Nattbuss i Liljeholmen 3 september 1967

Startat av Gunnar D, 30 juli 2010, 12:49:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H19 Metropol 75157 inväntar nattens/morgonens sista avgång på nattbusslinje 132 (Liljeholmen-Skärholmen) den 3 sep 1967. Högertrafiken är inte många minuter gammal. Jag minns tyvärr inte vad föraren hette men han var mycket vänlig.

Jag åkte förstås med i högertrafik till Skärholmen och sedan med in till Nybodahallen. Jag tror det var den sista Metropolturen i SS/SL-trafik.

Mvh Gunnar

Fredrik Klint


Mr H

#2
Sex  :D av fem möjliga!
På skärmen bakom dörr 2 framgår det också att inredningen är vit!
Det här bör alltså vara den sista Metropolen i trafik hos SL.
Visst var det väl ganska så ovanligt med Metropoler som hade front- och
bakemblem kvar ända till utrangeringen?
Mr H

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2010, 12:49:24 PM

Jag åkte förstås med i högertrafik till Skärholmen och sedan med in till Nybodahallen. Jag tror det var den sista Metropolturen i SS/SL-trafik.

Mvh Gunnar
****
OJ va´ snyggt! Vilket härligt ljus  :)

Tackar&Bockar!

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2010, 12:49:24 PM


H19 Metropol 75157 inväntar nattens/morgonens sista avgång på nattbusslinje 132 (Liljeholmen-Skärholmen) den 3 sep 1967. Högertrafiken är inte många minuter gammal. Jag minns tyvärr inte vad föraren hette men han var mycket vänlig.

Jag åkte förstås med i högertrafik till Skärholmen och sedan med in till Nybodahallen. Jag tror det var den sista Metropolturen i SS/SL-trafik.

Mvh Gunnar

Eftersom man uppenbart övergått till högertrafik när bilden togs borde bilden  vara tagen tidigast 04.50. Klockan 04.50 stoppades nämligen all trafik - även dispenstrafik som bussar och taxi - i tio minuter och under den tiden skulle fordonsföraren försiktigt köra över från vänster till höger sida. Klockan 05.00 fick sedan dispenstrafiken börja rulla igen. Privatbilister fick vänta i en timme till, fast i Stockholm dröjde det ännu några timmar innan de släpptes ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 30 juli 2010, 17:55:37 PM
Visst var det väl ganska så ovanligt med Metropoler som hade front- och
bakemblem kvar ända till utrangeringen?
Mr H

Under sommaren -67 försvann en hel del Metropolemblem i första hand i fronten. Kvar fanns ofta en ful smutsavlagring som inte förhöjde utseendet.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2010, 18:25:59 PM
Eftersom man uppenbart övergått till högertrafik när bilden togs borde bilden  vara tagen tidigast 04.50. Klockan 04.50 stoppades nämligen all trafik - även dispenstrafik som bussar och taxi - i tio minuter och under den tiden skulle fordonsföraren försiktigt köra över från vänster till höger sida. Klockan 05.00 fick sedan dispenstrafiken börja rulla igen. Privatbilister fick vänta i en timme till, fast i Stockholm dröjde det ännu några timmar innan de släpptes ut.

Bilden är tagen runt kl 5.30. Nattbusslinje 132 hade en sen/tidig sista avgång.

Mvh Gunnar

Peter Rost

Mycket trevligt, och framför allt andas bilden historia! ;) Samtidigt var det kanske lite sorgligt för Er som växte upp med, och/eller körde och diggade denna vagnstyp när dessa gick i "graven" den 3:e september 1967.

/Peter

HJP

Citat från: Peter Rost skrivet 31 juli 2010, 00:02:20 AM
Mycket trevligt, och framför allt andas bilden historia! ;) Samtidigt var det kanske lite sorgligt för Er som växte upp med, och/eller körde och diggade denna vagnstyp när dessa gick i "graven" den 3:e september 1967.

/Peter
****
Så är det nog. Det historiska värdet ökar med saknaden, liksom.
Metropolerna är något av "bussarnas buss", tycker jag. Även om dagens bussar är mycket bättre. Det är en speciell känsla med dessa gamla bussar.
Själv åkte jag Metropol i tre års tid, på linje 70, mellan Årstadal och Virkesvägen, i Hammarby industriområde (nuvarande Hammarby sjöstad).
Till detta kommer nog en viss nostalgi över vänstertrafiken.

HJP

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 31 juli 2010, 00:02:20 AM
Mycket trevligt, och framför allt andas bilden historia! ;) Samtidigt var det kanske lite sorgligt för Er som växte upp med, och/eller körde och diggade denna vagnstyp när dessa gick i "graven" den 3:e september 1967.

/Peter

Ja, när Dagen H inföll med dess konsekvenser vad gäller busstyper som försvann samt nedläggningen av spårvägsnätet i innerstaden i Sthlm så kändes det som att "historien tog slut". Men så var det ju inte, den fortsätter.

