ASJ - fråga

Startat av Ulf Fernestad, 18 oktober 2008, 21:30:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

AB Svenska Järnvägsverkstäder, Tannefors
ASJ, Linköping.
Vilken av dessa företagsnamn är rätt !! på busskarosser tillverkade hos ASJ, Linköping
mvh Fernestad

Ola Almquist

Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna, Linköping, skulle jag säga. Tannefors är den stadsdel (numera) där ASJ:s anläggning, numera SAAB ligger. Företaget etablerade sig 1907 vid Tannefors håll- och lastplats på Östra Centralbanan. Tannefors levde kvar som namn på poststationen men företaget kom nog att använda Linköping i postadressen ganska snart, särskilt efter att man tagit över fabrikerna i Falun och Arlöv. Jag läste för övrigt en gång om ett flyttlass som kom fel och hamnade i Tammerfors i stället för Tannefors. Det kan ha varit en skröna, men sådant har ju hänt.

Hittade förresten detta på nätet: http://home.swipnet.se/lev_chassi7/asj(b)1.html

M.v.h.
Ola

Ulf Fernestad

Citat från: Ola Almquist skrivet 18 oktober 2008, 21:47:04 PM
Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna, Linköping, skulle jag säga. Tannefors är den stadsdel (numera) där ASJ:s anläggning, numera SAAB ligger. Företaget etablerade sig 1907 vid Tannefors håll- och lastplats på Östra Centralbanan. Tannefors levde kvar som namn på poststationen men företaget kom nog att använda Linköping i postadressen ganska snart, särskilt efter att man tagit över fabrikerna i Falun och Arlöv. Jag läste för övrigt en gång om ett flyttlass som kom fel och hamnade i Tammerfors i stället för Tannefors. Det kan ha varit en skröna, men sådant har ju hänt.

Hittade förresten detta på nätet: http://home.swipnet.se/lev_chassi7/asj(b)1.html

M.v.h.
Ola
Det var ungefär det svaret jag hade väntat mej, har själv inget direkt minne utav att jag skulle ha sett en annan tillverkningskylt än ASJ, Linköping
// Fernestad

S Svensson

ASJ tog ju över karosserifabriken i Katrineholm Svenska Karosseriverkstaden-Katrineholm SKV.

När vi var på studiebesök maj 1964 fanns det förutom Ao2 vagnar under tillverkning även  flera bussar under ombyggnad.
Enligt uppgift då så skedde nytillverkning i Katrineholm och ombyggnader i Tannefors,Linköping.

bilomnibussen

ASJ-frågan väcker en fråga till. Jag är på jakt efter arkivhandlingar från SKV som ska ha hamnat i ASJ:s arkiv i Linköping. Är det någon som vet var detta arkiv finns i dag om det finns kvar. Jag har fått tips om Östergötlands järnvägsmuseum men ingen där svarar på mail vad det kan bero på. Har någon kontakter med järnvägsmuséet?
Mvh
Jan G

S Svensson

Kanske Kjell Friberg kan svara på detta. Men kanske göra ett försök med Landsarkiv i Vadstena eller Linköpings kommun.Jag antar att det är den senare som administrerar gamla Linköping.
Järnvägsmuseum i Linköping sköttes mycket av Bengt Unver. Men han är väl ganska gammal numera.
Själv skulle jag gärna vilja ha tag på arkivmaterial från Falun.