SL 4004 i København

Startat av Keld H. Mikkelsen, 16 mars 2009, 18:35:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Keld H. Mikkelsen

SL 4004 var i 1988 demovogn i København. Havde den været i drift i Stockholm inden den blev lånt ud til HT, eller kom den direkte fra fabrikken og til HT ?

Et par billeder af den i København kan ses på:
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=3368
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=3369

Ersa

SBH ger oss detta:
Svenskt regnr var NCY667. En Scania CN112AL av 1988 års modell.
AB Storstockholms Lokaltrafik H104 4004 -> H30C 4004
1990-11-13: SL Buss AB H30C 4004
2000-01-01: Busslink i Sverige AB 4004
(avregistrerad)
www.svenskbusshistoria.se

Då bussen var i Danmark redan 1988 borde den ha provats där innan den kom till SL. Dessutom ser den splitterny ut på bilderna.


virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 16 mars 2009, 18:39:43 PM
SBH ger oss detta:
Svenskt regnr var NCY667. En Scania CN112AL av 1988 års modell.
AB Storstockholms Lokaltrafik H104 4004 -> H30C 4004
1990-11-13: SL Buss AB H30C 4004
2000-01-01: Busslink i Sverige AB 4004
(avregistrerad)
www.svenskbusshistoria.se

Då bussen var i Danmark redan 1988 borde den ha provats där innan den kom till SL. Dessutom ser den splitterny ut på bilderna.

Fast den har reklam för Gotlandsfärjan mellan Nynäshamn-Visby på sidorna, vilket tyder på att den vart i reguljär trafik i Sverige innan Köpenhamnsbesöket! -
betänk också att datumet 1990-11-13 är då den blev en H30C:a i SL-trafiken efter att ha varit en H104 inte då den tursattes!

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 17 mars 2009, 14:28:12 PM
Fast den har reklam för Gotlandsfärjan mellan Nynäshamn-Visby på sidorna, vilket tyder på att den vart i reguljär trafik i Sverige innan Köpenhamnsbesöket! -

Där ser man. Färjereklamen missade jag helt. :)

Citat från: virtual1 skrivet 17 mars 2009, 14:28:12 PM
betänk också att datumet 1990-11-13 är då den blev en H30C:a i SL-trafiken efter att ha varit en H104 inte då den tursattes!

Men 1990-11-13 var väl främst datumet då AB Storstockholms Lokaltrafiks busspark skrevs över på nybildade SL Buss AB? Samma datum skrevs ju t.ex (den eviga referensen) H22 6431 över mellan samma företag.
Härmed spekulerar jag bara: Kan den först ha gått som H104 hos SL en kort tid, sedan utlånad till Danmark, därefter återhämtad till SL som H30C... och först ett par år senare skrevs över på nya SL Buss AB?

Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 16 mars 2009, 18:39:43 PM
SBH ger oss detta:
Svenskt regnr var NCY667. En Scania CN112AL av 1988 års modell.
AB Storstockholms Lokaltrafik H104 4004 -> H30C 4004
1990-11-13: SL Buss AB H30C 4004
2000-01-01: Busslink i Sverige AB 4004
(avregistrerad)
www.svenskbusshistoria.se

Då bussen var i Danmark redan 1988 borde den ha provats där innan den kom till SL. Dessutom ser den splitterny ut på bilderna.



Hej,

4004 gick på prov hos SL Täby redan 1989, se bild ovan. Det borde vara första trafikområdet för vagnen i SL-trafik.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 mars 2009, 17:41:03 PM
Hej,

4004 gick på prov hos SL Täby redan 1989, se bild ovan. Det borde vara första trafikområdet för vagnen i SL-trafik.


Jag är rätt säker på att den innan dess hade rullat en del i Botkyrka (det garage den tillbringade större delen av sitt liv i). Besöket i Täby var väl bara en kortare tid.

/Måns

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 17 mars 2009, 21:16:57 PM
Jag är rätt säker på att den innan dess hade rullat en del i Botkyrka (det garage den tillbringade större delen av sitt liv i). Besöket i Täby var väl bara en kortare tid.

