Ljusgul SJ-buss i svartvitt!

Startat av Mr H, 05 november 2009, 20:23:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H



Sommaren 1967 skulle man verkligen ha haft en digitalkamera! Det fanns hur mycket som helst att plåta och som inte standardutsättningen räckte fanns det en uppsjö med sådant som togs fram ur gömmorna exklusivt inför dagen H att gotta sig åt. Ett av huvudobjekten att leta upp i Stockholm då var givetvis H15. Ett annat objekt var SJ-bussar som fortfarande var ljusgula!

På denna bild från Norra Bantorget i Stockholm kommer en "guling" på linje 511. Ni får tro mig på mitt ord, tyvärr så fanns det inget bolag som hade svartvita bussar! Bilden är tagen i juni 1967.

Mr H

Peter Rost

#1
Spännande! Det har inte visats så mycket bilder här på Bussnack  från Solna/Syndbybergs trafikområde före Dagen H 1967, så det här är lite extra kul. :)

/Peter

Björn Forslund

Läckert! Trodde inte det fanns så mycket gult kvar på gatorna vid den tiden.
En Scania BF som tidigare hade plattform o dörr bak, syns på de avvikande fönsterstolparna. När SJ slutade med kondisar tog man helt enkelt bort bakersta dörren på en massa bussar i stockholmsområdet. Men det dröjde inte länge förrän en buss på prov fick en sådan igen, denna gång en utgångsdörr för att förbättra trafikantcirkulationen. Det visade sig nämligen att folk inte vill gå längst bak i bussen, av rädsla för att inte komma av i rusningstid.
Resultatet blev den stora serie hägglundare på B58-chassi som kom vid Dagen H (sedermera SL typ H80). Dessa hade dörrar 1-1-1 och blev stilbildande för SL:s bussar och många andra i landet!

Sven W

Hej

Och i bakgrunden tycks det finnas en (blivande) H84, eller...?

Hälsningar
Sven

NHK

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 november 2009, 20:59:18 PM
Läckert! Trodde inte det fanns så mycket gult kvar på gatorna vid den tiden.
En Scania BF som tidigare hade plattform o dörr bak, syns på de avvikande fönsterstolparna. När SJ slutade med kondisar tog man helt enkelt bort bakersta dörren på en massa bussar i stockholmsområdet. Men det dröjde inte länge förrän en buss på prov fick en sådan igen, denna gång en utgångsdörr för att förbättra trafikantcirkulationen. Det visade sig nämligen att folk inte vill gå längst bak i bussen, av rädsla för att inte komma av i rusningstid.
Resultatet blev den stora serie hägglundare på B58-chassi som kom vid Dagen H (sedermera SL typ H80). Dessa hade dörrar 1-1-1 och blev stilbildande för SL:s bussar och många andra i landet!


Tycker det ser ut att vara 2309

Peter Rost

Citat från: Sven W skrivet 06 november 2009, 10:53:37 AM
Hej

Och i bakgrunden tycks det finnas en (blivande) H84, eller...?

Hälsningar
Sven

Ja, det stämmer. Och färdigombyggd för högertrafik.

/Peter

Simon A

Trevligt att sen gammal Saab också (Saab- frälsta Simon). Det är en Saab 92 va, eller är det en 94? Är inte så vass på de där riktigt tidiga modellerna än ::)

//Simon

Sven W

Hej

Beträffande Saaben ligger nog sanningen mittemellan så att säga, d v s en Saab 93. 92-an hade ju en liten bakruta, som inte tycks finnas här och 94 har aldrig funnits.

Hälsningar
Sven

K R

Hej!

Saab 96 ser det ut att vara, som med sin större bakruta möjliggör en generös genomsikt.

Denna modell lanserades 1960, tillverkades detta år f ö parallellt med föregångaren Saab 93F,
som hade som kännetecken att dörrarna var framhängda.
Detta till skillnad mot tidigare modeller som ju hade dörrarna bakhängda.

Saab-märkningen i grillen med det stiliserade flygplanet inunder,
som bilen på denna bild uppvisar, kom på 1963 års modell.
Tidigare hade vagnarna en liten blå sköld med märkesnamnet monterad i framkant på motorhuven över grillen.

Sedan förefaller strålkastarna vara tejpade, ett knep som förekom inom motorsporten förr.

Denna modell av Saab 96 avlöstes till modellåret 1965 av den s k långnosen.

mvh K R

Greger Larsson

Citat från: Simon A skrivet 07 november 2009, 12:38:13 PM
Trevligt att sen gammal Saab också (Saab- frälsta Simon). Det är en Saab 92 va, eller är det en 94? Är inte så vass på de där riktigt tidiga modellerna än ::)

//Simon

Saab 94 var den ursprungliga Sonetten (tillverkad i sex exemplar)

Här finns Saab:arna >>http://www.tugboatlars.se/Saab.htm

Simon A

Jag tog min far som konsulent i frågan, som är riktig kunnig på Saab och mer tokig än mig, och han säger utan att tveka att det är en Saab 93 vi ser på bilden.

