Scania Kutter 7

Startat av Peter Öden, 19 augusti 2012, 20:14:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej ! 

Dagens historiska bild visar en Scania BF 110.63 från 1969 med Kutter 7 kaross
hos Karlsson & Nordberg i Österbybruk. Fotad senare delen på 70-talet i Uppsala.

Mvh Peter Ö

Ulf Fernestad

GDG 1032 - AWO 999 var också en kutter 7:a som kom 1976 från Tore Samuelsson i Ljung, som i sin tur hade
köpt den 1975 från Kristian Larsson. Så en fråga, hur vanlig var den här karossen vid den här tiden? Har direkt inget
minne av denna karosstypen, kan förståss ha förträngt denna modell

Björn Forslund

Runt Uppsala fanns det en del Kutter hos olika bussbolag. Det berodde ju på att Rune Gustafsson med Gamla Upsala Buss hade agenturen för Kutter i Sverige.

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 19 augusti 2012, 21:56:14 PM
GDG 1032 - AWO 999 var också en kutter 7:a som kom 1976 från Tore Samuelsson i Ljung, som i sin tur hade
köpt den 1975 från Kristian Larsson. Så en fråga, hur vanlig var den här karossen vid den här tiden? Har direkt inget
minne av denna karosstypen, kan förståss ha förträngt denna modell
13 Kutter 7 levererades till Sverige åren 1967-70. Totalt tillverkades ca 500 Kutter 7.

Stefan P

Hej

Snygg buss, ser amerikansk ut.

En ot- fråga är det en EB buss som står brevid?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 21 augusti 2012, 12:44:31 PM
Hej

Snygg buss, ser amerikansk ut.

En ot- fråga är det en EB buss som står brevid?

mvh Stefan P

Ser ut om det ja. DAF/VBK troligen

Leif Eklund

Den blå bussen är en Bålsta buss.

   Leffe

Björn Forslund

Citat från: Leif Eklund skrivet 21 augusti 2012, 16:25:03 PM
Den blå bussen är en Bålsta buss.

   Leffe

Ja, givetvis var detta innan EB bildats.

Stefan P

Hej

Nu vart jag nyfiken när bildades EB buss?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

EB stod för Enköping-Bålsta Buss AB. Det bildades 1986-01-01 genom sammanslagning av Enköpings Busstrafik AB och Bålsta Buss AB. Dessa båda företag hade då samma ägare, nämligen Upplands Lokaltrafik (UL). Enligt mina anteckningar tog UL över Enköpings Busstrafik AB  i dec 1982 och Bålsta Buss AB i jan 1984. UL sålde EB till Swebus i slutet av mars 1997.

Sett bakåt i tiden bildades Enköpings Busstrafik AB 1972-01-01 genom hopslagning av Br. Siléns Busstrafik och Trögds Busstrafik. Ägarna till Enköpings Busstrafik åren 1972-82 var Åke Silén och Sven-Erik Björk.

Bålsta Buss AB tror jag härrörde ur Bälsunda Busstrafik. Ensam ägare till Bålsta Buss var Sven-Erik Björk. På så sätt fanns gemensamma ägarintressen i Enköpings Busstrafik och Bålsta Buss.

Bålsta Buss hade redan börjat köpa DAF-bussar 1966, något som även Enköpings Busstrafik började med 1972, förmodligen pga att Sven-Erik Björk fick ägarintresse i även Enköpings Busstrafik. De sista DAF-bussarna levererades i början av 1983, så man kan väl gissa att UL inte var intresserade av att fortsätta köpa DAF, speciellt som köpen hade skett via VBK i Norge. VBK upphörde ju 1983. Istället började man köpa Volvo/Säffle, något som höll i sig fram tills dess att Swebus tog över.

Muk

Tittar man i telefonkatalogerna för 1968-69 så har Trögds Busstrafik AB och Bälsunda Busstrafik AB gemensamt kontor/telefonnr i Enköping.

Mats Karlsson

Jag tror det berodde på att Sven-Erik Björk ägde både Bälsunda Busstrafik (som blev Bålsta Buss) och Trögds Busstrafik (som slogs samman med Br. Siléns Busstrafik till Enköpings Busstrafik). På så sätt blev Sven-Erik Björk delägare i Enköpings Busstrafik.

bilomnibussen

Först om Kutter 7: En av de häftigaste bussmodellerna genom tiderna. Vi konstaterade väl här tidigare att folket hos Kutter svarade för designen. I Uppsalatrakten fanns flera hos Gamla Upsala Buss AB och Kristian Larsson. Minst en hos Karlsson & Nordbergs, samt en hos Lindbergs Biltrafik. Jag åkte med en sådan buss 1971 mellan Åbo och Helsingfors, mycket behaglig buss. Pohjolan Liikenne.

Sven Erik Björk övertog bussföretaget i Bälsunda omkring 1940. Då hette det E Borg Omnibustrafik. Etienne Borg hade lanthandel och busstrafik i Bälsunda, företagen såldes efter Borgs död. Trafikföreståndare var halvbrodern Harald Borg som långt senare fortfarande jobbade kvar i bussföretaget.

Mvh Jan G

yngrot

Såna vackra bussar byggs inte längre ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina