Bussarna som hamnade i Afrika och Pakistan

Startat av Handen-Benke, 16 januari 2011, 21:58:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickson

Det här var intressant! Nu undrar jag följande:

*Otacksamma Pakistanier?
*Var Pakistan verkligen i behov av fler bussar?
*Dumpa skrot i ett u-land, kalla det välgärning och förvänta sig tacksamhet?

Är det bistånd eller björntjänst när ett lands marknad översvämmas av gratisbussar, som nämndes i ett inlägg här ovan. När försvarets materiel tvångskrotas framför ögonen på skattebetalarna brukar det heta att "Vi vill inte förstöra för den civila industrin"...

(Jag gillar gamla bussar så misstolka inte, men på den tiden detta skedde var de ju bara gammalt utrangerat skrot som ingen ville ha)


Mr H

#16
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2011, 09:03:33 AM
Jo, det blir problem då också. Det är nämligen lite suddigt. Eftersom första delen gick bra att läsa antar jag att det blev något litet misstag av vid scanningen. Detta inte menat som kritik utan ett gott råd.

Nej då det är inte scanningen det är fel på! Problemet ligger emellan Tinypic och webbsidan.
Kanske Tinypic drar ner bilden för mycket? Vi provar på en annan upplösning så bör det bli bättre!


Mr H

Mr H

Hoppas att ni tycker att det där blev bättre så tar vi om den här också!
(Det är klart att Tinypic som gratissajt är lite snåla på dpi. Otroligt bra
tjänst ändå för att vara gratis! Tack för tipset HJP!)
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 23 januari 2011, 18:35:29 PM
Hoppas att ni tycker att det där blev bättre så tar vi om den här också!
(Det är klart att Tinypic som gratissajt är lite snåla på dpi. Otroligt bra
tjänst ändå för att vara gratis! Tack för tipset HJP!)
Mr H


Mycket intressanta klipp!
Någon som har bild på den snibblösa 75356 i trafik i Sthlm får gärna lägga ut den!

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Rickson skrivet 20 januari 2011, 23:30:53 PM
Det här var intressant! Nu undrar jag följande:

*Otacksamma Pakistanier?
*Var Pakistan verkligen i behov av fler bussar?
*Dumpa skrot i ett u-land, kalla det välgärning och förvänta sig tacksamhet?

Är det bistånd eller björntjänst när ett lands marknad översvämmas av gratisbussar, som nämndes i ett inlägg här ovan. När försvarets materiel tvångskrotas framför ögonen på skattebetalarna brukar det heta att "Vi vill inte förstöra för den civila industrin"...

(Jag gillar gamla bussar så misstolka inte, men på den tiden detta skedde var de ju bara gammalt utrangerat skrot som ingen ville ha)



Att bussarna som gick till Pakistan var skrot kan man inte direkt påstå. De yngsta var under 10 år gamla, de äldsta ca 15 när de togs ur trafik. Detta var i en tid då bussar rullade i trafik i uppåt 20 år, så det fanns mycket kvar att ta ut av dem. Dessutom var de i allmänhet välskötta och av beprövade modeller.
Dumpning var det heller inte frågan om, inte med tanke på vad transporten dit kostade, vad det kostade att skrota och plocka ett stort antal bussar på reservdelar, samt bygge av verkstadsanläggning och support under en längre tid. allt detta bekostat med skattepengar.
Skrothandlare i Sverige hade nog gärna köpt allt, kanske hade det blivit ytterligare ett par skumma Nigeriaaffärer där mottagarna fick betala alltihopa dyrt, vilket skedde med Metropolerna.
Som tidigare nämnts var Egypten intresserade av att köpa ett stort antal bussar efter Dagen H, men 6-dagarskriget mot Israel kom emellan, med sänkt ekonomi som följd. Troligen hade bussarna fått en bättre tillvaro i Egypten, för betalar man för något, om än ett lågt pris, är man nog mera rädd om grejerna.

Rickson

Tack för feedback. Det hade nog varit bättre att sälja dem billigt som sagt, men det kanske är lätt att säga med facit i hand. Vet man vad som hände med bussarna senare, om de fick ruttna bort allihop eller om ett större antal av dem kom i trafik? Kanske rullar några av dem där än? Nån som vet?