Bild från känd vH-tät ort/en ska bort

Startat av Greger Larsson, 15 november 2008, 16:46:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


Fredrik Mattsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 15 november 2008, 16:46:32 PM
Sommaravställt i 80-talets slutfas..



skulle ju kunna vara den tredje från vänster  ;)

Ersa


Greger Larsson

Ja, 307:an skulle man ju kunna välja bort för att den var av avvikande fabrikat. Men jag vill nog ta bort 189, som dels är den enda 80-talsbussen på bilden, dels aldrig trafikerat eller varit stationerad i Burträsk!

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 november 2008, 23:45:58 PM
Ja 307:an var ju både en Jonckheere och en Scania, inte så värst vanlig kombination hos er.

Men var var 189:an placerad då?  Kan den ha varit en av dem som Ö-vik hade?

189 fanns som ny i Sundvall och gick i par med 190 som Expressbussen Sundsvall-Luleå. Efter tre år blev den reserv- och förstärkningsbuss på samma ort och efter ytterligare några år och runt hundratusen mil flyttades den till Umeå där man behövde en stor buss för skolkörningen på Flurkmark/Botsmark. De 56 helturiststolarna byttes då till 65 halvturiststolar varav 11 var nya och 54 kom från buss 434. En felaktig ombyggnad tyckte jag, bl a så "förstördes" den relativt nya 434 med de gamla stolarna från 189 och läslampor/luftblås kom i otakt då det inte gick att sätta in samma antal av fällbara stolar. Bakersta raden av halvturiststolar blev f ö kvar i 434. Toalett och garderob i 189 togs bort i samma ombyggnad.
Nåväl, när detta var gjort åkte man till Bilprovningen för att registrera om bussen enligt den nya inredningen, då visar det sig vid vägningen att framaxeltrycket är ett antal hundra kg för högt! Vad är då att göra, man kan inte gärna plocka bort stolarna längst fram i bussen? Lösningen blir att ringa stållagret och beställa en plåt 1x2 meter och ganska tjock(ca 1 dm) och så svetsar man fast den som förstärkning av bagagerumsgolvet längst bak i bussen - och vips var framaxeltrycket godkänt.. I 189 satt också Volvos range-växellåda SR70 som kanske någon lastbilskörare här på forumet kört, i någon annan buss tror jag inte att den suttit. Växellådan byttes också vid ovanstående ombyggnad(eller möjligen något tidigare) till en mera original ZF S6-80. SR70:n kanske Volvo ville ha tillbaka för att skruva isär och se hur den såg efter att suttit i en norrländsk långlinjebuss?

/GL