Mvh Gunnar

Mr H

Vi i sydväst hade ju i alla fall en övergångsperiod efter dagen H när det gick 60-talscapitoler i Nyboda men sedan så försvann ju det snabbt också. Med all respekt för de som idag tycker att Büssing H32 är intressanta, och visst har de sitt veteranvärde, så var det faktiskt det värsta man kunde tänka sig då. De var sega och tråkiga och de fanns överallt och till råga på allt ersatte de ju Capitolerna i Nyboda! Leyland H34 var väl lite roligare som buss betraktat men de var ju så dåliga att man rimligtvis inte kunde känna sympati för dem av det skälet. Men observera det här är berättelsen om hur jag såg på dessa bussar då och verkligen all respekt för alla som tycker att dessa vagntyper är intressanta!

Från A29/H19 till H32 på 3½ år är en grym historik!

Mr H

Cero

Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 14:33:34 PM

Från A29/H19 till H32 på 3½ år är en grym historik!

Mr H

Men sen kom H10 och då blev det ju andra bullar! :D

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 14:33:34 PM
Vi i sydväst hade ju i alla fall en övergångsperiod efter dagen H när det gick 60-talscapitoler i Nyboda men sedan så försvann ju det snabbt också. Med all respekt för de som idag tycker att Büssing H32 är intressanta, och visst har de sitt veteranvärde, så var det faktiskt det värsta man kunde tänka sig då. De var sega och tråkiga och de fanns överallt och till råga på allt ersatte de ju Capitolerna i Nyboda!

Mr H

När jag började som deltidare vid SL mars -71 så valde jag Nyboda just för Capitolerna. Men deras, som det visade sig, sista H24 (75485) stod utslagen i hallen. Den kom ut någon vecka i juli -71 och sedan trasig igen och bortforslad. Nyboda hade ju förstås ett antal H23 kvar in på 1972 så de fick jag köra på en hel del Nybodalinjer. Men H24 fick jag för första gången köra i Huddinge sommaren -72.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 14:33:34 PM
Vi i sydväst hade ju i alla fall en övergångsperiod efter dagen H när det gick 60-talscapitoler i Nyboda men sedan så försvann ju det snabbt också. Med all respekt för de som idag tycker att Büssing H32 är intressanta, och visst har de sitt veteranvärde, så var det faktiskt det värsta man kunde tänka sig då. De var sega och tråkiga och de fanns överallt....

Från A29/H19 till H32 på 3½ år är en grym historik!

Mr H
****
He he! Ja, H32 var mycket tröga.
Jag provade hur fort den kunde gå, nedför "Nyboda backe", ner mot Årstadal. Jag trampade gasen i botten, men hastighetsmätaren stannade på exakt 70 km/h. De var strypta av SL, sades det.
H25, H26 och H27 var betydligt piggare.

HJP

Mr H

Citat från: Cero skrivet 31 juli 2010, 15:37:00 PM
Men sen kom H10 och då blev det ju andra bullar! :D

Ja det kan jag hålla med om! Framförallt de första som sattes i trafik i Nyboda som var så pigga så man brände av bakaxlar på löpande band! Ganska så snart så ställde man ner dem men i början så var det en upplevelse att ex.vis åka 49:an uppför uppfarten från Gröndal mot Essingeleden och bussen VÄXLADE sig upp under kraftig acceleration. Problemet var att de skulle gå i samma tidtabell som H32 ( :D) vilket gjorde att förarna hela tiden fick stanna och invänta tid! Nu har ju H10:orna alltid varit pigga men i början så var det helt outstanding!

Ett annat kul minne från de första dagarna var när trafikanterna skulle "trycka på listen" för att aktivera stannarsignalen. Många lister försökte man med innan man lärde sig  ;D ;D ;D, en del försökte till och med att greppa den riktiga listen från sidan och trycka inåt vilket ju var dömt att misslyckas! ;D ;D ;D

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 15:51:08 PM
När jag började som deltidare vid SL mars -71 så valde jag Nyboda just för Capitolerna. Men deras, som det visade sig, sista H24 (75485) stod utslagen i hallen. Den kom ut någon vecka i juli -71 och sedan trasig igen och bortforslad. Nyboda hade ju förstås ett antal H23 kvar in på 1972 så de fick jag köra på en hel del Nybodalinjer. Men H24 fick jag för första gången köra i Huddinge sommaren -72.

Mvh Gunnar

Ja 5485 var en riktig problemvagn och det var väl den som slutade sina dagar i Huddinge med att motorn skar så att en kolv gick rakt upp genom baksättet! Påstås det, jag såg det aldrig själv.
Den hade också en tråkig historik i och med att den var inblandad i en dödsolycka på Fiskartorpsvägen på 55:an några år tidigare även om bussen inte var vållande.

Mr H