Capitol och Mack - jämbördiga i storlek

Startat av LYR, 25 maj 2015, 15:04:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 juni 2015, 23:44:18 PM
Men hur var det med de ryska bussar som hade detta amerikanska utseende? Var även motorerna besläktade med amerikanska motorer eller tog ryssarna fram helt egna motortyper och stoppade in dessa i bussar med amerikanskt utseende?

Det är förresten mycket intressant att det alltså byggdes bussar i Ryssland med typiskt amerikanskt snitt under den tid då Stalin fortfarande styrde landet.

Till en början använde man inhemska motorer, men sedan licensbyggdes 6-cylindriga Detroit Diesel.
Sovjetunionen hade ju burit ett tungt lass och tagit mycket stryk i kampen mot tyskarna och var i stort behov av bussar efter kriget då många fordon blivit förstörda och nyproduktionen hade inriktats helt på stridsfordon.  Det här var ju innan "kalla kriget" hade börjat. Stalin var fortfarande poppis och det var ju ryssarna som tog Berlin.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 juni 2015, 00:03:03 AM
Till en början använde man inhemska motorer, men sedan licensbyggdes 6-cylindriga Detroit Diesel.
Sovjetunionen hade ju burit ett tungt lass och tagit mycket stryk i kampen mot tyskarna och var i stort behov av bussar efter kriget då många fordon blivit förstörda och nyproduktionen hade inriktats helt på stridsfordon.  Det här var ju innan "kalla kriget" hade börjat. Stalin var fortfarande poppis och det var ju ryssarna som tog Berlin.


Aha! Så det här med bussarna hände på den tid då ryssar och amerikaner rentav såg sig som "bröder" som hade lyckats bekämpa tyskarna tillsammans?

Men var dessa ryska bussar byggda på licens med ett medvetande från GM eller Mack? Eller var bussarna bara "kopior" ändå?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2015, 00:44:12 AM

Aha! Så det här med bussarna hände på den tid då ryssar och amerikaner rentav såg sig som "bröder" som hade lyckats bekämpa tyskarna tillsammans?

Men var dessa ryska bussar byggda på licens med ett medvetande från GM eller Mack? Eller var bussarna bara "kopior" ändå?

Som tidigare skrivet, det var licensbyggen från GM. USA ville hjälpa sin allierade. Under kriget hade man ju skickat stora mängder stridsvagnar, flygplan, lastbilar mm så det var ju inget konstigt med det.

sweman

ZIS-154 hette den ryska varianten av GM:s TDH-3610, som licenstillverkades i drygt 1600 exemplar under åren 1946-1950.

Bussarna utfördes med diesel-elektrisk drivning där man till en början använde en rysk motor YAZ-2204 men p g a problem, jag minns inte vilka, så gick man över till GM:s DD6-71, som också tillverkades på licens.