ASJ-frossa i Motala 1971

Startat av Bengt H, 28 november 2010, 12:56:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Det verkar som att det finns ett stort intresse för ASJ-karosser. Det inspirerade mig att leta fram en serie bilder från ett besök i Motala februari 1971. Motala stads trafik AB hade då en ovanligt brokig vagnpark. Medan Scania-Vabis CR 76 dominerade på många håll, fanns det i Motala varierande typer av Mercedesbussar, många gamla ASJ och dessutom lite begagnat från SJ.

Denna gång väljer jag ut bilder på ASJ-karosserade bussar

Först E 364, som sedan blev nr 24 – inventarienummer kom väl med de nya registreringsnumrerna – en Scania-Vabis BF 73 från 1959 på Bussplatsen




E369, nr 25, Scania-Vabis BF 73 från 1957, Bussplatsen




Bussplatsen med E 439, nr 6, en Mercedes O305 närmast och därefter E 369, nr 26




E 536, nr 29, en Scania-Vabis B62 från 1951




Invändigt i E 476, Scania-Vabis B62 från 1950




E364, nr 24, Scania-Vabis BF 73 från 1959 på linje 14 vid Stora torget




E 405, Scania-Vabis BF61 från 1951




E 626, nr 27, Scania-VabisBF 62 från 1953




E 690, nr 26, Scania-Vabis BF71 från 1954


Björn Forslund

Oj, det var synnerligen intressanta bilder på Motalas "konvertibler". Sommartid bytte man stolar i de med långa fönster försedda Condorerna, och körde turisttrafik med dem. Gärna mera Motala!

Stefan P

Hej

Tack för bilder på gamla bussar, jag lär mig mycket fast jag är snart 52 år.

Nu till frågorna på den tredje bilden med bussbakar vilka bussar är det?
Jag tror att tredje är en Mercedes, men jag behöver exeperethjälp?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Jodå, trean o fyran är Mercedes helbyggen, sedan är det en snötäckt som är lite svårare, men de tre sista är SKV.

Gunnar D

Intressanta och, jag antar, sällsynta bilder. Var det närheten till Linköping som var orsaken till det relativt stora antalet ASJ-bussar?

/Gunnar

Sven W

Hej

Lite mer om bild 3.
Femte bussen ser ut att vara målad som en Adamsson-vagn. troligen deras E779 (Sc B71 Hägglund från 1956. Adamssons i Medevi övertogs av Motalabolaget. Jag tycker det är en tredelad Hägglundsbakruta som skymtar.

De tre till SKV-arna till höger är SJ-bussar.

Kan nr 1 vara em MB O305? I så fall kan meddelas att Motala haft 3 sådana.
E439/DZM949
E740 hyrd ett tag
B771/ADS771 demovagn under en tid
Med tanke på att den inte tycks ha någon märkning är det troligt att det är någon av de tillfälliga vagnarna.

På sista bilden syns två vagnar i garaget förutom den nämnda.
Nr 2 är E393, Vo B71518 med Karlaverkenkaross (hette det kanske Karlaholm då?) från 1964.
Nr 3 är E631, Vo B71516 Hägglund från 1965.

Hälsningar
Sven

Peter Öden

Hej !

Stort tack till Bengt H. för underbara bilder !!

Mvh Peter Ö

Lulebjörnen

Kan fyran på bild 3 vara en MB O321 H? Eller möjligen varianten HL (Lang)?

Sven W

Motala hade några O321HL (E321, E370, E380, E384) men, vad jag vet ingen O321H.

/Sven

Sven W

Ett litet tillägg till mitt inlägg. Jag ser att den första bussen på bild 3 redan var identifierad. Jag missade det.

/Sven

Bengt H

Citat från: Sven W skrivet 28 november 2010, 20:39:53 PM
Ett litet tillägg till mitt inlägg. Jag ser att den första bussen på bild 3 redan var identifierad. Jag missade det.

/Sven

Var inte så säker på det Sven!

När jag läste din redogörelse började jag fundera på med vilken säkerhet jag visste vilken buss det var när jag en gång i tiden noterade vad som fanns på bilden. Faktum är att jag kan ha gått efter en vagnslista och konstaterat att det bara har funnits en Mercedes O305 och därmed kanske jag ansett saken säker. Du känner dock till att det funnits ett par demovagnar där som har spökat. Det kan ha varit en av dem. Vad jag minns från besöket var att det fanns bara en sådan buss då. Det är lätt att minnas för vi tyckte att den var närmast extremt modern. Vi omtalade den rent av som "Monstret i Motala". Jag hittade en bild från detta monster, plåtat strax före bilden där aktern syns. Den har tyvärr interimsskyt.

Kan det ha varit någon av demovagnarna?


Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 28 november 2010, 16:08:47 PM
Hej

Tack för bilder på gamla bussar, jag lär mig mycket fast jag är snart 52 år.

Nu till frågorna på den tredje bilden med bussbakar vilka bussar är det?
Jag tror att tredje är en Mercedes, men jag behöver exeperethjälp?

mvh Stefan P
Jo, tredje bussen från vänster är en Mercedes O302. Sedan kommer en Mercedes O321HL. Motala hade förkärlek till Mercedes ett tag. Måste ha funnits en nitisk Mercedes-säljare i trakterna.

Sven W

Hej

Föreslår att Kråkeredsfrågan får en egen tråd. Den här får innehålla Motala. Det blir lättare att hitta i innehållen framöver.

Hälsningar Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 29 november 2010, 09:22:22 AM
Hej

Föreslår att Kråkeredsfrågan får en egen tråd. Den här får innehålla Motala. Det blir lättare att hitta i innehållen framöver.

Hälsningar Sven

Det är gjort. Den finns här nu:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40811.0
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 28 november 2010, 23:40:33 PM
Var inte så säker på det Sven!

När jag läste din redogörelse började jag fundera på med vilken säkerhet jag visste vilken buss det var när jag en gång i tiden noterade vad som fanns på bilden. Faktum är att jag kan ha gått efter en vagnslista och konstaterat att det bara har funnits en Mercedes O305 och därmed kanske jag ansett saken säker. Du känner dock till att det funnits ett par demovagnar där som har spökat. Det kan ha varit en av dem. Vad jag minns från besöket var att det fanns bara en sådan buss då. Det är lätt att minnas för vi tyckte att den var närmast extremt modern. Vi omtalade den rent av som "Monstret i Motala". Jag hittade en bild från detta monster, plåtat strax före bilden där aktern syns. Den har tyvärr interimsskyt.

Kan det ha varit någon av demovagnarna?

Av lackeringen att döma är jag benägen att tro att det är just nr 6. De andra två O305:orna kom nog lite senare.