VL del 2.

Startat av Peter Öden, 05 januari 2014, 17:00:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Bilden talar väl för sig själv !

Mvh Peter Ö

Tompa871

Vart är bilden tagen? Vart gick 17 och 18B?

roggek

Citat från: Peter Öden skrivet 05 januari 2014, 17:00:56 PM
Bilden talar väl för sig själv !

Mvh Peter Ö

Nej, det är det den inte gör:

Citat från: Tompa871 skrivet 05 januari 2014, 17:03:49 PM


Vart är bilden tagen? Vart gick 17 och 18B?

Pinsamt att ingen kan svara på linjesträckningarna och VAR bilden är tagen...

Leyland

Citat från: roggek skrivet 05 januari 2014, 18:39:51 PM
Nej, det är det den inte gör:

Pinsamt att ingen kan svara på linjesträckningarna och VAR bilden är tagen...

Pinsamt för vem?

Mats Karlsson

Vad bilden "talar för sig själv" får Peter berätta om. Det är kanske något speciellt han tänker på som vi andar inte genomskådar.

Det är i varje fall buss nr 90 som visas och enligt mina anteckningar är det en SKV City 63 från år 1964. Den skall ha skrotats 1977 av okänd anledning. Således bör bilden vara tagen mellan 1973 och 1977 eftersom bussen har nya registreringsskyltar. Kan man gissa att bilden är tagen i Västerås? Eller ligger "klurigheten" i att den är fotad på något helt annat ställe?

Sven W

Hej

Jag ställde frågan om linjesträckningarna till mina gamla tidtabeller och fick följande svar från sommartidtabellen 1975.

Linje 17
Rönnby Centrum - Vasagatan.

Linjen förlängdes senare till Brandthovda.

Linje 18A
Tunbytorp - Domus stormarknad

Linje 18B
Stenby gärde - Domus Stormarknad - Vasagatan - Tunbyvägen - Karlfeldsgatan (Skallberget).

Hälsningar
Sven

v-aros

Hej!

Tjusigt Peter!
Så där ska en riktig buss se ut! :P
Jag ser inte heller var bilden kan vara tagen..

Mycket spännande bildserie det här.. ;D

Mvh Micke

Sven W

Hej

Bilden är med all sannolikhet tagen på garageområdet i Västerås. Där fanns en uppställningspats med inbackade bussar. Jag känner igen det stora huset med snedtak och "krafset" framför, som man fick med när man tog bilder här.

Hälsningar
Sven

Peter Öden

Hej !

Sven W han före mig att kommentera bilden att den är tagen i Västerås, på en plan bredvid garaget.

Mvh Peter Ö

Stefan P

#9
Hej

Tack för fina bilder från Västerås, jag känner mycket därifrån då jag har kört åt VL mellan 85 - 89.

Till frågorna

Den nuvarande depån i Västerås bygges väl 82 - 83 tror jag? Vart låg  depån före dess?
Har SJ haft en depå i Västerås i så fall vart?

Har VL bussar i Fagersta, Sala, Köping och några fler ställen?

När försvann garaget från Hallstahammar jag vet det fannas kvar 86 för då var utlånad som semvikare?

mvh Stefan P,

Tompa871

Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2014, 14:32:21 PM
Hej

Tack för fina bilder från Västerås, jag känner mycket därifrån då jag har kör åt VL mellan 85 - 89.

Till frågorna

Den nuvarande depån i Västerås bygges väl 82 - 83 tror jag? Vart låg  depån före dess?
Har SJ haft en depå i Västerås i så fall vart?

Har VL bussar i Fagersta, Sala, Köping och några fler ställen?

När försvann garaget från Hallstahammar jag vet det fannas kvar 86 för då var utlånad som semvikare?

mvh Stefan P,
Hej. VL har även haft i Östervåla tidigare. Men dem vagnarna, tror jag, är fördelade på Köping, Sala och Fagersta. Har det funnits ett garage i Hallstahammar också? Vilka vagnar stod där?

Stefan P

Hej

Östervåla köres numera av Upplands Lokaltrafik som linje 844, en ´mycket trevlig linje som jag kör själv ibland
I hallstahammar stod två bussar, delades garage med ett åkeri.

mvh Stefan P

Tompa871

Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2014, 15:18:21 PM
Hej

Östervåla köres numera av Upplands Lokaltrafik som linje 844, en ´mycket trevlig linje som jag kör själv ibland
I hallstahammar stod två bussar, delades garage med ett åkeri.

mvh Stefan P
Vad hade Hallsta-vagnarna för inv-nr? Finns bild på Hallsta-depån?

pnott

Citat från: Sven W skrivet 05 januari 2014, 22:59:20 PM
Hej

Jag ställde frågan om linjesträckningarna till mina gamla tidtabeller och fick följande svar från sommartidtabellen 1975.

Linje 17
Rönnby Centrum - Vasagatan.

Linjen förlängdes senare till Brandthovda.

Linje 18A
Tunbytorp - Domus stormarknad

Linje 18B
Stenby gärde - Domus Stormarknad - Vasagatan - Tunbyvägen - Karlfeldsgatan (Skallberget).

Hälsningar
Sven

Intressant! Jag trodde att linje 18 ursprungligen gick längs Tunbyvägen till Nordanbygatan där det väl än i dag finns rester av en vändplats kvar. Hur tog den sig till Karlfeldtsgatan? Via Emausgatan eller Nansengatan?

Sven W

Hej

Fortfarande ur nämnda tidtabell:

Linje 18: ... - Vasagatan - Sångargatan - Tunbyvägen - Emausgatan - Karlfedtsgatan - Karlfeldsgatan(Skallberget).

Linje 16 gick i området så här: ... - Vasagatan - Sångargatan - Tunbyvägen - Tunbyvägen/Nordanbygatan(Tunby).

Hälsningar
Sven