Trollhättan, oktober 1984

Startat av Micke A, 14 februari 2011, 16:26:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: christian berg skrivet 20 februari 2011, 15:18:41 PM
Tack! Hur blev det med 4160 som köptes i januari 1980 (förmodligen som ersättning för 4104)?
Oj, den glömde jag. Jo, den köptes i jan 1980 och eldades upp som brandövningsobjekt i juni 1987.

Christian S

Den där CR111 med saftblandare vill jag bestämt minnas jag har sett för inte så många år sedan, definitivt mindre än 5 år sen. Nu har man en vit Scania CR 112 eller CR 112 tror jag.

Det låg stegar och massa brôte i den. En av dessa CR 111 eller CR 110 står på skroten i Öresjö. Linjeskylten visar just "Öresjö" och är värd för massa växellådor, hjulnav m.m. Risken är att en pressas en gång för alla snart när skroten ska vara avvecklad innan årsskiftet. Antagligen kommer den att få slutdestination Skrotfrag i Göteborg. Skrotfrag äger nämligen bilskroten.

CR 112 fanns i något utförande som hette "Cumulus" eller liknande med bromsenergiåtervinning. Inne i bussen satt fyra gröna lampor graderade 25-100% som tändes beroende på hur hårt bussen bromsade. Det rullade en tre-fyra stycken här i Trollhättan. Kan de haft nummer runt 90? Långt bak i skallen säger mig 96-97-98-99 men det är 20 år sen. Även om jag åkte buss till och från skolan då så bleknar minnet en aning. De gick oftast på linje 11 Skoftebyn-Sandhem och linje 14 Lextorp-Sylte.

Mats Karlsson

Tryckackumulatorbussarna hade nr 92-95.

Christian S

Då var jag inte helt ute och cyklade ändå. Någon av dem lackades om i Älvsborgstrafikens färger från att ha varit ursprungligt blå/vita.