Capitol och Mack - jämbördiga i storlek

Startat av LYR, 25 maj 2015, 15:04:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Visst finns det likheter här mellan de två bussarna.
Mer att läsa på inläggg från Mr. Linsky  och frankie  på Bus Talk:

http://forum.bustalk.info/viewtopic.php?p=27334&sid=2bbe4bf161f3c989687234cda4d9f9c0

/LYR

Björn Forslund

Inte så konstigt eftersom Capitolen utgår från Mack, och det gör väl den andra också.

Railmaster

Scania Vabis Metropol och Mack C50 är ännu mer lika! vad skumt! :)

LYR

Visst det vet vi, att Metropolerna är  licensbyggda efter Macks modell av C-50,
men att denna kortare Mack-modell som jag visade i denna tråds första inlägg hade en "nära nog" identisk fönsterstorlek med Capitolen
- till skillnad i jämförelse med den s.k. Lill-Macken som har C-50´s modell av ventilationsrutor ovanför de större sidorutorna...
- det var för mig något nytt.
Hoppas genom denna min förvåning  förklara mitt inlägg trådstarten.
/LYR

Björn Forslund

Bussen till höger verkar ha samma dimensioner som "Lill-Macken" och tillverkaren har väl valt ett mera europaanpassat utseende av samma skäl som Scania gjorde med Capitolen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 maj 2015, 20:35:16 PM
Bussen till höger verkar ha samma dimensioner som "Lill-Macken" och tillverkaren har väl valt ett mera europaanpassat utseende av samma skäl som Scania gjorde med Capitolen.


Ja båda ser enligt min uppfattning lika Europaanpassade ut. Alltså bussar som bär amerikanska stildrag men ändå med en lätt Europaanpassning.

I Sverige är det egentligen bara Metropolbussarna som verkligen har behållit sina amerikanska drag helt. Tidiga Capitoler ser redan dessa Europaanpassade ut. Och de senare Capitolerna med större frontruta ser ännu mer Europeiska ut. Där har man tagit bort det mesta av det amerikanska i dessa. Det är mest bakstammen på dessa som då påminner om Mack och USA.

Men hur många byggde "Mack-kopior"? Eller i alla fall influerade av Mack? Vet att det fanns till och med ryska bussar som såg ut som Mack, med egentligen tydliga amerikanska drag :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juni 2015, 01:29:10 AM

Ja båda ser enligt min uppfattning lika Europaanpassade ut. Alltså bussar som bär amerikanska stildrag men ändå med en lätt Europaanpassning.

I Sverige är det egentligen bara Metropolbussarna som verkligen har behållit sina amerikanska drag helt. Tidiga Capitoler ser redan dessa Europaanpassade ut. Och de senare Capitolerna med större frontruta ser ännu mer Europeiska ut. Där har man tagit bort det mesta av det amerikanska i dessa. Det är mest bakstammen på dessa som då påminner om Mack och USA.

Men hur många byggde "Mack-kopior"? Eller i alla fall influerade av Mack? Vet att det fanns till och med ryska bussar som såg ut som Mack, med egentligen tydliga amerikanska drag :)

Att tala om "Mack-kopior" är lite fel. Även GM byggde bussar i samma stil i stor skala och det var väl ett allmänt utseende på US-bakmotorbussar med rötter i 30-talet som sedan inspirerade andra tillverkare. Licensbyggen däremot blir ju mer eller mindre kopior av originalet.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 juni 2015, 10:17:19 AM
Att tala om "Mack-kopior" är lite fel. Även GM byggde bussar i samma stil i stor skala och det var väl ett allmänt utseende på US-bakmotorbussar med rötter i 30-talet som sedan inspirerade andra tillverkare. Licensbyggen däremot blir ju mer eller mindre kopior av originalet.


Ja det kanske i sig är lite fel. Men det är ju tydligt att det fanns en viss stil som bland annat Mack höll sig med och som helt klart fick en stor spridning geografiskt långt utanför USA.

