool-kaross och två Helmark om jag minns rätt.

Det största behovet just nu bör vara Linköping - Kisa och Linköping - Åtvidaberg, där går det ibland tre bussar på samma avgång som det ser ut idag.

Svemicke

Citat från: OSkar000 skrivet 14 mars 2009, 09:59:55 AM
Orusttrafiken och Stångåbuss kör redan denna sträcka med dubbeldäckare, fyra med VanHool-kaross och två Helmark om jag minns rätt.

Det största behovet just nu bör vara Linköping - Kisa och Linköping - Åtvidaberg, där går det ibland tre bussar på samma avgång som det ser ut idag.
Intressant att Sveriges fjärde storstadsregion ligger före Sveriges andra storstadsregion vad gäller att täcka upp behovet med bussar. Fast man har väl fått lite ordning på det här nu.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2009, 03:47:45 AM
Eller det är en extern karossör på ett Scania-chassi?
Helt rätt, det rör sig om en Ayats Bravokaross på ett scaniachassi.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

tobias-säffle2000

Stångåbuss kör ju med fyra VanHool men enligt östgötatrafiken behöver vi fler men det är ju bara bra så då kör vi med 8 hög hus då och scania bussarna är inte så trånga heller (förarplatsen)

Peter Öden

Hej !

Till hösten ska ytterligare en dubbeldäckare komma till Östergötland,
chassie/karosstyp är ett ?

Mvh Peter Ö

tobias-säffle2000

hur menar du nu? av dom här ska det ju komma 3 till eller så kanske du menar en annan vet ej :P

Svemicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 mars 2009, 14:16:41 PM
Helt rätt, det rör sig om en Ayats Bravokaross på ett scaniachassi.
Vad för ett Scania-chassi rör det sig om?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 02:16:00 AM
Vad för ett Scania-chassi rör det sig om?
Gissningsvis ett K420 enär effekten uppgår till 309 kW/420hk.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Leif D

Citat från: tobias-säffle2000 skrivet 14 mars 2009, 20:44:10 PM
hur menar du nu? av dom här ska det ju komma 3 till eller så kanske du menar en annan vet ej :P
Peter menar nog så här.....
Det kommer ju 4 st till Veolia nu, denna + 3 st till, sen kommer det ytterligare en i höst. Dock framgår ju inte till vilken operatör.
;-)

Becain

Till hösten är ytterligare fyra DD beställda. Två till Veolia, en till Stångåbuss samt en till Orusttrafiken. När dessa är levererade så ser fördelningen ut:
Veolia: 6 st
Orust: 5 st
Stångå: 4 st
Totalt: 15 bussar

tobias-säffle2000

Citat från: Leif D skrivet 15 mars 2009, 13:41:21 PM
Peter menar nog så här.....
Det kommer ju 4 st till Veolia nu, denna + 3 st till, sen kommer det ytterligare en i höst. Dock framgår ju inte till vilken operatör.
jaha då förstår jag :)

OSkar000

Två stycken Scania Ayats Bravo siktades i Linköping idag, en provåktes till Åtvidaberg på linje 30 klockan 13:35.

Jag har ett par halvdåliga bilder från övervåningen som kommer att dyka upp här imorgon.

Bra komfort, riktigt bekväma säten om än lite hårda, armstöd, säkerhetsbälte (trepunkts) och fällbara ryggstöd på samtliga platser. Låg ljudnivå och trevlig utsikt, trevlig förare också för den delen.

En enorm förbättring jämfört med de Volvo B10BLE boggie med säffle 2000-kaross och Scania Vest V25 med snik-inredning som vanligtvis trafikerar linje 30.

Norrlanders

Jag undrar om det är den nya 12 växlade lådan och isåfall varför har dom inte versionen utan koppling som på volvos Ishift

OSkar000


Utsikt framåt från näst främsta raden (direkt bakom främre trappan)


Utsikt bakåt


En halvtaskig bild utvändigt, bättre bilder utlovas framöver.