Borås Lokaltrafik 86/87

Startat av Stefan P, 02 januari 2009, 16:39:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag gick trafikledar utbildningen på Tullängsskolan i Örebro, var vi på studiebesök hos Borås Lokaltrafik
våren 87.

Jag hittade del papper därifrån härom dagen och ställer jag följande frågor:

1. Det satsades stort på beställnigstrafik man gjorde reklam med en buss som hade intrennr. 230 och regnr. CNJ 725 är detta en turistbuss och kördes någon beställnings trafik idag?

2.I turlistan fanns följande trafik utövare tex. Alfredssons Busstrafik, Gunnarnssons Buss, Hagelqvist Buss,Holms Busstrafik, Kjellgrens Busstrafik.

3. Finns något av dessa bussbolag kvar idag 2009?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 02 januari 2009, 16:39:15 PM
Hej

Jag gick trafikledar utbildningen på Tullängsskolan i Örebro, var vi på studiebesök hos Borås Lokaltrafik
våren 87.

Jag hittade del papper därifrån härom dagen och ställer jag följande frågor:

1. Det satsades stort på beställnigstrafik man gjorde reklam med en buss som hade intrennr. 230 och regnr. CNJ 725 är detta en turistbuss och kördes någon beställnings trafik idag?

Borås Lokaltrafik hade i början av 1990-talet följande helturistbussar:
800 LSX 194 Volvo B10M Wiima Finlandia 1985
801 FXP 578 Volvo B10M vH Alizée 360 1989
802 (fd 230) CNJ 725 Volvo B10M-60 Wiima 1984
Dessa kunde möjligen i undantagsfall användas i morgonförstärkningen men annars gick de uteslutande i beställningstrafik.

Citat från: Stefan P skrivet 02 januari 2009, 16:39:15 PM

2.I turlistan fanns följande trafik utövare tex. Alfredssons Busstrafik, Gunnarnssons Buss, Hagelqvist Buss,Holms Busstrafik, Kjellgrens Busstrafik.

3. Finns något av dessa bussbolag kvar idag 2009?

mvh Stefan P

Alfredssons Busstrafik i Borås gick i konkurs 1996 men rekonstruerades och levde kvar som Alfredssons Buss (i Herrljunga). För drygt fem år sedan sålde ägaren Bengt Svensson alltsammans till Orusttrafiken. Namnet har helt försvunnit.
Hagelqvists Buss i Vedum finns kvar men ägs sedan något år av Vårgårdabuss. Namnet lever kvar.
Holms Busstrafik i Herrljunga och Kjellgrens Busstrafik i Tranemo finns kvar i högsta välmåga. Det senare ägs dock till 40 procent av Orusttrafiken.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för svar.

mvh Stefan P

yngrot

En liten undran Holms finns de verkligen kvar ännu??  Har för mig de "försvann" för några år sen??      Ryktesvägen sägs det att Kjellgrens sålt mer än 40%    iaf är de inte längre med i Buss i väst tills vidare har de kvar körning åt Buss i väst samt åt Borås Lokaltrafik..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

#4
Citat från: yngrot skrivet 04 januari 2009, 20:16:31 PM
En liten undran Holms finns de verkligen kvar ännu??  Har för mig de "försvann" för några år sen??      Ryktesvägen sägs det att Kjellgrens sålt mer än 40%    iaf är de inte längre med i Buss i väst tills vidare har de kvar körning åt Buss i väst samt åt Borås Lokaltrafik..

Visst finns Holms Busstrafik kvar. De har till och med en hemsida
http://www.holmsbusstrafik.se/
Antagligen förväxlar du med Hagelqvist i Vedum. Eller möjligen Ornunga Buss. Båda nu hos Vårgårdabuss, även om Ornunga Buss förre ägare Östen Hallenbert gick in som delägare i Vårgårdabuss i samband med försäljningen.

