Kungsholmsgatan 1964

Startat av Hasse L, 20 januari 2011, 16:22:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Jag kan vara ute på svag is, men nånting säger mig att införandet av hållplatstidtabeller och de nya hållplatstavlorna skedde samtidigt. Runt 1961-62 vill jag ha det till. Och som sagt ingen gemensam reform, iallafall inte vad gäller tidtabellerna. Kan det då ha funnits hållplatstavlor av den äldre modellen och den nya vita med SS-emblemet samtidigt?

Sen, endast något år senare byter man till röda hållplatstavlor, i samma stuk som de tidigare vita. Det bytet är mysko tycker jag. Kan det finnas något baktanke här? Att röd hållplatstavla betyder något annat än en vit? Tveksamt, men jag är inte säker.

Den röda hållplatstavlan ersätts i sin tur med en SL-skylt i samma färg. Det bytet börjar 1967, men jag undrar om inte tavlan med SS-emblemet hängde med på övertid ett tag.
吉先生

Danne B.

Är bilden tagen så att husen man ser i bakgrunden ligger på Fridhemsgatan?

//Danne

Mr G

Citat från: Danne B. skrivet 22 januari 2011, 17:45:01 PM
Är bilden tagen så att husen man ser i bakgrunden ligger på Fridhemsgatan?

//Danne

Helt riktigt.  Bussen står på Kungsholmsgatan (nuvarande S:t Göransgatan) i körriktning västerut. Snötäcket intill bussen finns väl på skolgården till det som senare (tror jag) blev Fridhemsskolan, och tidigare hette Stockholms stads Handelsskola. Skulle tippa på att det senare namnet gällde vid fototillfället.
吉先生

K R

Citat från: Mr G skrivet 21 januari 2011, 17:22:51 PM
Sen, endast något år senare byter man till röda hållplatstavlor, i samma stuk som de tidigare vita. Det bytet är mysko tycker jag. Kan det finnas något baktanke här? Att röd hållplatstavla betyder något annat än en vit? Tveksamt, men jag är inte säker.

Den röda hållplatstavlan ersätts i sin tur med en SL-skylt i samma färg. Det bytet börjar 1967, men jag undrar om inte tavlan med SS-emblemet hängde med på övertid ett tag.

Hej!

Detta med de vita och röda hållplatstavlorna med det London Transport-influerade märket är en smula förvirrande...
Jag tror att det vid införandet av dessa var meningen att de med vit överdel symboliserade ytterstadslinjer
och de med röd överdel användes på innerstadslinjer. Vid gemensam trafikering verkar den vita modellen ha använts,
som t ex hpl Varvsgatan på Hornsgatan som återges på bild i tråden "Vardag för 47 år sedan":
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41648.0

Kring mitten av 60-talet övergavs sedan den vita hållplatstavlan och den röda kom att användas över hela linjenätet.

Modellen med SL-märket i överdelen togs i bruk vid dagen H, då de kommande hållplatserna sattes upp i förväg
överdragna med svart plast med text i orange: "Ny hållplats den 3.9 1967 dagen H".

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 22 januari 2011, 21:08:32 PM
Hej!

Detta med de vita och röda hållplatstavlorna med det London Transport-influerade märket är en smula förvirrande...
Jag tror att det vid införandet av dessa var meningen att de med vit överdel symboliserade ytterstadslinjer
och de med röd överdel användes på innerstadslinjer. Vid gemensam trafikering verkar den vita modellen ha använts,
som t ex hpl Varvsgatan på Hornsgatan som återges på bild i tråden "Vardag för 47 år sedan":
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41648.0

Kring mitten av 60-talet övergavs sedan den vita hållplatstavlan och den röda kom att användas över hela linjenätet.

Modellen med SL-märket i överdelen togs i bruk vid dagen H, då de kommande hållplatserna sattes upp i förväg
överdragna med svart plast med text i orange: "Ny hållplats den 3.9 1967 dagen H".

mvh K R

En översiktlig genomgång av bilder ger stöd för hypotesen att den vita tavlan användes för ytterstadslinjer och den röda för innerstadslinjer från början. Men redan fr.o.m. hösten -62 har vid linjeomläggning i ytterstaden röd tavla använts.
Kanske var de olika färgerna en linjekategori/taxeflerzonssignal från början som snabbt övergavs. De vita skyltarna verkar sedan har bytts ut vid exvis linjeomläggningar fram till Dagen H.
Många "gåtor" inom SS/SL!

