Trollhättan, oktober 1984

Startat av Micke A, 14 februari 2011, 16:26:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke A


Trollhätte Capitolen och en Büssing.

Innför besiktning i Trollhättan.

Var något som strulade, men den gick igenom (var någon generatorrem som var lite slak).

Innan man lämnade Trollhttan så kollade man in lite nyleveranser, som denna Scania CN112.

Eller denna CN112.

Här står fyra nya CN112, inventarienummer i krukan.

En CR111 som tydligen SvOF har, visste man inte då, när man tog bild på den.

En Scania CR110.

Två Scania, en CR111 och en CR110.

Scania CR111.

Volvo B75508 med Vestfold kaross.

CR111

I Falköping, där den fick träffa

Dessa två SJ bussar.
Micke

1896

Härliga bilder, men varför röda fälgar ?  ???

yngrot

Trevligt men röda fälgar ..  jisses så det ser ut.. Funderar på när vi var på besök i Trollhättan minns CR vagnar iaf .. dock ej Capitol  .. eller Bussing
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Det var riktigt trevligt att få se lite Trollhättebussar, bl.a. Capitolen. Chefen på TTAB ringde brorsan att komma och fota Capitolen ihop med de fyra nya CN112, strax före Capitolen hämtades. Det var ett sorgesamt tillfälle när Capitolen försvann från Trollhättan.

Svempa

Capitolen finns kvar vad jag vet. Men i vilket skick ?

bilomnibussen

Ser att SJ-bussarna hålls varma med hjälp av månlandare. Sådana hade vi vid Swebus Express i Örebro, fungerade nästan alltid helt ok.
Mvh Jan G

Bengt H

När jag ser bilderna på Capitolen skyltad "Idrottsvägen", erinrar jag mig en av mina första egna bussbilder. Vid en biltur till Trollhättan någon gång i mycket tidigt 60-tal, troligen 1962, såg jag en mycket konstig buss på Drottningtorget i Trollhättan. Jag tog fram min enkla kamera och tog en bild. Jag stod väldigt nära, så bussen blev lite avhuggen och när jag nu skannar bilden tar skannern bort ytterligare delar, men det mesta finns ju kvar ändå. Det viktigaste, det som fick mig att leta efter bilden, är destinationsskylten med texten "Idrottsvägen". Vad vi kan se var den mycket mer gedigen än vad den kom att bil senare.

Tidtabellen för stadstrafiken i Trollhättan var då mycket enkel. Samma tider för alla linjer utom femman till Flygfälter. Kvart i och kvart över från Drottningtorget, hel och halv från linjens andra ändstation.

Trots bildens brister, kan jag inte låta bli att lägga ut den här. Det är trots allt vänstertrafik, Capitolmärke och reklam för konsumkvittot. Hur många kommer ihåg när man efter nyår skulle räkna ihop summan på alla konsumkvitton, bunta ihop dem, lägga dem i den särskilda påsen för att senare få del av återbäringen?


Svemicke

Mycket trevliga bilder! Snygg färgsättning! Är det Trollhättans kommunala trafikbolag? När försvann detta och upp i vad?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas Gustafsson

Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2011, 23:43:19 PM
Mycket trevliga bilder! Snygg färgsättning! Är det Trollhättans kommunala trafikbolag? När försvann detta och upp i vad?

Svar på frågorna i tur och ordning:
Ja
1 april 1994
Linjebuss
:)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2011, 01:20:02 AM
Svar på frågorna i tur och ordning:
Ja
1 april 1994
Linjebuss
:)
//Jonas G

Och för den som undrar hur det började: C B Hallberg körde trafiken i privat regi fram till december 1967, då kommunen tog över genom Trollhättans Trafik AB. Detta bytte i februari 1991 namn till Trollhättebuss. Linjebuss tog över i samband med att de tog hem en upphandling.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2011, 01:20:02 AM
Svar på frågorna i tur och ordning:
Ja
1 april 1994
Linjebuss
:)
//Jonas G

Och nu kör Swebus/Nobina.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Stefan P

Hej

Jag ser på en bild att bussarna är värmekopplade med en sk. månlandare?
Varifrån kommer detta namn och hur kom det till?

mvh Stefan P

christian berg

Büssingen på första bilden var tidigare SL H32 4145. På bilden verkar den ha ett gult varningsljus på taket och en extra strålkastare bak; förmodligen var den någon form av tjänstefordon vid tillfället. Vet någon när de andra f.d. H32-orna från SL (4084,4104,4118,4119,4140,4160) försvann från Trollhättan och hur länge blev 4145 kvar?

Hälsningar

Christian B

Mats Karlsson

Citat från: christian berg skrivet 20 februari 2011, 11:15:01 AM
Büssingen på första bilden var tidigare SL H32 4145. På bilden verkar den ha ett gult varningsljus på taket och en extra strålkastare bak; förmodligen var den någon form av tjänstefordon vid tillfället. Vet någon när de andra f.d. H32-orna från SL (4084,4104,4118,4119,4140,4160) försvann från Trollhättan och hur länge blev 4145 kvar?

Hälsningar

Christian B
De köptes 1979.
Nr 4104 skrotades redan i januari 1980 pga krock med älg.
Nr 4119 gick till skrot i mars 1983
Nr 4084 och 4140 gick till skrot i feb 1984
Nr 4118 gick till skrot i mars 1984.
Nr 4145 byggdes om till servicebuss 1981 och blev då lastbilsregistrerad. Den användes för hållplatsarbeten och som bärgningsbill vill jag minnas. Därav saftblandaren. Jag tror den var inredd med lite verkstadsutrustning. Gick till skrot i sept 1990.

christian berg

Tack! Hur blev det med 4160 som köptes i januari 1980 (förmodligen som ersättning för 4104)?