Semitrailerbuss på godsvagn

Startat av Gunnar D, 08 april 2011, 11:52:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Tack för all info hittills!  :)
Se gärna även ny tråd.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 09 april 2011, 15:35:00 PM
Groenis:

Jodå, du tänker på H14 "Kamelen". Det var en Scania-Vabis B32 med åtta under huven, eller ja, under hytten  ;). Den blev kvar till sommaren -67 i form av verkvagn, som en slags lastbil med flak och stor knuffstötfångare. Andra liknande lastbilar fanns också hos Spårvägen varav en finns sparad på Spårvägsmuseét i form av en Scania-Vabis L71 Regent.
I juni 1967 köptes den av AB Demonteringar men förblev avställd och avregistrerades den 12 januari 1971. Det finns dubbla uppgifter på registreringskortet huruvida den verkligen såldes till AB De redan i juni eller i november -67, någon som vet vad som är riktigt? Lastbilen, alltså den f.d. dragbilen har figurerat på bilder från Högdalsskroten och KAN ha levt längre fast avregistrerad då, som motorredskap kanske?

Släpet hade reg-nr A470 och var tillverkat av Hägglund & Söner, reggat för 82 passagerare varav hälften sittande.
29 december 1954 såldes det till privatperson i Spånga men användes troligen inte till något, avfört ur Bilreservregistret (BRR) den 31 januari 1957.


Dragbilen gick länge på Högdalsskroten. Eftersom den enbart användes inne på skrotplatsen kan den ha rullat länge efter att den var avreggad.

Fridgemaster

Såhär ser dragbilen ut idag.

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=333

Tydligen finns trailern också kvar men det framgår inte riktigt vart i texten.
Verkar skumt hela historien

Björn Forslund

Citat från: Fridgemaster skrivet 01 oktober 2011, 12:10:17 PM
Såhär ser dragbilen ut idag.

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=333

Tydligen finns trailern också kvar men det framgår inte riktigt vart i texten.
Verkar skumt hela historien

Både LB-Volvodragbilen och tillhörande trailer finns kvar, i delat skick, inget skumt med det.
Tyvärr är detta isåfall en renovering av den högre skolan med väl tilltagen budget. Särskilt släpet är i ett sorgligt skick enligt de foton jag fått. En bekant var ett tag inne på att köpa loss vraket och renovera, men han kom snabbt på bättre tankar.
SS-ekipaget med Scaniadragaren är skrotat för länge sedan, även om dragbilen levde länge på Högdalsskroten.

Det fanns 4-5 st linjebuss semitrailrar med Volvodragare, samt en Scania med rak åtta som gick hos SS. Flygvapnet hade också fordon av denna typ, men där var det vanliga lastbilar med vändskiva som drog.

Mr H

Har för mig att LB använde bussen på bilden som kontorsbuss det sista man gjorde därav den urtagna inredningen.

Mr H

Fridgemaster

Men eftersom fordonet är det sista utav dethär slaget så kanske den inte bör stå på skroten, utan istället "lagras" på ett säkert ställe & på sikt renoveras. Kanske inte nu, men om låt säga om 20 år eller så.
Finns det någon som har bättre bilder på trailern eller hela ekipaget i nuvarande skick?

Björn Forslund

Citat från: Fridgemaster skrivet 01 oktober 2011, 13:59:37 PM
Men eftersom fordonet är det sista utav dethär slaget så kanske den inte bör stå på skroten, utan istället "lagras" på ett säkert ställe & på sikt renoveras. Kanske inte nu, men om låt säga om 20 år eller så.
Finns det någon som har bättre bilder på trailern eller hela ekipaget i nuvarande skick?

Visst har du rätt i att fordonet borde bevaras, men i det sorgliga skick släpet är i efter alla årtionden utomhus så är det ett jätteprojekt, och det är ett stort ekipage som tar mycket plats.
De som är seriöst intresserade kan maila mig så ska jag leta fram skivan med bilder. Det är inte jag som är fotografen så jag vill inte lägga ut dem till allmän beskådan.