Olycka med dubbeldäckare

Startat av Jonas Sandqvist, 18 oktober 2008, 00:51:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

Go´kväll på er!

Någon här som har info om en olycka med en SL Büssing dubbeldäckare som hände någon gång på 60-talet i Stockholm. Vill minnas att det var ganska centralt, Kanske tom. Strandvägen. Några personer omkom när något slog i överdelen på bussen.

Hälsar Jonas  :)

Mr G

Du tänker nog på händelsen när en av SS:s H28:or under en abonnerad körning krockade med byggnadsställningarna för bygget av Essingeleden i Nybodabacken, dvs dåvarande E4 Södertäljevägen. Jag tror att året var 1964 eller 1965, och minns jag rätt var det tre stycken som strök med. Tysk var nån iallafall, kanske t o m alla tre.
吉先生

Peter Rost

Jag kan varmt rekomendera boken "Dubbeldäckare i Stockholm", i den finns många bilder, och intressant fakta.

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 18 oktober 2008, 01:42:14 AM
Du tänker nog på händelsen när en av SS:s H28:or under en abonnerad körning krockade med byggnadsställningarna för bygget av Essingeleden i Nybodabacken, dvs dåvarande E4 Södertäljevägen. Jag tror att året var 1964 eller 1965, och minns jag rätt var det tre stycken som strök med. Tysk var nån iallafall, kanske t o m alla tre.

Den olyckan inträffade 13 september 1965 och det var två döda. Olyckan hände vid Sockenvägens påfart till Essingeleden. Mina stockholmsgeografiska kunskaper räcker inte för att säga om det är samma sak som Nybodabacken.
Inblandad fordon var för övrigt A 75579. Bussen blev inte värre skadad än att den kunde repareras. H28 byggdes aldrig om till högetrafik men rullade ändå fram till augusti 1970.
Källa: Leif Stolt "Dubbeldäckare i Stockholm".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Sandqvist

#4
Varmt tack alla för informationen  :)  Speciellt Staffan, finns det något du inte vet  ;D

Den boken skall jag införskaffa omedelbums!

P.s Var inne och "nätbeställde " boken. Priserna låg på 180 kr för det billigaste stället och 329 kr på det dyraste.... Naturligtvis tog jag det dyraste... Äh, skojade bara  ;)

Det billigaste stället erbjöd dessutom fraktfritt  :o  D.s

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 18 oktober 2008, 10:22:17 AM
Varmt tack alla för informationen  :)  Speciellt Staffan, finns det något du inte vet  ;D


Som jag nog skrivit förut: Med ett juste referensbibliotek och en uppdaterad databas kan man slå världen med häpnad.

Generellt sett uppger Leif Stolt också att dubbeldäckarna var inblandade i fler olyckor än de vanliga låga bussarna. Så länge de gick på sina ordinarie linjer och följde normala ut- och inkörningsvägar till depåerna var det inga större problem. Men det kunde ju finnas hinder i den vanliga vägen och då gällde det att föraren var med om han tvingades köra en annan väg. Bussarna var ju ändå cirka 4,30 meter höga.
Dessutom kunde ju träd med uthängande grenar ställa till problem. Att få sådana i främre rutan på övre våningen var ju inte speciellt nyttigt. Dock kan jag inte hitta att några av de andra dubbeldäckarolyckorna hos SS/SL ledde till personskador. Enda gången var när en dubbeldäckare råkade slira upp på trottoaren och dödade en fotgängare.
Även om bussen följde ordinarie linjesträckning gällde det för föraren att hålla den rätt på körbanan. Exempelvis hände det minst en gång att en dubbeldäckare på linje 47 körde in i Philipsonshuset - eller Vasahuset som det väl heter i dag - där det fanns en överbyggd trottoar.