Om Orusttrafiken ökat sin ägareandel i Kjellgrens vet jag inte. Men fortfarande lär Conny Svensson vara huvudägare, om det inte ändrat sig alldeles nyligen. Att de skulle få lämna Buss i Väst när Orusttrafiken gick in med 40 procents ägande stod klart redan vid försäljningen. Men de får som sagt behålla de körningar som de redan kör åt Buss i Väst i innevarande avtal.
Samma sak lär det vara med Strömstad-Tanums Buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nej inte tänkte jag på Hagelqvist...  men jag har för mig att Holms låg illa till för några år sen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 04 januari 2009, 23:04:04 PM
Nej inte tänkte jag på Hagelqvist...  men jag har för mig att Holms låg illa till för några år sen..

Det är möjligt, men de överlevde. 2005-2007 har de i alla fall redovisats vinst om än blygsam sådan: 177 000 för år 2007. Även soliditet och vinstmarginal har haft kraftig förbättring under dessa år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Var det LSX194 som skadades/förstördes i branden i Kristinehamn för ett antal år sedan?

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 08 januari 2009, 21:54:20 PM
Var det LSX194 som skadades/förstördes i branden i Kristinehamn för ett antal år sedan?

M.v.h.
Ola

Jag vet inte om den var med vid branden men BL sålde den i alla fall till Kristinehamns Charterbuss. Det var de som drabbades av branden i juli 2000. Men jag har en notering om att Charterbuss skulle ha hunnit sälja den till en privatperson. Vilket väl i och för sig inte hindrar att den stod kvar vid det gamla garaget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2009, 18:03:25 PM
Borås Lokaltrafik hade i början av 1990-talet följande helturistbussar:
800 LSX 194 Volvo B10M Wiima Finlandia 1985
801 FXP 578 Volvo B10M vH Alizée 360 1989
802 (fd 230) CNJ 725 Volvo B10M-60 Wiima 1984
Dessa kunde möjligen i undantagsfall användas i morgonförstärkningen men annars gick de uteslutande i beställningstrafik.

Alfredssons Busstrafik i Borås gick i konkurs 1996 men rekonstruerades och levde kvar som Alfredssons Buss (i Herrljunga). För drygt fem år sedan sålde ägaren Bengt Svensson alltsammans till Orusttrafiken. Namnet har helt försvunnit.
Hagelqvists Buss i Vedum finns kvar men ägs sedan något år av Vårgårdabuss. Namnet lever kvar.
Holms Busstrafik i Herrljunga och Kjellgrens Busstrafik i Tranemo finns kvar i högsta välmåga. Det senare ägs dock till 40 procent av Orusttrafiken.



Markresor Turisttrafik AB bytte en gång namn till Tore Samuelssons Buss AB som i sin tur blev Alfredssons Busstrafik i Herrljunga AB och senare Alfredssons Busstrafik i Borås AB. Men därefter har man nog bytt namn en gång till och detta bolag ägs nog fortfarande av Bengt även om hemmaadressen varit Torestorp utanför Kinna. Bengt sålde nog enbart bussarna till Orusttrafiken. Vad gällde Tore Samuelsson så hade han en buss kvar som såldes till Bengt och Egon (ETH552??). Men bussen sattes i ett eget bolag och ytterligare en buss till(dvs i ovannämnd bolag).
Staffan: Du skrev tidigare att Bengt körde buss i Herrljunga kommun. Har detta upphört ?

Muk

Citat från: S Svensson skrivet 17 januari 2009, 23:34:32 PM
Markresor Turisttrafik AB bytte en gång namn till Tore Samuelssons Buss AB som i sin tur blev Alfredssons Busstrafik i Herrljunga AB och senare Alfredssons Busstrafik i Borås AB. Men därefter har man nog bytt namn en gång till och detta bolag ägs nog fortfarande av Bengt även om hemmaadressen varit Torestorp utanför Kinna. Bengt sålde nog enbart bussarna till Orusttrafiken. Vad gällde Tore Samuelsson så hade han en buss kvar som såldes till Bengt och Egon (ETH552??). Men bussen sattes i ett eget bolag och ytterligare en buss till(dvs i ovannämnd bolag).
Staffan: Du skrev tidigare att Bengt körde buss i Herrljunga kommun. Har detta upphört ?

