GS ledbuss 907

Startat av Hasse L, 25 mars 2013, 21:10:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


JGM 227 - Volvo B58 / Wiima 1976.

Minns inte GS-litterat, någon vet säkert....

Ronald M. Jannesson

B 36, 901 - 910 fotat vid Bergsprängaregatans hållplats, tror jag. Bussen på väg mot Korsvägen och Körkarlens Gata på Hisingen som linje 51 trafikerade då.

Jonas Gustafsson

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 mars 2013, 21:15:15 PM
B 36, 901 - 910 fotat vid Bergsprängaregatans hållplats, tror jag. Bussen på väg mot Korsvägen och Körkarlens Gata på Hisingen som linje 51 trafikerade då.

Jag tycker det ser ut som Bergsprängaregatan jag också, men jag får det till att bussen är på väg åt andra hållet!
Rullar den inte mot sydväst på Eklandagatan, och det är Viktor Rydbergsgatan som kommer från vänster i bild?
Jämför med denna bild:
http://kartor.eniro.se/m/nmxMT
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mats Karlsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 mars 2013, 23:03:03 PM
Jag tycker det ser ut som Bergsprängaregatan jag också, men jag får det till att bussen är på väg åt andra hållet!
Rullar den inte mot sydväst på Eklandagatan, och det är Viktor Rydbergsgatan som kommer från vänster i bild?
Jämför med denna bild:
http://kartor.eniro.se/m/nmxMT
//Jonas G
Du har helt rätt Jonas! Även om det snart är 36 år sedan jag flyttade härifrån så känns vyn väldigt bekant. Om man går från fotografens plats och i riktning mot den röda folkvagnen till vänster så bodde jag 195 m bortom folkvagnen. Passerade här minst fyra ggr nästan varje dag under nästan fyra år.     

Ronald M. Jannesson

Stämmer det Jonas; fick själv inte till korvkioskens placering efter jag skrivit förra inlägget, men det stämmer, bussen är på väg från Korsvägen/Utlandagatan och ska strax angöra Bergsprängaregatans hållplats i riktning mot Guldheden/Linnéplatsen. Ursäkta förvirringen i väderstrecken!! ;D

Anders Eriksson

Mycket snygg bild! Frånsett att korvkiosken i bakgrunden numera är borta så är miljön sig väldigt lik idag.

yngrot

Härlig busstyp  minns när jag första gången åkte med en sån i Gbg   . Hur många ledvagnar fanns det på den tiden ??  De första var väl Hägglundare ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ronald M. Jannesson

B 31, tror jag dom hette 601 - tja, vet inte riktigt 625 kke. och så då B 36 901 - 910. B 31 levererades 1972 och B 36 1976.

Ronald M. Jannesson

En fråga angående B 36 förresten; Hur kommer det sig att det både står Hägglunds OCH Wiima på karossen? Var det något samarbete karossmässigt då på den tiden rörande ledvagnar eller? Någon som vet? ???

Ted Selander

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 01 april 2013, 10:46:05 AM
En fråga angående B 36 förresten; Hur kommer det sig att det både står Hägglunds OCH Wiima på karossen? Var det något samarbete karossmässigt då på den tiden rörande ledvagnar eller? Någon som vet? ???

En liten utredning finns i denna gamla tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55909.msg400267#msg400267

Gunnar D

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 01 april 2013, 10:43:00 AM
B 31, tror jag dom hette 601 - tja, vet inte riktigt 625 kke. och så då B 36 901 - 910. B 31 levererades 1972 och B 36 1976.

B31 hade nr 601-630.

/Gunnar

Anders Eriksson

Första serien B31 (601-610) levererades 1972, resterande året efter. Har läst någonstans att en av B36:orna var utlånad till Uppsala(?) ngn gång i samband med leverans. Någon som vet något om detta?

Mats Karlsson

Citat från: Anders Eriksson skrivet 01 april 2013, 21:10:35 PM
Första serien B31 (601-610) levererades 1972, resterande året efter. Har läst någonstans att en av B36:orna var utlånad till Uppsala(?) ngn gång i samband med leverans. Någon som vet något om detta?
Det enda jag vet är att nr 901 var utlånad till Olso Sporveier på prov under april månad 1976 innan den sattes i trafik i maj.

Janne Rickman

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 april 2013, 21:23:09 PM
Det enda jag vet är att nr 901 var utlånad till Olso Sporveier på prov under april månad 1976 innan den sattes i trafik i maj.

Vagn 908 lånades några veckor under 1980 för test av ledbuss i Uppsala.

Nupski

B36 vagnarna 901-908 är karossen byggd i Finland, pratade med gamla chefen på Wiima som var nere och klappade på syskonet 906 för några år sedan.

Lite onödig kuriosa alla dessa vagnar hade en buckla längst bak på släpet eftersom rampen från Finlandsbåten hade för brant vinkel. Denna skada lagades sällan, 906 har kvar sin.

908 var en särling då den var utrustad med en ZF HP400 låda istället för Wilson.