Någon som vet lite om Club Continental?

Startat av Niklas Bygdestam, 18 september 2009, 14:39:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I en annan tråd finns en bild på en snygg Neoplan turistbuss från 1971 som ägdes av Club Continental

Tydligen var det ett företag med fina bussar när de hade verksamhet. Men vad var det för ett företag? De fanns i Stockholm. Men vart tog de vägen? Gick de upp i något annat företag eller försvann de bara? Vilka år fanns de?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

#1
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 september 2009, 14:39:46 PM
I en annan tråd finns en bild på en snygg Neoplan turistbuss från 1971 som ägdes av Club Continental

Tydligen var det ett företag med fina bussar när de hade verksamhet. Men vad var det för ett företag? De fanns i Stockholm. Men vart tog de vägen? Gick de upp i något annat företag eller försvann de bara? Vilka år fanns de?

Finns lite om Club Continental i den här tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27379.0
Köptes alltså 1982 av Wasatrafik och ägdes då av Knut Flink. Han följde med över till Wasatrafik, men gick sedan över till IT-branschen för att återvända till bussbranschen och var 1990-2002 ägare till Traveller Buss. Denne branschens hedersman gick för övrigt bort nyligen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Hej Staffan
Var inte "Knoppen" involverad i nämda företag ?
"Knoppen" mötte jag i måndags på Skavsta flygplats när han skulle hämta studenter från
Berlin till Gävle.
han åkte med Ekman 25 som numera är brunlackerad i övrigt inte iordninggjord fortfarande
fladdrig i styrningen

/Lennart

bilomnibussen

I västra Södermanland fanns ett urgammalt företag som åtminstone med tiden fick namnet Näshulta Omnibustrafik AB. Ni kanske minns deras gul/röda bussar med ett gjutet emblem i form av en heraldisk örn på bussidorna. I det företaget kom Tore Bejmert och Club Continental in som ägare eller delägare. Jag har just nu inte detaljerna i utvecklingen (finns i manuskript i en kartong här någonstans) men det förekom någon konkurs. En del av det ursprungliga Näshulta har via lastbilstrafik och trafik med färdtjänstbussar utvecklats till dagens Svalbovikens Trafik AB.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 19 september 2009, 03:10:52 AM
Hej Staffan
Var inte "Knoppen" involverad i nämda företag ?
"Knoppen" mötte jag i måndags på Skavsta flygplats när han skulle hämta studenter från
Berlin till Gävle.
han åkte med Ekman 25 som numera är brunlackerad i övrigt inte iordninggjord fortfarande
fladdrig i styrningen

/Lennart

Jag minns ingen "Knoppen" men min kännedom om Wasatrafik/Club Continental härrör inte från någon anställning där utan att jag som flitig passagerare på linje 810 lärde känna företaget genom samtal med trafikchef, trafikledare och bussförare. Det kan alltså mycket väl finnas anställda som jag inte hört talas om eller glömt bort.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Henasa

Den Knoppen jag känner till är Kurt Rosén från Åre. Han var tillsammans med Toni på Baltic line. Hade även Linjetrafik till Åre på helgerna under Åreexpressen tror jag det hette som sedan vart Årepilen.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 september 2009, 08:39:26 AM
Jag minns ingen "Knoppen" men min kännedom om Wasatrafik/Club Continental härrör inte från någon anställning där utan att jag som flitig passagerare på linje 810 lärde känna företaget genom samtal med trafikchef, trafikledare och bussförare. Det kan alltså mycket väl finnas anställda som jag inte hört talas om eller glömt bort.



Drängen

Citat från: Henasa skrivet 19 september 2009, 11:48:41 AM
Den Knoppen jag känner till är Kurt Rosén från Åre. Han var tillsammans med Toni på Baltic line. Hade även Linjetrafik till Åre på helgerna under Åreexpressen tror jag det hette som sedan vart Årepilen.

Hehe, det var en profil man minns sen han drev Texaco i Björnänge utanför Åre. Utpräglad Stockholmsdialekt.

Henasa

Citat från: Drängen skrivet 19 september 2009, 18:24:12 PM
Hehe, det var en profil man minns sen han drev Texaco i Björnänge utanför Åre. Utpräglad Stockholmsdialekt.
Han hade ett callcenter där mä vill jag minnas..

groenis

Fick en kortfattad information av Kurt "Knoppen" Rosen
Continental gick tydligen upp i det som blev Swebus.

Sen var han tydligen och startade upp Traveller tillsammans med Friberg
Örjan Svensson försökte försökte få med honom att hämta några bussar
som Örjan hade på nått ställe i Spanien där han körde flygtransfer

Kurt "knoppen" bor numera i Älmsta när han inte blir övertalad att köra
för Ekmanbuss.
En man med mycket historia om bussbranchen på -60 och -70talet

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 20 september 2009, 02:16:57 AM
Fick en kortfattad information av Kurt "Knoppen" Rosen
Continental gick tydligen upp i det som blev Swebus.

