Scania CR 110/111- gick de i trafik på andra orter utanför Sverige?

Startat av LYR, 18 november 2010, 00:26:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Tack alla för uppdaterad information - nu börjar jag se helheten i svaren på min ursprungliga fråga i tråden.
Detta kommer att beaktas och uppskattas.
/ LYR

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 15 februari 2011, 11:35:56 AM
Chassidelarna var nog från CR76 eftersom skyltarna invändigt i bussarna sa CR76. Det var bara utvändigt det stod CR110M. Samma var det för några CF110L där chassierna var BF76.

Så här skriver Lars Ericson i Scania-boken (SvOf nr 2):
"CR76 blev samtidigt som vissa modifieringar infördes CR110M. Övergången skedde dock successivt. Det finns bussar som enligt tillverkningsskylten invändigt och därmed också på besiktningsinstrumentet betecknas CR76 medan de utvändiga förkromade emblemen anger att det är en Scania 110."

   
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2011, 14:04:51 PM
Så här skriver Lars Ericson i Scania-boken (SvOf nr 2):
"CR76 blev samtidigt som vissa modifieringar infördes CR110M. Övergången skedde dock successivt. Det finns bussar som enligt tillverkningsskylten invändigt och därmed också på besiktningsinstrumentet betecknas CR76 medan de utvändiga förkromade emblemen anger att det är en Scania 110."

   

Den väsentliga frågan måste väl vara vad det satt för motor i dessa ?