Bussar på Gustav III torg i Östersund 1971

Startat av Bengt H, 16 februari 2012, 23:42:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Vid besöket i Östersund den 29 juni 1971 fastnade även några bussar på busstationen på bild

Östersunds omnibus nr 24, något så pass ovanligt som en Volvo B57 med Hägglundskaross av 1970 års modell


En Scania-Vabis BF7659, Hägglund från 1967 ägd av Busstrafiken Brunflo – Östersund. Senare blev bussen Östersunds omnibus nr 41.


Gerda Widbloms Scania-Vabis B71, Hägglund klar för avfärd på Gerdas linje till Krokom


En i Sverige ovanlig kaross: Lahden autokori, byggd på en Scania-Vabis B76 1966, ägd av Jämtnäs i Hallen.

Drängen

Härliga bilder från "Busstorget", som infödingarna säger. Omnibuss-Volvon minns jag rätt bra, eller om det fanns flera, mest för att bussbolaget var så Scaniadominerat. Å Brunflobussen har jag säkert åkt nån gång med min kompis Janne, som hade sin mormor i Brunflo.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bengt H skrivet 16 februari 2012, 23:42:37 PM
Vid besöket i Östersund den 29 juni 1971 fastnade även några bussar på busstationen på bild

Östersunds omnibus nr 24, något så pass ovanligt som en Volvo B57 med Hägglundskaross av 1970 års modell



Trevligt!

Antar att det var denna som under många herrans år stod på västsidan av det som idag är E 45 strax mellan Hammerdal o Strömsund, då i JB:s livré.

Staffan Sävenfjord

Väcker minnen från 1971. På den tiden hade jag ofta turer på restaurangvagnarna till Östersund med åtföljande överliggning på 18 timmar och det fanns således gott om tid att gå ut på stan och titta på bussarna. På den tiden hade jag ingen kamera och det hade inte spelat någon roll för jag hade nog inte vetat vad som var fram och bak på den i alla fall.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Bengt H skrivet 16 februari 2012, 23:42:37 PM
En i Sverige ovanlig kaross: Lahden autokori, byggd på en Scania-Vabis B76 1966, ägd av Jämtnäs i Hallen.


Mycket treviliga bilder.
Karossbyggaren var i ovanstående fall inte den i Sverige numera relativt välkända Lahden Autokori(Lahti) utan en betydligt mindre tillverkare med namnet Lehto.
Bussens första ägare var Karl Andersson i Hallen, vilket även indikeras av "KA" på karossidan.

Bengt H

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 februari 2012, 22:02:34 PM
Mycket treviliga bilder.
Karossbyggaren var i ovanstående fall inte den i Sverige numera relativt välkända Lahden Autokori(Lahti) utan en betydligt mindre tillverkare med namnet Lehto.


Tack för påpekandet. Det innebär att jag hade rätt notering till mina bilder men eftersom jag inte kände igen karosserinamnet blev jag osäker och kontrollerade med SBH och blev uppenbarligen därmed vilseledd. Jag antar att SBH:s administratör följer detta forum och han är härmed meddelad för undersökning av förhållandet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 17 februari 2012, 22:38:06 PM
Tack för påpekandet. Det innebär att jag hade rätt notering till mina bilder men eftersom jag inte kände igen karosserinamnet blev jag osäker och kontrollerade med SBH och blev uppenbarligen därmed vilseledd. Jag antar att SBH:s administratör följer detta forum och han är härmed meddelad för undersökning av förhållandet.

Ulf R följer enligt vad han tidigare skrivit till mig bara Bussnack sporadiskt varför han är glad om man använder funktionen för att meddela upptäckta felaktigheter i SBH.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 februari 2012, 22:52:34 PM
Ulf R följer enligt vad han tidigare skrivit till mig bara Bussnack sporadiskt varför han är glad om man använder funktionen för att meddela upptäckta felaktigheter i SBH.

Nu har jag gjort så.


Peter Öden

Hej !

Notera skillnaden på de första Hägglundarna vad beträffar bakdörren !

Mvh Peter Ö

benkesbuss

Vad roligt att se bilder från torget! Här vistades säkert min buss mycket. Har en Scania CF 76 från 1967 som gick hos Östersunds Omnibuss AB från '67 till mitten av 80-talet. Synd att den inte fanns med bland dina bilder! Finns det någon därute som har bilder från Östersund med Scania CF bussar på är det bara att höra av sig.
Citat från: Bengt H skrivet 16 februari 2012, 23:42:37 PM
Vid besöket i Östersund den 29 juni 1971 fastnade även några bussar på busstationen på bild

Östersunds omnibus nr 24, något så pass ovanligt som en Volvo B57 med Hägglundskaross av 1970 års modell


En Scania-Vabis BF7659, Hägglund från 1967 ägd av Busstrafiken Brunflo – Östersund. Senare blev bussen Östersunds omnibus nr 41.


Gerda Widbloms Scania-Vabis B71, Hägglund klar för avfärd på Gerdas linje till Krokom


En i Sverige ovanlig kaross: Lahden autokori, byggd på en Scania-Vabis B76 1966, ägd av Jämtnäs i Hallen.


Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 februari 2012, 22:02:34 PM
Mycket treviliga bilder.
Karossbyggaren var i ovanstående fall inte den i Sverige numera relativt välkända Lahden Autokori(Lahti) utan en betydligt mindre tillverkare med namnet Lehto.
Bussens första ägare var Karl Andersson i Hallen, vilket även indikeras av "KA" på karossidan.
Ja, detta var verkligen en udda buss i Sverige. Den tillverkades av Koritehdas Lehto (Karosserifabriken Lehto) i Raisio utanför Åbo, som drevs av ingenjör Eino Lehto åren 1964-1968. Lehto hade tidigare arbetat hos Autokori Oy och hoppade av därifrån för att bli sin egen. Verksamheten gick tydligen inte så bra eftersom den lades ned.

Fridgemaster

Ang KA-bussen (lehton) Vad kallades denhär typen av kaross med det minimala godsutrymmet bakomför dörren?
Kommer ihåg liknande 60-talsbussar som denna med detta lilla godsutrymme. Visst fanns det även en sätesrad bredvid godsutrymmet?