Titta på länkarna nedan. Bussen på bilderna ser VÄLDIGT amerikansk ut. Man skulle kunna tro att bussen tillverkad av Mack. Helt klart tror man i alla fall att den är amerikansk. Men bussen är rysk rakt igenom. Den är tillverkad i Ryssland :)

http://www.classicbusdepot.com/images/uploads/zis-russianoldlook-154-02.jpg

http://www.classicbusdepot.com/images/uploads/zis-russianoldlook-154-01.jpg

http://www.classicbusdepot.com/images/uploads/zis-russianoldlook-154-03.jpg

http://www.classicbusdepot.com/images/uploads/zis-russianoldlook-154-04.jpg

http://www.classicbusdepot.com/images/uploads/zis-russianoldlook-154-05.jpg

När det gäller den här bussen skulle jag kunna gissa på att det är karossen som är kopia av amerikanska bussar. Motorn och mycket tekniskt är däremot säkert ryskt och skiljer sig säkert från t ex Mack-bussar :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

#8
Jag tycker att den är mera lik GM-bussen typ "old look". Möjligheten finns ju att ryssarna köpt rättigheten att tillverka bussen på licens. Det förekom ju med US-bilar då man köpte hela produktionslinjen till någon utgången modell, minns inte vilken.

EDIT: Efter lite koll visar det sig att det var just så. ZIS (efter Stalins död benämnt ZIL) fick licens 1946 att bygga GM-bussar och ett stort antal av olika modell byggdes fram till 1961. ZIS-154 som var den direkta kopian var diesel-elektrisk (!) och byggdes till 1950. Därefter byggdes en rysk förenklad utveckling med frontmotor och dörr bakom framaxeln, samt även trådbussar med samma utseende. Föga förvånande alltså att även senare ryska bussar liknar US-bussar.

Ingwar Åfeldt

Ett par bilder på en GM-buss tagna i Long Beach utanför Los Angeles 1981.





Amerikansk stil.


M v h
Ingwar

Rickson

Jaha, och i den från Long Beach satt förmodligen en vrålande tvåtaktsmotor...? Hej förresten Ingwar, vi har setts IRL en gång och snackat lastbilar och fikat en stund i din trailer på high chaparral, tror det var -08 eller -09. Minns er amerikanska gästvänlighet. Vet du vad vitsen var med de ganska så kraftigt sluttande framrutorna i den annars så lodräta fronten på de där gamla bussarna?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Rickson skrivet 14 juni 2015, 11:07:41 AM
Jaha, och i den från Long Beach satt förmodligen en vrålande tvåtaktsmotor...? Hej förresten Ingwar, vi har setts IRL en gång och snackat lastbilar och fikat en stund i din trailer på high chaparral, tror det var -08 eller -09. Minns er amerikanska gästvänlighet. Vet du vad vitsen var med de ganska så kraftigt sluttande framrutorna i den annars så lodräta fronten på de där gamla bussarna?

Hej! Mest sannolikt hade den en 2-taktsmotor. Jag hörde aldrig motorn så jag vet inte med säkerhet men det var ju det vanliga både i bussar och lastbilar. Mack använde under många år 4-taktsmotorer i vissa lastbilar. Det var en följd av att Scania köpte rättigheten att bygga Metropol. Istället fick Mack Scaniamotorer.

Jag tror du tar miste på person.  ;) Jag hade husvagn på 80-talet i Sverige men ine sedan jag flyttade hit i början på 90-talet.

Vad det gäller de sluttande frontrutorna är förklaringen jag hört att det beror på att man vill minska risken för störande reflexer inifrån bussen. Det fanns några vagntyper som endast hade vindrutan framför föraren lutad.


M v h
Ingwar

Rickson

Hmm, nej jag vågar nästan påsta att jag vet att jag inte tar fel på person...

Scanias D8 motor finns även som en Mack-motor, det står "scania-vabis" i blocket på vissa av dem har jag för mig.

Genialt att försöka slippa reflexer på rutans insida, har alltid undrat hur busschaufförer står ut att köra när det är mörkt.

Björn Forslund

GM:s bussar hade Detroit Diesel tvåtaktare, 6 cyl eller V8.
Macks bussar hade väl deras egen motor, Scania-maskinen hamnade bara i lastbilar vad jag vet.

Niklas Bygdestam

Men hur var det med de ryska bussar som hade detta amerikanska utseende? Var även motorerna besläktade med amerikanska motorer eller tog ryssarna fram helt egna motortyper och stoppade in dessa i bussar med amerikanskt utseende?

Det är förresten mycket intressant att det alltså byggdes bussar i Ryssland med typiskt amerikanskt snitt under den tid då Stalin fortfarande styrde landet.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.