Sen var han tydligen och startade upp Traveller tillsammans med Friberg
/Lennart

Intressanta upplysningar, men jag får inte ihop kronologin här. Rolf Friberg, landslagssimmare och ex-sambo med Lill-Babs, startade Traveller resebyrå 1964. Resebyrån finns inte kvar men verksamheten knoppade av två enheter: Traveller Buss (som alltså Knut Flink och Kicki de Laval köpte 1990, dagens ägare är Bergkvarabuss) och växlingskontoret Forex. Friberg är väl fortfarande aktiv i det senare och hans dotter är eller har varit vd.
Club Continental, då ägt av Knut Flink, köptes 1982 av Wasatrafik och detta såldes i sin tur i början av 1990-talet till Swebus. Flink lämnade Wasatrafik omkring 1985 och började som IT-konsult med Apple som specialitet. Han tog bland annat fram ett för den tiden mycket avancerat planeringssystem för sin gamla arbetsgivare. När Wasatrafik såldes till Swebus hade han alltså återvänt till bussbranschen som delägare i Traveller Buss (om jag minns rätt var Kicki hans sambo).
Om Knoppen var med och startade Traveller tillsammans med Rolf Friberg måste det alltså ha gjorts innan tiden i Club Continental och på Swebus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

TageK

Club Continental ägdes fram till 1983 av Tore Bejmert. Han sålde då bolaget till Wasatrafik men som köpare på kontraktet stod Centrala Buss som då i praktiken redan ägdes av Wasatrafik.
Knut Flink kom något senare in i bilden som anställd chef för Club Continental. Bolaget ingick som en del av Wasatrafiks verksamhet i Stockholm.
Då Swebus 1992 köpte Wasatrafik fick man utöver Interbus och Wasatrafik på köpet spillrorna av Club Continental och Centrala Buss som ingick i de köpta bolagen. Det fanns upp emot 20 gamla nedlagda bussbolagsnamn i köpet, jag kan återkomma om dom senare.
Att Rolf Friberg och Knoppen skulle ha haft något att göra med Club C har jag aldrig hört talas om.
MVH
Tage

groenis

det var det jag misstänkte att man ska ta allt med en stor nypa salt
/LEnnart

Sundås

Citat från: TageK skrivet 20 september 2009, 11:32:09 AM
Club Continental ägdes fram till 1983 av Tore Bejmert. Han sålde då bolaget till Wasatrafik men som köpare på kontraktet stod Centrala Buss som då i praktiken redan ägdes av Wasatrafik.
Knut Flink kom något senare in i bilden som anställd chef för Club Continental. Bolaget ingick som en del av Wasatrafiks verksamhet i Stockholm.
Då Swebus 1992 köpte Wasatrafik fick man utöver Interbus och Wasatrafik på köpet spillrorna av Club Continental och Centrala Buss som ingick i de köpta bolagen. Det fanns upp emot 20 gamla nedlagda bussbolagsnamn i köpet, jag kan återkomma om dom senare.
Att Rolf Friberg och Knoppen skulle ha haft något att göra med Club C har jag aldrig hört talas om.
MVH
Tage


Tack för infon!

Det hade varit oerhört intressant att få en lista på de bolagsnamn som ingick :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

TageK

Efter Swebus köp och sammanslagning av Interbus, Nymans och Wasatrafik under höst 93 vinter 94 fanns dessa varunamn respresenterade (genom tidigare övertagande/köp inom det som då hette Swebus Stockholm).

Interbus, Stockholms Turistbussar, Centrala Bussbeställningen, Arlanda Buss, SHT Buss, Tumlare Buss, Nymans Turistbussar, Norrbottens Expressbuss, GDG Biltrafik, SJ Busstrafik, Postens Diligenstrafik, Wasatrafik, Continentbus, Club Continental, Saltsjöbuss, Wasabuss, Kommuntransporter och Forsmans Sightseeing.

Organisationsnummer på de gamla bolagen och registrerade bolagsnamn kan mycket väl ägas av andra, tex Concordiabus.

MH Tage


Sundås

Citat från: TageK skrivet 21 september 2009, 20:13:34 PM
Efter Swebus köp och sammanslagning av Interbus, Nymans och Wasatrafik under höst 93 vinter 94 fanns dessa varunamn respresenterade (genom tidigare övertagande/köp inom det som då hette Swebus Stockholm).

Interbus, Stockholms Turistbussar, Centrala Bussbeställningen, Arlanda Buss, SHT Buss, Tumlare Buss, Nymans Turistbussar, Norrbottens Expressbuss, GDG Biltrafik, SJ Busstrafik, Postens Diligenstrafik, Wasatrafik, Continentbus, Club Continental, Saltsjöbuss, Wasabuss, Kommuntransporter och Forsmans Sightseeing.

Organisationsnummer på de gamla bolagen och registrerade bolagsnamn kan mycket väl ägas av andra, tex Concordiabus.

MH Tage



Stort tack!!
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se