/Måns

Hej,

Så är det nog. Enligt en SL-lista jag hittade från 1988 var 4004 ny och stationerad i Eriksberg redan 1988. Bilden från Täby bör vara tagen i februari/sportlovsveckan 1989.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Svemicke

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 mars 2009, 17:41:03 PM


Hej,

4004 gick på prov hos SL Täby redan 1989, se bild ovan. Det borde vara första trafikområdet för vagnen i SL-trafik.



Vad provades den för i Stockholm? Jag trodde inte den "moderna" designen på CN113 kom så tidigt som 1988. Att detta dessutom är en CN112 gör det ännu mer förvirrat.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mikael T Nilsson

Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:28:38 PM
Vad provades den för i Stockholm? Jag trodde inte den "moderna" designen på CN113 kom så tidigt som 1988. Att detta dessutom är en CN112 gör det ännu mer förvirrat.



Om du med "moderna" fronten menar generationen efter CR112 så fanns den redan 1985 i ledbussvariant i SL-trafiken. Här är ett exempel ur den allra första serien CN112-ledvagnar hos SL, H30 5553, tillhörandes Ekerö (Tappström), på Råstalinje (!) 509. Tappström fick 1985 H30-vagnarna 5551-5558 medan Huddinge fick 5559-5562.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Svemicke

Citat från: Norrortsmicke skrivet 18 mars 2009, 15:16:53 PM


Om du med "moderna" fronten menar generationen efter CR112 så fanns den redan 1985 i ledbussvariant i SL-trafiken. Här är ett exempel ur den allra första serien CN112-ledvagnar hos SL, H30 5553, tillhörandes Ekerö (Tappström), på Råstalinje (!) 509. Tappström fick 1985 H30-vagnarna 5551-5558 medan Huddinge fick 5559-5562.


Nej, det jag menade var det moderna utseendet med smala linjer mellan fönstren på framdörrarna. På bussen på Din bild här syns dörrar med bredare linjer mellan fönstren. Ett slags CN-old look och CN-new look. Även bakdörrarna såg lite annorlunda ut.

CN112 kom väl redan 1984?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mikael T Nilsson

Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 16:10:12 PM
Nej, det jag menade var det moderna utseendet med smala linjer mellan fönstren på framdörrarna. På bussen på Din bild här syns dörrar med bredare linjer mellan fönstren. Ett slags CN-old look och CN-new look. Även bakdörrarna såg lite annorlunda ut.

CN112 kom väl redan 1984?

Aha, då förstår jag vad du menar. CN112 kom redan 1984, men fronten som t ex 5553 har kom först 1985.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Svemicke

Citat från: Norrortsmicke skrivet 18 mars 2009, 17:01:33 PM
Aha, då förstår jag vad du menar. CN112 kom redan 1984, men fronten som t ex 5553 har kom först 1985.
Jag undrar om Du förstår vad jag menar än. CN112 från 1984 såg ut som CR112 fram och på sidorna men hade CN112:s smala bakruta. Det var inte det jag åsyftade. Hoppas jag ska lyckas bringa lite mer klarhet nu.

Titta på den här bilden:

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 februari 2009, 23:20:07 PM


Detta är en CN113 från - jag tror 1989 - och om man tittar på dörrarna så ser dessa likadana ut som på CR112. Tittar vi sedan på Bussmickes bild på Linjebuss 576, så ser denna modernare ut, bland annat på dörrarna. Att just SL 4004 såg lika modern ut gjorde mig lite förvånad då det var en CN112 från 1988.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mikael T Nilsson

Citat från: Svemicke skrivet 19 mars 2009, 01:48:12 AM
Jag undrar om Du förstår vad jag menar än. CN112 från 1984 såg ut som CR112 fram och på sidorna men hade CN112:s smala bakruta. Det var inte det jag åsyftade. Hoppas jag ska lyckas bringa lite mer klarhet nu.

Absolut.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cero

Dörrarnas utseende har inte med årsmodellen att göra utan med vad som beställts. Den dörrmodell som fanns på 555x-ledbussarna fanns också på SL 6512-6679 (CR112 lev 1981-83) samt på de första CN112 (1984). Den modellen påstods vara av Scanias eget fabrikat. De dörrar som sitter på 4004 påstods vara av Arvikas fabrikat och fanns även på SL:s övriga CN112 samt på CN113-bussarna samt på den CR112 (5826) som SL på prov byggde om till skivdörrar redan runt 1980.