Instruktionsbok Scania-Vabis 56_76

Startat av Autotransit, 01 september 2009, 17:29:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Ännu mer nostalgi :)
Man slås av tanken på hur enkelt konstruerat allt var förr när man läser gamla instruktionsböcker, och hur högtidligt språket var i dem. Färgsättningen var kanske inte helt på topp på den tiden, men det är ändå kul att bläddra i dem.





/Stellan

Simon A

Kommer vi få se mer av innehållet ur denna? Just avsnittet om körföreskrifter skulle jag gärna vilja läsa :)

//Simon

Autotransit

Det är tolv sidor, men jag skannar in dem lite senare så att ni ungdomar får se hur svårt det var att köra buss på den tiden 8) ;D ;)

/Stellan

Autotransit

Det verkar vara första gången som häftet varit öppnat överhuvudtaget, undrar lite hur det kommer sig. Jag hoppas att det är fler än jag som känner att det rycker lite i nostalginerven när man läser om hur det var att köra buss på den tiden ;)

Jag delar upp de tolv bilderna på två olika inlägg så att det inte blir för mycket att ladda upp och scrolla. Kom väldigt gärna på inlägg och kommentarer på bilderna.













/Stellan

Autotransit

Det var minsann inte bara att sätta sig i bussen att köra inte, här kommer resten av förarinstruktionen ;)













/Stellan

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Helt underbara sidor!
Jag läser på sida 16 att "motorn är konstruerad på ett sådant sätt att backgång under vissa förhållanden är möjlig".
Är det alltså en tvåtaktsmotor som sitter i?

Drängen

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 september 2009, 01:54:59 AM
Helt underbara sidor!
Jag läser på sida 16 att "motorn är konstruerad på ett sådant sätt att backgång under vissa förhållanden är möjlig".
Är det alltså en tvåtaktsmotor som sitter i?
Nä, det är nog en fyrtaktsmotor, men dom äldre motorerna hade en förmåga att kunna gå baklänges. Man har hört av äldre åkare att sånt kunde hända om man lät den gå på för låga varv, i en uppförsbacke, t.ex. Då rusade motorn, och enda metoden att få stopp på den, var att försöka kväva den, d.v.s prova att proppa igen luftinsuget.

Autotransit

Det går även att få en B20 att gå backgång, jag har varit med och provat  ;D

Det var när jag gick på verkstadsskolan i tidernas begynnelse, och där hade vi en B20 med växellåda och bakaxel i en rigg. Motorn hade aldrig startats i och med att den enbart skulle visa hur kraftöverföringen såg ut...alltså fick vi för oss att kolla om den fungerade på en rast. Vi kopplade till ett rullbord med batteri, bensin och manövertavla. Allting kopplades och motorn skull startas, vilket gick alldeles utmärkt. Det gasades och växlades med riggen, rasten tog slut och allt skulle återställas.

Strömmen bryts och kopplas bort, bensinledningen kopplas bort...och motorn fortsätter att gå, den går saktare och saktare. Plötsligt stannar den...och börjar gå baklänges. :o

Det ryker ur luftfiltret och paniken sprider sig. Efter några svettiga sekunder innan någon kom på att täta avgasröret och därmed kväva motorn eftersom man inte kunde lägga i någon växel så att man kunde tvinga den till stopp. Vi försökte aldrig starta den motorn igen 8)

Vi hade kört motorn med tvåtaktsbensin med riklig oljeblandning, vi hade Saab tvåtaktare vi fick utbildning på också (jag sade ju att det var längesedan ;D). Ingen hade ju någon tanke alls på att kolla vilken sorts bensin det var vi körde på, och det var ju all olja som gjorde att motorn glödtände och slutligen började gå baklänges.

Se det var ett riktigt äventyr ;)

/Stellan

Autotransit

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 september 2009, 01:54:59 AM
Helt underbara sidor!
Jag läser på sida 16 att "motorn är konstruerad på ett sådant sätt att backgång under vissa förhållanden är möjlig".
Är det alltså en tvåtaktsmotor som sitter i?

Observera även på sidan 18 att de förebygger missbruk... ;D 8)

/Stellan

Drängen

Hehe, ja diffspärrsmissbruk är ju ett växande samhällsproblem.

Simon Bertilsson


Autotransit

Notera även avsaknaden av en ilsken display som alltid envisas med att visa en massa konstiga felmeddelanden annars, och även att säkringarna satt föredömligt lättåtkomliga. Instrumentbelysningen hade två lägen...ljus på, eller ljus av...enkelt och lätt att lära sig  :D 8)

/Stellan

Drängen

Citat från: Autotransit skrivet 03 september 2009, 20:54:14 PM
Notera även avsaknaden av en ilsken display som alltid envisas med att visa en massa konstiga felmeddelanden annars, och även att säkringarna satt föredömligt lättåtkomliga. Instrumentbelysningen hade två lägen...ljus på, eller ljus av...enkelt och lätt att lära sig  :D 8)

/Stellan
Men kom dock ihåg, Scanias summer för bromstrycket kunde "promenera på mina nerver", om inte trycket gick upp fort nog.

Autotransit

#14
Det var absolut inget olösligt problem...ett knips med tången så var det åtgärdat, klockan (summern) var ju elektriskt driven och därmed lätt att desarmera ;D

/Stellan