Bussarna som hamnade i Afrika och Pakistan

Startat av Handen-Benke, 16 januari 2011, 21:58:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Handen-Benke

Hej därute!
Har länge varit nyfiken på om det finns några bilder tagna i Afrika eller Pakistan på de exporterade Stockholmsbussarna. Det enda man minns i bildväg är när bussar hänger i lyftkransvajrar och lastas vid någon kaj i Sverige.
Inte ens en bild på någon skrotad Metropol i någon öken i Pakistan har jag sett. Har letat mycket på nätet men ej funnit några spår.
Vet du något, så berätta /visa bilder.
Tack SL för bussförarutbildningen!

BengaB40

Hej! Är rätt säker på att det finns ett reportage med urklippsbilder från en dagstidning i ett nummer av Svenska Spårvägs Sällskapets medlemstidskrift någon gång i början av 70-talet! En svensk tekniker som var på plats berättar om Pakistan-äventyret rätt ingående! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Det stod i bl a DN om detta, med bilder på en SJ-Capitol i trafik och en drös bussar som stod och försmäktade i öknen, då man började inse att det hela var ett fiasko.
Någon Metropol hamnade sannolikt inte i Pakistan, de bedömdes som alltför gamla och udda. De hamnade istället i Nigeria (ungefär 100 st) efter att en privat företagare köpt upp de flesta som skrot.

Mr H




Förmodligen den här tidningsartikeln som Björn tänker på då från DN 8/11 1969.

Mr H

Björn Forslund

Exakt, Mr H! Även jag klippte ut o sparade allt jag hittade i ämnet!
Ska gå igenom mina gamla urklipp o se om det fanns något mer.

Mr H

#5


Den här hittade jag också från DN 4 november 1968. Det bör då alltså
varit efter att den första renodlade SS-Capitolleveransen hade anlänt.

Mr H

Björn Forslund

Ja, den bedrövliga historien kan behöva visas upp igen. Naiv svensk biståndspolitik som bara var slöseri med skattepengar.
Att ingen förstod att det var totalt misslyckat att dränka den pakistanska bussmarknaden med hundratals gratisbussar. Lokala bussförsäljare och karossörer blev ju helt vansinniga. Hela marknaden försvann ju för dem, och ingen hade väl köpt en ny buss på många år om de svenska bussarna kommit till användning på rätt sätt.

K R

Hej!

Den provmålade Capitolen (utan snibb) 75356 var tydligen med bland de bussar som fick bida sin tid utanför Karachi...
Hur var det nu, var det fler än denna och 75361 som fick denna design?

mvh K R

Gunnar D

Tur att det fanns några som sparade dessa intressanta artiklar!

/Gunnar

Mr H



...och så här såg det ut när den stora "leveransen" stävade ut från Stockholm!
Nu är det ju en inte så tydlig tidningsbild vi ser men kanske kan några busstyper identifieras ändå. Jag vill påstå att det är Capitoler som står i tre rader i mitten (saknar takluckor)!

DN 5/10 1968.

Mr H

Bussmicke

Citat från: Mr H skrivet 17 januari 2011, 18:40:19 PM


Förmodligen den här tidningsartikeln som Björn tänker på då från DN 8/11 1969.

Mr H

Detta klipp var lite svårläst, går det få se det aningen större?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Spara ner det o öppna i ett bildbehandlingsprogram så kan du förstora det. Inga problem att läsa texten då.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 januari 2011, 08:41:40 AM
Spara ner det o öppna i ett bildbehandlingsprogram så kan du förstora det. Inga problem att läsa texten då.

Jo, det blir problem då också. Det är nämligen lite suddigt. Eftersom första delen gick bra att läsa antar jag att det blev något litet misstag av vid scanningen. Detta inte menat som kritik utan ett gott råd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 17 januari 2011, 18:40:19 PM


Ser det inte ut som att det fattas glas i ett par sidorutor här?

I och för sig verkar det inte regna så mycket i Karachi. De flesta månaderna nästan ingenting, men så brakar det loss under sommaren med 66, 46 resp 23 mm i juli, augusti och september. Dvs inga monsunregn direkt, men räcker för att bli rätt blött tidvis. Kanske ingen brådska att anlita glasmästaren resten av året...
吉先生

Handen-Benke

Hej alla! Jag är överväldigad av alla uttömmande svar om denna stora skandal.
Alltså inte bara stadsbussar utan även andra dyrgripar som gick till spillo i fjärran land.
Man häpnar verkligen när man läser allt detta material!
Jätte-tack!
Tack SL för bussförarutbildningen!