SL H59 5424 ute på vift

Startat av Börje, 01 juni 2009, 22:32:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Börje

Börje och Karsten hade i lördags nöjet att köra H59 5424 i trafik för första gången på ganska precis 10 år.


Ringlinjen i Malmköping fick bli lite uppvärmning. Det var Gammeldags marknad på byn. Här på Heden (eller heter det Malmahed?).


Bussrangering pågår. Flera vagnar var ute denna dag på abonnemang och Ringlinjen.


Äntligen bär det av mot storstan. Som vi har längtat. Karsten försöker se stöddig ut på Rv55.


Besök i Läggesta.


Present till Bussmicke. Lokalinvånarna var mäkta nyfikna även om BM lyste med sin frånvaro.


Hpl. Tegnérgatan så som det kan ha sett ut för 15 år sedan (nästan i alla fall).


Odenplan får avsluta raggarrundan. Faktum är att många faktiskt vänder sig om efter vagnen. H59 hade ju en särskild plats i stockholmarnas hjärtan! :D  I söndags rullade vagnen på linje 46.

Erol

Det heder Heden i lokalt tal, men ska man säga för utomstående så är det Malmahed.

Cero

Trevligt bildsvep med en av Stockholms bussikoner. Dessa plus CR112:orna är de äldre vagnar jag saknar mest.

Niclas Wennerlid

Inte utan att man blir avundsjuk, H59 är en mycket trevlig vagn att köra  :)

// Niclas

Karsten

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 juni 2009, 22:46:28 PM
Inte utan att man blir avundsjuk, H59 är en mycket trevlig vagn att köra  :)

// Niclas

Överraskande underbar att köra till och med! Den enda stadsvagnen som kommer i närheten av denna är de sista H17 (CN113), men valet är inte ens då särslilt svårt.. :D

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2009, 22:58:44 PM
Ja köra H59/CR111M är ju som att cykla, nästan samma framkomlighet också

Mer lättkörd tätortsbuss har aldrig funnits

Det är t.o.m. lättare att lära sig köra H59 än att lära sig cykla!

Björn Forslund

Trevligt!
Vad är planerna? Användning i Stockholm?

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2009, 23:04:15 PM
Trevligt!
Vad är planerna? Användning i Stockholm?

Planerna är dels ett stort intresse inom föreningen för bussen, vi är många aktiva i den åldersgrupp som växt upp med dessa bussar, dels ersätter den Capitolen på de abonnemang i 08-området som kräver mindre buss än dubbeldäckare. Capitolen har något växellådeproblem, men det verkar vara på gång en lösning på det. 5424 lär nog också rulla en del under sommarens ungdomsläger i Malmköping, om jag jag känner lägerledarna rätt.. ;)

Danne B.

Underbart att se dessa bilder!!! :)

Precis som skrivits har denna bussmodell en (mycket) speciell plats i mångas (iaf mitt) hjärtan!

Var och när har man möjlighet att få åka med och kika på denna?

Och behöver ni extrachaffis är det bara att säga till... ;) Har alltid närt en dröm om att få köra en så´n där en dag! Kanske var det turerna som liten med den och dess systrar som bidrog till att man tog D-kort...? ;)

//Danne

at1981

Citat

Besök i Läggesta.

Hejsan !!


Vad fint med en svårt utrotningshotad telefonstolpe ( x3 syns  :'() i bild men själva ledningarna saknas mellan stolparna :(
Hur lång är sträckningen där dessa stolpar finns utmed denna järnvägen? 

Vill man se en rekonstruktion på annat håll så finns dem även på Skansen, och där finns det ledning emellan stolparna också :) men det är ju rekonstruktion det med.

Men där man skall se dem på "riktigt" utan rekonstruktion rekommenderar jag varmt byn Alderhulten i Gästrikland :)
Har ni fler tips på var i Sverige man kan finna sådana här fina men tyvärr utrotningshotade telefonstolpar?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Doomsday

Citat från: Karsten skrivet 01 juni 2009, 23:01:19 PM
Det är t.o.m. lättare att lära sig köra H59 än att lära sig cykla!

Exakt detta omdöme vet jag att en studiekamrat hade om just H59 för över 20 år sen, eftersom han körde buss extra på kvällar och helger då. En bättre stadsbuss har nog knappast funnits. Den var omtyckt av både de som körde och de som åkte med. Det var verkligen användbarhet i ordets rätta bemärkelse.

Peter G

Kan bara sitta o njuta av dessa bilder på CR111 den passar så bra i lantlig miljö tycker jag o kan hålla med om att denna buss är verkligen härlig buss dom ggr jag åkte med när jag gick i skolan

men jag undrar bara om någon vet hur det är med 5423 den som gick till italien vad som har hänt med den?

Peter G

Ja det var den som jag menade

Cero

Citat från: Doomsday skrivet 02 juni 2009, 16:06:24 PM
Exakt detta omdöme vet jag att en studiekamrat hade om just H59 för över 20 år sen, eftersom han körde buss extra på kvällar och helger då. En bättre stadsbuss har nog knappast funnits. Den var omtyckt av både de som körde och de som åkte med. Det var verkligen användbarhet i ordets rätta bemärkelse.

Det brukar ju vara så att erfarenhet leder till att människan kan göra saker på ett bättre sätt. Vän av ordning måste då ställa sig frågan: Om man redan i 1970-talets början kunde konstruera och producera en stadsbuss som i princip var omtyckt av alla, hade bra egenskaper för det arbete den var avsedd att utföra och levde kvar ända in på 1990-talet, då borde väl dagens stadsbussar vara ännu bättre med tanke på all erfarenhet man samlat på sig sedan CR111 såg dagens ljus? :-\

Björn Forslund

Låggolvskravet ställde allt på huvudet.