GDG 1655

Startat av Peter Öden, 09 februari 2013, 16:57:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2013, 18:03:19 PM
Även om det vart lite tajt där i mitten av -80 talet, så måste detta inventarie nr system vara ett av världens mest intelligenta, att göra som dom flesta bolagen, bara märka upp sitt fordon med en siffra, utan innebörd, framstår som simpelt i jämförelse.  :)

FAC (Flygbussarna) använder väl en variant av detta system, liksom Helsingin Bussiliikenne (eller hur det nu stavas)

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Walter

Att siffra 2 är årsmodell eller årtal för ibruktagning förstår jag, men kan någon förklara resten av denna modell?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Fernestad

Citat från: Walter skrivet 21 februari 2013, 19:52:36 PM
Att siffra 2 är årsmodell eller årtal för ibruktagning förstår jag, men kan någon förklara resten av denna modell?
Första siffran visade om det var en linjevag (1) eller turist (2) eller godsbuss (3)
Andra siffran var årsmodell och de två sista visade om det var en scania eller volvo.
Scania hade nummerserien 00 - 24 om det var 1950-talet, 1970-talet eller 1990-talet
Volvo hade nummren 25-49 i samma årtionde
1960-talet och 1980-talet så hade scania 50-74 och volvo således 75-99. inv.nr. skulle således användas i 20-års intervaller.

1655 = en scania linjevagn från 1966
2655 = en scania turist från 1966
3655 = en scania godsbuss från 1966

Fram till hösten 1969 så hade GDG inventarienr. från 1 - 499 för bussar och personbilar

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2013, 18:03:19 PM
Även om det vart lite tajt där i mitten av -80 talet, så måste detta inventarie nr system vara ett av världens mest intelligenta, att göra som dom flesta bolagen, bara märka upp sitt fordon med en siffra, utan innebörd, framstår som simpelt i jämförelse.  :)

Om man har ett väldigt begränsat antal bussar ja

Det blir krångligt när man köper ett par hundra bussar om året, då måste man ha prefix för allt möjligt, inte bara för linje, beställning och kombi.

1896

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 21 februari 2013, 21:14:12 PM
Första siffran visade om det var en linjevag (1) eller turist (2) eller godsbuss (3)
Andra siffran var årsmodell och de två sista visade om det var en scania eller volvo.
Scania hade nummerserien 00 - 24 om det var 1950-talet, 1970-talet eller 1990-talet
Volvo hade nummren 25-49 i samma årtionde
1960-talet och 1980-talet så hade scania 50-74 och volvo således 75-99. inv.nr. skulle således användas i 20-års intervaller.

1655 = en scania linjevagn från 1966
2655 = en scania turist från 1966
3655 = en scania godsbuss från 1966

Fram till hösten 1969 så hade GDG inventarienr. från 1 - 499 för bussar och personbilar

Du glömde Personbil (0) och sedan hade ju GDG Släpvagnar och Lastbilar med sifferkoder.  :)

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 februari 2013, 22:11:07 PM
Om man har ett väldigt begränsat antal bussar ja

Det blir krångligt när man köper ett par hundra bussar om året, då måste man ha prefix för allt möjligt, inte bara för linje, beställning och kombi.

Behöver ju inte bli krångligare än man gör det, men man kanske blir tvungen att lägga till en siffra.  :)

Walter

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 21 februari 2013, 21:14:12 PM
Första siffran visade om det var en linjevag (1) eller turist (2) eller godsbuss (3)
Andra siffran var årsmodell och de två sista visade om det var en scania eller volvo.
Scania hade nummerserien 00 - 24 om det var 1950-talet, 1970-talet eller 1990-talet
Volvo hade nummren 25-49 i samma årtionde
1960-talet och 1980-talet så hade scania 50-74 och volvo således 75-99. inv.nr. skulle således användas i 20-års intervaller.

1655 = en scania linjevagn från 1966
2655 = en scania turist från 1966
3655 = en scania godsbuss från 1966

Fram till hösten 1969 så hade GDG inventarienr. från 1 - 499 för bussar och personbilar

Tackar för klargörandet. Max antal bussar per år var alltså 50st per typ och om det skulle fungera var man tvungen att köpa 50% Scania och 50% Volvo.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!