Busfab AB
Orgnr: 556057-5648
Alfredssons Busstrafik i Borås AB, Registreringsdatum: 1999-09-21
Alfredssons Busstrafik i Herrljunga AB, Registreringsdatum: 1996-05-24
Thore Samuelsson Busstrafik Aktiebolag, Registreringsdatum: 1983-04-21
Marks Turistbyrå Aktiebolag, Registreringsdatum: 1979-10-02
Aktiebolaget Borås Turist- & Resebyrå, Registreringsdatum: 1952-12-27

Bengt Svenson Fastigheter i Borås AB
Orgnr: 556149-4476
All-Bingo i Borås Aktiebolag, Registreringsdatum: 1993-12-07
Markresor H Linjer Aktiebolag, Registreringsdatum: 1982-12-22
Bredareds Trafik Aktiebolag, Registreringsdatum: 1971-08-04


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 17 januari 2009, 23:34:32 PM
Markresor Turisttrafik AB bytte en gång namn till Tore Samuelssons Buss AB som i sin tur blev Alfredssons Busstrafik i Herrljunga AB och senare Alfredssons Busstrafik i Borås AB. Men därefter har man nog bytt namn en gång till och detta bolag ägs nog fortfarande av Bengt även om hemmaadressen varit Torestorp utanför Kinna. Bengt sålde nog enbart bussarna till Orusttrafiken. Vad gällde Tore Samuelsson så hade han en buss kvar som såldes till Bengt och Egon (ETH552??). Men bussen sattes i ett eget bolag och ytterligare en buss till(dvs i ovannämnd bolag).
Staffan: Du skrev tidigare att Bengt körde buss i Herrljunga kommun. Har detta upphört ?

Bengt Svenson sålde de tre bussarna och rätten till företagsnamnet Alfredssons till Orusttrafiken. Orusttrafiken övergav sedan efter ett par år namnet Alfredssons men det fanns med på de bilar för liggande sjuktransport som Orusttrafiken strax efter köpet tog hem trafik för.
Den återstående lilla busstrafiken (främst en buss i Herrljunga men också lite körningar i Borås med inhyrd buss) drev han vidare under namnet Busfab liksom fastighetsbolaget, som bland annat står som ägare till garaget vid Sandlid. Någon bussverksamhet finns inte kvar här, utan det är främst en gummifirma som använder lokalerna.
Kontraktet med Herrljunga kommun upphörde från och med höstterminen 2008 och när jag träffade Bengt för drygt ett år sedan hade han inga planer på att förlänga kontraktet. Busfab finns kvar men har en verksamhet som omsätter mindre än en miljon om året (siffrorna för 2008 är inte klara). Busfabs verksamhet definieras som "Bolaget skall bedriva skogsindustriell verksamhet, busstrafik, reseverksamhet, uthyrning av fordon och annan därmed förenlig verksamhet".
Denna buss märkt Samuelssons Ljung men i Alfredssons färger fotograferade jag i Borås i juli 1986:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 18 januari 2009, 00:03:17 AM
Busfab AB
Orgnr: 556057-5648
Alfredssons Busstrafik i Borås AB, Registreringsdatum: 1999-09-21
Alfredssons Busstrafik i Herrljunga AB, Registreringsdatum: 1996-05-24
Thore Samuelsson Busstrafik Aktiebolag, Registreringsdatum: 1983-04-21
Marks Turistbyrå Aktiebolag, Registreringsdatum: 1979-10-02
Aktiebolaget Borås Turist- & Resebyrå, Registreringsdatum: 1952-12-27

