H23 Capitol väntar på skolbarn

Startat av Gunnar D, 03 september 2015, 19:19:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H23 5429 inväntar avgångstid vid Källbrink 3 sep 1971 och kanske ska några skolbarn åka med.
Källbrinksskolan som öppnades 1963 gjorde att jag tappade några bra klasskompisar.

Mvh Gunnar

Mr H

Fin bild!

Före eller efter explosionen i Källbrinksskolan?
Måste väl vara före?

Lustigt vi har ju tidigare haft en förenande länk till
Aspudden-Nybohov. Det du antyder är att vi tydligen
har någon gemensam anknytning till det här området
också. Jag bor strax intill Källbrinksskolan!

Mvh
Mr H

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 03 september 2015, 19:19:03 PM
Källbrinksskolan som öppnades 1963 gjorde att jag tappade några bra klasskompisar.
****
Men fick en fin bild istället - inte dumt  :)

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 03 september 2015, 20:30:13 PM
Fin bild!

Före eller efter explosionen i Källbrinksskolan?
Måste väl vara före?

Lustigt vi har ju tidigare haft en förenande länk till
Aspudden-Nybohov. Det du antyder är att vi tydligen
har någon gemensam anknytning till det här området
också. Jag bor strax intill Källbrinksskolan!

Mvh
Mr H

Jag minns inte när explosionen i skolan var.

Jag bodde i Aspudden till 1960 (därefter Huddinge) och några av mina bästa kompisar där (Ljungströms) flyttade 1961 till Nybohov.

Källbrink är en särskild plats för mig. Min farfar bodde på Gamla Stockholmsvägen väster om Jeriko. Jag vistades där en sommar på 50-talet och ett starkt minne är att vi går av SJ linje 15 vid Källbrink och föraren säger att nu skall han köra till garaget. Jag frågar var det ligger och han svarar: "Vid Lännavägen". Inte visste jag då att jag själv skulle köra buss från det garaget många år senare. Min farfarsfar omkom i en olyckshändelse i samband med byggandet av VTJ och min farfar arbetade sedan på VAJ, CVJ, SWB för att sedan hamna på SJ centralförvaltning. Han gick varje dag från hemmet på G:a Sthlmsv via Källbrink till Huddinge stn för att åka in till jobbet. Kanske har jag berättat en del av detta tidigare.
En klasskompis som bodde på Solhemsvägen och jag henkade en vinter efter bussen från Källbrink upp till Källbrink Norra. Dessutom en del andra minnen från Källbrink med omnejd.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 03 september 2015, 21:59:47 PM
Jag minns inte när explosionen i skolan var.

Jag bodde i Aspudden till 1960 (därefter Huddinge) och några av mina bästa kompisar där (Ljungströms) flyttade 1961 till Nybohov.

Källbrink är en särskild plats för mig. Min farfar bodde på Gamla Stockholmsvägen väster om Jeriko. Jag vistades där en sommar på 50-talet och ett starkt minne är att vi går av SJ linje 15 vid Källbrink och föraren säger att nu skall han köra till garaget. Jag frågar var det ligger och han svarar: "Vid Lännavägen". Inte visste jag då att jag själv skulle köra buss från det garaget många år senare. Min farfarsfar omkom i en olyckshändelse i samband med byggandet av VTJ och min farfar arbetade sedan på VAJ, CVJ, SWB för att sedan hamna på SJ centralförvaltning. Han gick varje dag från hemmet på G:a Sthlmsv via Källbrink till Huddinge stn för att åka in till jobbet. Kanske har jag berättat en del av detta tidigare.
En klasskompis som bodde på Solhemsvägen och jag henkade en vinter efter bussen från Källbrink upp till Källbrink Norra. Dessutom en del andra minnen från Källbrink med omnejd.

/Gunnar

Fantastiskt med så många gemensamma beröringspunkter!Och nu ska det byggas flerbostadshus på hästängarna vid skolan. Explosionen skedde f.ö år 1978 och beskrivs vara så kraftig att skolan i stort sett delas i två delar!Det var ett attentat.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 03 september 2015, 22:28:14 PM
Fantastiskt med så många gemensamma beröringspunkter!Och nu ska det byggas flerbostadshus på hästängarna vid skolan.

Kul med sammanträffanden!

Försökte kolla lite: Är hästängarna området mellan bussvändplanen och G:a Sthlmsv d.v.s. utmed ån?
Utsälje 1:48 m fl. d.v.s. väster om Stråkvägen och norr om G:a Sthlmsv ska visst också förtätas.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 september 2015, 14:38:27 PM
Kul med sammanträffanden!

Försökte kolla lite: Är hästängarna området mellan bussvändplanen och G:a Sthlmsv d.v.s. utmed ån?
Utsälje 1:48 m fl. d.v.s. väster om Stråkvägen och norr om G:a Sthlmsv ska visst också förtätas.

/Gunnar

Ja till båda men ändå betydligt bättre än när man planerade och höll mark för Salemsleden som skulle få en ofantlig på- och avfartssnurra precis på det området!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 september 2015, 15:27:30 PM
Ja till båda men ändå betydligt bättre än när man planerade och höll mark för Salemsleden som skulle få en ofantlig på- och avfartssnurra precis på det området!

