CF65 som möbelbuss - bildbevis

Startat av Mats Karlsson, 31 december 2012, 18:28:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Om någon tvivlar på att Scania-Vabis CF65 har funnits i möbelbussutförande så kommer ett bildbevis här. Jag tog bilden på Hallandsgatan i Göteborg 1979, innan kvarteren där hade blivit nybebyggda. Oftast stod det allsköns andra typer av fordon än bussar på bussparkeringen. Just den 2 augusti 1979 stod troligen Sveriges enda CF i möbelbussutförande där.

Nej, bilden är inte Photoshopad ifall någon tror det.

Medan ni funderar över denna buss vill jag passa på att önska alla ett riktigt gott slut på 2012 och ett lyckosamt 2013!!


Lasse hsand

20 år senare fick  en Kingcab numret. Undrar om den levde till något år före? Men Gott nytt år!!!

S Svensson

Intressant bild. CTG036 Volvo med kaross. Karlaverken i Kungsbacka AB byggde sådana. Tillverkaren fanns där en annan stor fabrik finns nu. Beiersdorf?
Säfflekaross med sen 50 talsfront.

Vid Sävenäs hållplats och över E20 och viadukt fanns(finns kvar ?) en bensinstation där det var parkerad ett antal flyttbilar. Några var möbelbussar av Thors kaross.

Fredrik Klint

Ser ut att vara en Trygge bredvid (Volvo), den såg också spännande ut...  :)

Björn Forslund


Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 januari 2013, 11:46:52 AM
Fd SJ CF som blivit ombyggd?
Precis Björn! Du förstod bakgrunden! Det handlar om fd SJ nr 3280 som blev ombyggd på detta bryska sätt. Ombyggnatioenn bör ha skett någon gång åren 1973-75. Jag fick gnugga mig lite extra i ögonen när jag såg denna buss 1979. Först trodde jag att man hade lånat en CF-front, men sedan visade både reg.nr och chassinr att det verkligen var en riktig CF som blivit ombyggd.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 31 december 2012, 22:11:32 PM
Intressant bild. CTG036 Volvo med kaross. Karlaverken i Kungsbacka AB byggde sådana. Tillverkaren fanns där en annan stor fabrik finns nu. Beiersdorf?
Säfflekaross med sen 50 talsfront.

Säffle-bussen till höger är GRS145, fd Linjebuss 191, en Volvo B635 år 1960. Den tillhörde Knoa orkester i Växjö när bilden togs.

S Svensson


Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 01 januari 2013, 19:31:49 PM
SJ 3044 blev "halvt" ombyggd.
Det var väl SJ självt som lät bygga om 3044 med godsrum, tycker jag mig ha förstått. Nr 3280 var det nog någon annan som lät bygga om efter att SJ hade sålt den.

Björn Forslund

3044 var väl att betrakta som en ganska "mild" ombyggnad där man bara rensade inredningen och satte två jalusidörrar på högersidan.
Möbelbussen däremot måste ha byggts om på ett sådant sätt att stora ingrepp gjordes i strukturen, och man undrar ju om det var så lämpligt att använda en helbyggd buss för en sådan ombyggnad?

Ronald M. Jannesson

CTG 036; En Volvo Trygge L42/43 antar jag. Minns att Evalds Bussar i Mölndal på den tiden ca. 1975/76 hade en sådan buss på ett lastbilschassie med reg.nr. HLD 353. Den var dock då avställd utanför deras garage vid Åbybergsgatan nära G:a Kungsbackavägen vid Mölndals Bro. :)

S Svensson

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2013, 12:02:57 PM
3044 var väl att betrakta som en ganska "mild" ombyggnad där man bara rensade inredningen och satte två jalusidörrar på högersidan.
Möbelbussen däremot måste ha byggts om på ett sådant sätt att stora ingrepp gjordes i strukturen, och man undrar ju om det var så lämpligt att använda en helbyggd buss för en sådan ombyggnad?
Det är hela bakdelen som var ombyggd på 3044.

Jag skall väl tillägga att jag jag sett flera av möbelbussarna. Den som är på bild och ett antal till av fabrikat Thor. Detta i Göteborg. Kanske är det en tidsfråga och ekonomisk fråga. Markaryd levererade ju en hel del godsbussar också. Dels avsedda för möbler och dels för kläder. De senare ofta med släp. En förare av sådan berättade att han körde från olika Algots-fabriker i Västerbotten,möjligen också Norrbotten. De ofta nyanställda damerna som sydde hade kanske inte denna tradition på dessa breddgrader. Ofta såldes kläderna för några kronor metern (de hängde i kartonger med viss bredd) och ofta köpte Göran Karlsson sådana kläder med lite felaktigheter. Lite utvidgning av ämnet. Men om Mats har Skandiakarosser på bild så kan vi titta på sådana också.

Björn Forslund

Citat från: S Svensson skrivet 03 januari 2013, 18:48:16 PM
Det är hela bakdelen som var ombyggd på 3044.

Jag skall väl tillägga att jag jag sett flera av möbelbussarna. Den som är på bild och ett antal till av fabrikat Thor. Detta i Göteborg. Kanske är det en tidsfråga och ekonomisk fråga. Markaryd levererade ju en hel del godsbussar också. Dels avsedda för möbler och dels för kläder. De senare ofta med släp. En förare av sådan berättade att han körde från olika Algots-fabriker i Västerbotten,möjligen också Norrbotten. De ofta nyanställda damerna som sydde hade kanske inte denna tradition på dessa breddgrader. Ofta såldes kläderna för några kronor metern (de hängde i kartonger med viss bredd) och ofta köpte Göran Karlsson sådana kläder med lite felaktigheter. Lite utvidgning av ämnet. Men om Mats har Skandiakarosser på bild så kan vi titta på sådana också.

Är det verkligen 3044 du menar? I senaste numret av Färdskrivaren finns bilder på den i Ulf Essens artikel, och karossen ser exteriört orörd ut bortsett från de två jalusidörrarna på höger sida. Strukturellt är den inte alls lika ombyggd som möbelbussen ovan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2013, 19:18:11 PM
Är det verkligen 3044 du menar? I senaste numret av Färdskrivaren finns bilder på den i Ulf Essens artikel, och karossen ser exteriört orörd ut bortsett från de två jalusidörrarna på höger sida. Strukturellt är den inte alls lika ombyggd som möbelbussen ovan.

Ja, 3044 behöll sin kaross vid ombyggnaden med undantag för jalusidörrarna.

Men den har faktiskt använts som möbelbuss. Min far använde nämligen den som sådan när familjen flyttade 1973. Han var inte ensam om det - flera av hans kollegor på SJ Buss gjorde samma sak. Och det var givetvis med chefens goda minne.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2013, 19:35:31 PM
Ja, 3044 behöll sin kaross vid ombyggnaden med undantag för jalusidörrarna.

Men den har faktiskt använts som möbelbuss. Min far använde nämligen den som sådan när familjen flyttade 1973. Han var inte ensam om det - flera av hans kollegor på SJ Buss gjorde samma sak. Och det var givetvis med chefens goda minne.

Vad användes 3044 till? Fanns det någon linje med mycket gods? Fanns det några platser för passagerare eller var den enbart godsbuss?