Mvh Gunnar

Mr G

Det känns som om de vita skyltarna försvann från sydväst efter den 5/4 1964, men i Bromma verkar de ha överlevt ända till dagen H.

Gissar på att man hade vita skyltar i sydost fram till 1967 också.

吉先生

Gunnar D

"Det vita emblemet" finns på en armbindel i Spårväg & Buss 3/61 med utgivningsdag 15/3-61. En alternativ hypotes kan då vara att man började införa den "vita" hållplatstavlan på (vissa ytterstads)linjer men kom sedan snart på att synligheten inte var den allra bästa varför den "röda" istället infördes. I denna hypotes skulle då inget särskilt budskap finnas i vit alt röd topptavla. Som sagt ännu en hypotes!

Mvh Gunnar

Gunnar D

#22
Citat från: Gunnar D skrivet 25 januari 2011, 21:02:05 PM
En alternativ hypotes kan då vara att man började införa den "vita" hållplatstavlan på (vissa ytterstads)linjer men kom sedan snart på att synligheten inte var den allra bästa varför den "röda" istället infördes. I denna hypotes skulle då inget särskilt budskap finnas i vit alt röd topptavla. Som sagt ännu en hypotes!

Mvh Gunnar

Efter ytterligare genomgång av bilder har jag nu denna hypotes till fullo! Bilder från Brunkebergstorg 1962-64 visar på röd tavla för linje 65-66-90-91 samt bilder från Årsta innan 5 apr -64 visar röda tavlor på linje 64-90-91. Antagligen började man med vita tavlor bl.a. på linjer i/till sydväst och i Bromma troligen under 1961 men sedan gick man raskt över till röda från 1962. I city fanns de gamla grönkantade kvar i dec-61 åtminstone.

Kom gärna med synpunkter i denna intressanta fråga! Det måste finnas dokumenterat hur man tänkte och gjorde!

Mvh Gunnar

Mr G

Kan det vara så enkelt att man hade tänkt att införa den vita hållplatstavlan överallt, men ändrade färg t ex för att tavlan syntes dåligt i snö , eller av någon annan anledning?
Och att det aldrig har funnits någon betydelse i de olika färgerna?

Det är nog en hypotes god som någon. Det var en av dina hypoteser väl, Gunnar. Ingen skillnad mellan vit och röd hållplats i så fall.

Däremot vill jag hävda att den vita hållplatstavlan (alt röda) signalerade att det fanns en hållplatstidtabell för aktuell linje med minutangivelse för hållplatsen istället för endast avgångstider från ändtationen (fast 64:an hade tider angivna från Långsjöplan istället om den hade passerats), och att den nya hållplatstavlan infördes samtidigt som linjen fick de nya hållplatstidtabellerna.

En konklusion av det senare skulle då vara att det inte heller fanns "gröna" hållplatstavlor samtidigt med hållplatstidtabeller av den nyare modellen.

Jag kan ha fel.


吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 januari 2011, 21:36:35 PM
Däremot vill jag hävda att den vita hållplatstavlan (alt röda) signalerade att det fanns en hållplatstidtabell för aktuell linje med minutangivelse för hållplatsen istället för endast avgångstider från ändtationen (fast 64:an hade tider angivna från Långsjöplan istället om den hade passerats), och att den nya hållplatstavlan infördes samtidigt som linjen fick de nya hållplatstidtabellerna.

En konklusion av det senare skulle då vara att det inte heller fanns "gröna" hållplatstavlor samtidigt med hållplatstidtabeller av den nyare modellen.

Detta låter förstås helt rimligt att SS för att förbättra hållplatsinformationen införde ny topptavla och ny tidtabell med minutangivelse samtidigt. Även om det då förmodligen medförde att alla hpl utmed några linjer exvis 64,65,66,70 inte hade samma typ av tidtabell initialt (de hade både vita och röda hpltavlor utmed linjen).

Min minnesbild säger att jag för första gången upptäckte den nya (vita) topptavlan vid hpl Krattvägen i mitten av 1961 när jag kom cyklande på Svartlösavägen. Jag fick inget positivt intryck av den. Möjligen erinrar jag mig också en tidtabell med minutangivelse.

Har försökt hitta info i SoB om denna relativt stora reform men inte hittat något.

/Gunnar