Katrineholmare i Vagnsunda

Startat av Hasse L, 03 oktober 2009, 22:00:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



Först att bli överflödiga i Arlandatrafiken av H 82:orna var 6774 och 6775. Långt innan resten överfördes till Täby och Björknäs kom dessa två till Enebybergsgaraget. Har inte exakta datum, men jag körde både i juli 1972. Obs gamla stolpen med tidtabellshållare av SJ-typ. Annars är det väl sig likt?

Fredrik Klint

Återigen tack för mycket trevliga bilder.  :)

Du har inte 6789 på bild i flygbusslack á la H43? Den och 6780 blev ju omlackade men jag är rätt säker på att 6789 hade grått tak medan 6780 fick rött tak. 

Ersa

Mycket trevligt! Tänk att få en bild på en B9S tagen idag på samma ställe, längst ner på ön.
Herr Strömblad ska inte ut på nån 634 framöver? :)

Christer Göransson

Jag har en halvtaskig bild på 6789 tagen från mötande bil, man ser att den har grått tak.



/Christer

Fredrik Klint

Ha! Den bilden har jag sett för länge sen... Men jag var inte hundra.
Tack för beviset, har diskuterat detta lite med en gammal "buss-räv" som var säker på att både 6780 och 6789 hade rött tak.

Jonas Strömblad

Citat från: Verspieder skrivet 04 oktober 2009, 10:05:35 AM
Mycket trevligt! Tänk att få en bild på en B9S tagen idag på samma ställe, längst ner på ön.
Herr Strömblad ska inte ut på nån 634 framöver? :)

Jag tror inte vi har några styrningar till Yxlan-Blidö vintertid.
Och skulle vi ha det skulle jag inte vilja ha någon B9S med mig dit i alla fall  ;D
/J

Bussmicke

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 08 oktober 2009, 21:39:13 PM
Jag tror inte vi har några styrningar till Yxlan-Blidö vintertid.
Och skulle vi ha det skulle jag inte vilja ha någon B9S med mig dit i alla fall  ;D
/J

Ta en OmniLink i tsället då.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Härliga bilder från en era jag inte själv upplevt, men jag tvivlar på att Scania av dagens generation skulle vara så mycket att ha på dessa vägar vintertid...
//FREDRIK

Fredrik Gelin

Tveksamt, jag har kört generationen före och den var INTE rolig på Ekerös småvägar vintertid.
Det var ungefär som att köra en Volvo 740 utan barlast, slängde med bakvagnen så fort man var det minsta för optimistisk på gasen...
Att köra B10MA på samma vägar var däremot inget problem...
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Tack Hobgoblin och Christer för de fina H82-bilderna! Har själv några bilder från Vagnsunda som kanske läggs upp på Bussnack när jag får igång min hemsida igen. 6774 och 6775 omplacerades senare till Norrtälje från Åkerby eller Enebyberg. De sista H82:orna i Åkerby lär ha varit 6779-81. Norrtäljes sista H82 ska enligt mina anteckningar ha varit 6776 och 6778 som stod avställda där hösten 1985. 6778 hamnade lite senare hos Vallentuna Buss och gick då i SL-trafik på 660-linjerna kring Vallentuna fram till 1987.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 oktober 2009, 22:00:34 PMObs gamla stolpen med tidtabellshållare av SJ-typ. Annars är det väl sig likt?

Precis som på bilden ser några stolpar fortfarande ut i skogarna söder om Varleda (mellan Rånäs och Knutby), där SL648 passerar två ggr/skoldag. Varför hade man denna grå förlängning? Satt SJ-topptavlan för lågt i enlighet med SL:s "reglemente"?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 november 2009, 11:38:17 AM
Där är en adapter för SL topptavla på SJ std stolpe

Men det hade väl räckt med att göra adaptern c:a 2 dm hög? Jag trodde att den tilltagna höjden betydde något särskilt.

at1981

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 oktober 2009, 22:00:34 PM


Först att bli överflödiga i Arlandatrafiken av H 82:orna var 6774 och 6775. Långt innan resten överfördes till Täby och Björknäs kom dessa två till Enebybergsgaraget. Har inte exakta datum, men jag körde både i juli 1972. Obs gamla stolpen med tidtabellshållare av SJ-typ. Annars är det väl sig likt?


Hej!

Åh vilken fantastisk bild :).
Speciellt att det fanns en fantastisk fin telefonstolpe i bilden med 16 st. vita fina isolatorer :) :D.
Undrar när den försvann från Yxlan, när jag var dit i slutet på 1990-talet såg jag tyvärr ingen sådan där :(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 november 2009, 12:05:55 PM
Ingen aning

Kan ju bero på att SL tyckte att SJ:s stolpar var för låga? Finns det några mått man går efter?

Björn Forslund

Sådant här borde nog Max W har kläm på. Stipulerade mått för SL-stolpar finns säkert i någon handbok.