//Simon

Corny

Bilden är tagen 1967, dvs det år då högertrafiken infördes i september. Bilarna måster då byta ut strålkastarna som var avsedda för vänstertrafik till dito för högertrafik. Vill minnas att de kallades asymetriska. Och för att bilar som fått strålkastarna utbytta i förväg inte skulle blända medan det fortfarande var vänstertrafik tejpades strålkastarna så som på bilden. Dagen H togs tejpen bort. Själv gasade jag runt i en Saab -95, -62 på den tiden. Det var kombiversionen av Saab -96, Den hade strålkastarna tejpade på detta vis. Tänk vilka sidospår det går att komma in på när tråden först handlade om en ljusgul SJ-buss!

K R

Citat från: Corny skrivet 08 november 2009, 08:13:12 AM
Bilden är tagen 1967, dvs det år då högertrafiken infördes i september. Bilarna måster då byta ut strålkastarna som var avsedda för vänstertrafik till dito för högertrafik. Vill minnas att de kallades asymetriska. Och för att bilar som fått strålkastarna utbytta i förväg inte skulle blända medan det fortfarande var vänstertrafik tejpades strålkastarna så som på bilden. Dagen H togs tejpen bort. Själv gasade jag runt i en Saab -95, -62 på den tiden. Det var kombiversionen av Saab -96, Den hade strålkastarna tejpade på detta vis. Tänk vilka sidospår det går att komma in på när tråden först handlade om en ljusgul SJ-buss!

Hej!

Visst var de högerasymmetriska strålkastarna tejpade innan Dagen H av de skäl som du nämner,
men den tejpningen var utförd som en sektor ("tårtbit") mot klockan tre,
om man tänker sig strålkastaren som en urtavla.
Som på denna bild på Åke "Bryggarn" Anderssons rally-Porsche:

http://hpbimg.ampe.info/ry_is_bryggarn_1.jpg

På bildens Saab 96 är nog strålkastarna tejpade i kors av någon annan orsak.

Citat från: Simon A skrivet 08 november 2009, 00:49:56 AM
Jag tog min far som konsulent i frågan, som är riktig kunnig på Saab och mer tokig än mig, och han säger utan att tveka att det är en Saab 93 vi ser på bilden.
//Simon

Jag vidhåller dock fortfarande att det är en Saab 96 från 1963-64...

Citat från: Sven W skrivet 06 november 2009, 10:53:37 AM
Hej
Och i bakgrunden tycks det finnas en (blivande) H84, eller...?
Hälsningar
Sven

Citat från: Peter Rost skrivet 06 november 2009, 19:21:00 PM
Ja, det stämmer. Och färdigombyggd för högertrafik.
/Peter

Här påpekar en vän att "raketerna" hos SJ, de som senare hos SL littererades H84,
var förberedda för högerombyggnad bl a på så vis att fönsterstolparna från början var bredare
där högersidans bakdörrar skulle sitta och att "raketen" på denna bild fortfarande är i vänsterutförande.
Högersidan ser inte ut att ha några dörrar.

Sedan lite info om den biograf som återfanns i det pampiga huset bakom bussen, Vinterpalatset:

http://www1.tripnet.se/~adler/windjammer/vinterpalatset.html

mvh K R

K R

Citat från: K R skrivet 08 november 2009, 21:30:32 PM
Här påpekar en vän att "raketerna" hos SJ, de som senare hos SL littererades H84,
var förberedda för högerombyggnad bl a på så vis att fönsterstolparna från början var bredare
där högersidans bakdörrar skulle sitta och att "raketen" på denna bild fortfarande är i vänsterutförande.
Högersidan ser inte ut att ha några dörrar.

Hej!

Det bör tilläggas att detta inte gäller alla "raketer" som tillhörde SJ Solna billinjegrupp.
Vid närmare studium av tillgängliga bilder på vagnarna ifråga i vänstertrafik,
upptäcks att några individer har smala fönsterstolpar utmed hela högersidan.
En kvalificerat antagande blir då att man under seriens tillverkning valde att
förbereda de senare levererade vagnarna inför en kommande högerombyggnad.

mvh K R

Peter Rost

#14
Citat från: K R skrivet 08 november 2009, 21:30:32 PM

Här påpekar en vän att "raketerna" hos SJ, de som senare hos SL littererades H84,
var förberedda för högerombyggnad bl a på så vis att fönsterstolparna från början var bredare
där högersidans bakdörrar skulle sitta och att "raketen" på denna bild fortfarande är i vänsterutförande.
Högersidan ser inte ut att ha några dörrar.

Sedan lite info om den biograf som återfanns i det pampiga huset bakom bussen, Vinterpalatset:

http://www1.tripnet.se/~adler/windjammer/vinterpalatset.html

mvh K R

Jo det kan nog stämma, vid närmare granskning av bilden.

/Peter