Mr H

Ja, nu byggs väl Södertörnsleden utmed Glömstavägen.

Tänker tillbaka till när man åkte till farfar från Aspudden. Om vi inte cyklade via Korkskruven eller Gamla Kyrkvägen så åkte vi linje 16 till Årstadal och sedan 64:an till Långsjöplan på lokalbiljett. Sedan gick vi därifrån, hade man tur var kiosken på Lönnvägen öppen och man kunde köpa något. När man svängde in på G:a Sthlmsv efter Stråkvägsbacken så kändes det inte så långt kvar. Någon gång gick vi till Årstadal och tog SJ linje 3 till Snättringe men det var dyrare. Båda alternativen innebar dock relativt långt gångavstånd.

Att på senare tid kunna åka linje 706 (tror jag) på G:a Sthlmsv från Källbrink N till Fredriksdal var en fantastisk upplevelse. Åka förbi huset där farfar bodde och ta med sig en imaginär hälsning till hans grav på S:t Botvid.

/Gunnar

Mr H

Ja numera är det ju linje 714 som går till Fredriksdal och linje 706 vänder vid Källbrink Ip. På det sättet har man elegant undvikit den knepiga Gamla Stockholmsvägen genom skogen. En gång när jag åkte med 706 genom skogen så var det ledbuss. Kilen som körde berättade att hans vanliga buss brunnit upp på hallgården. Så det var ju dramatiskt.Satt hela resan och funderade över hur det skulle avlöpa om han mötte en maskintrailer eller dylikt på den för tunga fordon underdimensionerade vägen! Det hände emellertid inte.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 05 september 2015, 14:22:43 PM
Ja numera är det ju linje 714 som går till Fredriksdal och linje 706 vänder vid Källbrink Ip. På det sättet har man elegant undvikit den knepiga Gamla Stockholmsvägen genom skogen.

Linje 714 ger bättre tid på S:t Botvid än vad 706:an gjorde så att även några klasskompisars gravar kan besökas (nu är man uppe i den åldern). Tror jag läste att även Rosenhillsvägen planeras byggas ut, kanske kopplat till exploatering kring vägen. Där fanns en vattenpost som fick användas då vi inte hade kommunalt v/a och brunnsvattnet var otjänligt till dricksvatten. Den smällkalla vintern 65/66 kunde den frysa till och då blev det inget vatten.

/Gunnar

BengaB40

Hej! Finstämda minnesberättelser, Gunnar! Har själv upplevt det där med frusen pumpmekanism! På tal om vatten ja! Som legitimerad "gubbe" brukar jag tänka tillbaka på: Vad gjorde jag för exakt 50 år sedan? Med ett glas öl bredvid mig inför ryssmatchen slog det mig. Det måste vara halvsekelsjubileum snart för mellanölets införande i Sverige! På väg med tåg under värnplikten för manöver från Karlskrona till Holmsund (Umeå) smakade jag mitt livs första: En grön Tuborg! Ursäkta om jag spårade ur en liten stund! :)  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 05 september 2015, 17:08:43 PM
Hej! Finstämda minnesberättelser, Gunnar! Har själv upplevt det där med frusen pumpmekanism! På tal om vatten ja! Som legitimerad "gubbe" brukar jag tänka tillbaka på: Vad gjorde jag för exakt 50 år sedan? Med ett glas öl bredvid mig inför ryssmatchen slog det mig. Det måste vara halvsekelsjubileum snart för mellanölets införande i Sverige! På väg med tåg under värnplikten för manöver från Karlskrona till Holmsund (Umeå) smakade jag mitt livs första: En grön Tuborg! Ursäkta om jag spårade ur en liten stund! :)  Hälsn. BengaB40

Tack BengaB40!
Jovisst minns jag mellanölets premiär 1 okt 1965! Köpte några burkar för att testa. Dock upphörde mellanölet att säljas 1 juli 1977 pga dess negativa inverkan på ungdomen, en hel del tomburkar slängdes bak i bussar också. Kir påstods bli ersättaren (fast då på Systemet).

/Gunnar

Bussmicke

Intressanta berättelser. Jag själv är uppväxt i Alby - Fittja.
Mellanölet, vilken styrka är det?  Dagens 3,5 eller lite mer?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 06 september 2015, 07:04:31 AM
Intressanta berättelser. Jag själv är uppväxt i Alby - Fittja.
Mellanölet, vilken styrka är det?  Dagens 3,5 eller lite mer?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Mellanöl hade styrkan 3,6 viktprocent, vilket motsvarar 4,5 volymprocent. I dag räknar vi alkoholstyrkan i volymprocent även för öl. För vin och sprit har man gjort det "alltid".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nisse Bökelund

Hej. När vi nu i alla fall har spårat ur från ämnet, så kan jag nämna att
min första kontakt med mellanölet också skedde under värnplikten på F16
i Uppsala. Vi var ett gäng som köpte en sexpack Carlsberg Hof.
Kan även nämna att priset var en krona per flaska.
Den sista mellisen jag köpte 1977 var på rea för en krona burken.
M.a.o så var den sista ölen billigare än den första 33cl mot 45cl.
Nisse.