Skall man skriva Alfredssons hela historia så fanns Alfredssons Omnibustrafik fram till maj 1996, men det var detta företag som gick i konkurs. Bengt Svenson drev då verksamheten vidare via Thore Samuelsson Busstrafik och bytte samtidigt namn till Alfredssons Busstrafik i Herrljunga. Han kunde via detta köpa ut de tidigare bussarna förutom de fyra som kördes för Buss i Väst, som var leasade och gick tillbaka till ägaren. Dessa hamnade sedan hos andra Buss i Väst-företag. I samband med konkursen uteslöts Alfredssons ur Buss i Väst och nytt delägarskap beviljades inte för Alfredssons Busstrafik i Herrlljunga.
Konkursen hade inte sin grund i själva bussverksamheten utan resebyråverksamheten som drevs under namnet Markresor och såldes till Resia.
H Linjer i Markresor härovan har inget med linjetrafik att göra utan härrör från researrangören, sommarlandsägaren och veniaten (icke prästvigd person med rätt att förrätta gudstjänst i Svenska kyrkan) Henrik Linjer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Tack för bilden på LDZ206. Den såldes 1987-08-19 till Alviks Trafik i Luleå. Hos Alfredssons var den liksom de flesta andra bussar fram till 1992-12-08(?) registrerade på All-Data i Borås AB, org nr 556135-7079. Var detta ytterligare ett bolag som varit bussbolag(till namnet) från början? Senare ska ett namnbyte ha skett till Tony Blomqvist Plattsättning(!) AB.

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2009, 09:51:47 AM
Skall man skriva Alfredssons hela historia så fanns Alfredssons Omnibustrafik fram till maj 1996, men det var detta företag som gick i konkurs. Bengt Svenson drev då verksamheten vidare via Thore Samuelsson Busstrafik och bytte samtidigt namn till Alfredssons Busstrafik i Herrljunga. Han kunde via detta köpa ut de tidigare bussarna förutom de fyra som kördes för Buss i Väst, som var leasade och gick tillbaka till ägaren. Dessa hamnade sedan hos andra Buss i Väst-företag. I samband med konkursen uteslöts Alfredssons ur Buss i Väst och nytt delägarskap beviljades inte för Alfredssons Busstrafik i Herrlljunga.
Konkursen hade inte sin grund i själva bussverksamheten utan resebyråverksamheten som drevs under namnet Markresor och såldes till Resia.
H Linjer i Markresor härovan har inget med linjetrafik att göra utan härrör från researrangören, sommarlandsägaren och veniaten (icke prästvigd person med rätt att förrätta gudstjänst i Svenska kyrkan) Henrik Linjer.

Intressant information. Jag funderade faktiskt på namnet H Linjer i relation till just linjetrafik. Jag tog inte med firmahistoriken för Alfredssons omnibus då de aldrig bytte namn. Bolaget bildat 1954 och konkursen avlutad 2001.

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 januari 2009, 10:40:21 AM
Tack för bilden på LDZ206. Den såldes 1987-08-19 till Alviks Trafik i Luleå. Hos Alfredssons var den liksom de flesta andra bussar fram till 1992-12-08(?) registrerade på All-Data i Borås AB, org nr 556135-7079. Var detta ytterligare ett bolag som varit bussbolag(till namnet) från början? Senare ska ett namnbyte ha skett till Tony Blomqvist Plattsättning(!) AB.

Stefan Jonasson Consulting AB
Orgnr: 556135-7079
TIDIGARE NAMN
Tony Blomqvist Plattsättning Aktiebolag, Registreringsdatum: 2003-03-18
Antevik & Nilsson Golf Aktiebolag, Registreringsdatum: 1997-12-17
All-Data i Borås Aktiebolag, Registreringsdatum: 1983-12-21
Fristads Trafik Aktiebolag, Registreringsdatum: 1970-05-19