En av SL:s dubbeldäckare figurerar för övrigt i Sjöwall-Wahlöös polisroman "Den skrattande polisen". Där sköt en vettvilling ihjäl alla passagerare, men det rör sig alltså om en fiktiv historia. Denna har för övrigt filmats i USA med Walter Matthau i rollen som Martin Beck - även om han heter Jake Martin i filmen. Handlingen är flyttad till San Fransisco och det är en vanlig standardbuss i stället för dubbeldäckare. Det är även en annan mördare än i boken. Men om filmen dyker upp i TV-tablån så rekommenderar jag en titt på den. Svensk titel "Den skrattande polisen" och amerikansk "The laughing policeman". Bokens titel kommer från en sång med Ove Flodin med samma namn. Martin Becks dotter (med det märkliga namnet Putte) hade nämligen kommit över den skivan och spelade den om och om igen.
Det märkliga i romanen är att dubbeldäckaren gick på linje 47 och där gick bara Büssing H33. Morden skedde dock i en Leyland H35 inte långt från Karolinska Institutet/Tomteboda (som ligger i Solna). Sjöwall-Wahlöö blev dock tydligen uppmärksammade på misstaget innan boken gavs ut och det anges i början av romanen att det rörde sig om ett tillfälligt inlån. Något som jag inte tror förekom i verkligheten. Büssing H33 var placerade i Hornsberg och Leyland H35 i Söderhallen.
Även boken rekommenderas naturligtvis till läsning liksom de Sjöwall-Wahlöös övriga nio böcker i serien "Roman om ett brott". Det är helt annat kvalitet än de erbarmliga Beck-filmer som nu rullas i TV med Peter Haber och Mikael Persbrant i huvudrollerna. Martin Beck har för övrigt i en annan film - Mannen på taket (romantitel: Den vedervärdige mannen från Säffle) - spelats av Carl-Gustaf Lindstedt och han är för mig den "riktige Beck".





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Sandqvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2008, 13:19:08 PM
Som jag nog skrivit förut: Med ett juste referensbibliotek och en uppdaterad databas kan man slå världen med häpnad.

Generellt sett uppger Leif Stolt också att dubbeldäckarna var inblandade i fler olyckor än de vanliga låga bussarna. Så länge de gick på sina ordinarie linjer och följde normala ut- och inkörningsvägar till depåerna var det inga större problem. Men det kunde ju finnas hinder i den vanliga vägen och då gällde det att föraren var med om han tvingades köra en annan väg. Bussarna var ju ändå cirka 4,30 meter höga.
Dessutom kunde ju träd med uthängande grenar ställa till problem. Att få sådana i främre rutan på övre våningen var ju inte speciellt nyttigt. Dock kan jag inte hitta att några av de andra dubbeldäckarolyckorna hos SS/SL ledde till personskador. Enda gången var när en dubbeldäckare råkade slira upp på trottoaren och dödade en fotgängare.
Även om bussen följde ordinarie linjesträckning gällde det för föraren att hålla den rätt på körbanan. Exempelvis hände det minst en gång att en dubbeldäckare på linje 47 körde in i Philipsonshuset - eller Vasahuset som det väl heter i dag - där det fanns en överbyggd trottoar.

En av SL:s dubbeldäckare figurerar för övrigt i Sjöwall-Wahlöös polisroman "Den skrattande polisen". Där sköt en vettvilling ihjäl alla passagerare, men det rör sig alltså om en fiktiv historia. Denna har för övrigt filmats i USA med Walter Matthau i rollen som Martin Beck - även om han heter Jake Martin i filmen. Handlingen är flyttad till San Fransisco och det är en vanlig standardbuss i stället för dubbeldäckare. Det är även en annan mördare än i boken. Men om filmen dyker upp i TV-tablån så rekommenderar jag en titt på den. Svensk titel "Den skrattande polisen" och amerikansk "The laughing policeman". Bokens titel kommer från en sång med Ove Flodin med samma namn. Martin Becks dotter (med det märkliga namnet Putte) hade nämligen kommit över den skivan och spelade den om och om igen.
Det märkliga i romanen är att dubbeldäckaren gick på linje 47 och där gick bara Büssing H33. Morden skedde dock i en Leyland H35 inte långt från Karolinska Institutet/Tomteboda (som ligger i Solna). Sjöwall-Wahlöö blev dock tydligen uppmärksammade på misstaget innan boken gavs ut och det anges i början av romanen att det rörde sig om ett tillfälligt inlån. Något som jag inte tror förekom i verkligheten. Büssing H33 var placerade i Hornsberg och Leyland H35 i Söderhallen.
Även boken rekommenderas naturligtvis till läsning liksom de Sjöwall-Wahlöös övriga nio böcker i serien "Roman om ett brott". Det är helt annat kvalitet än de erbarmliga Beck-filmer som nu rullas i TV med Peter Haber och Mikael Persbrant i huvudrollerna. Martin Beck har för övrigt i en annan film - Mannen på taket (romantitel: Den vedervärdige mannen från Säffle) - spelats av Carl-Gustaf Lindstedt och han är för mig den "riktige Beck".







Tack för recensionen, Staffan  :)

yngrot

Staffan har koll på mer än bussar  ;)  trevligt stycke att läsa för övrigt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mr G



Har tydligen imsmugit sig några mindre fel i referensbiblioteket då. För H35 var visst den vanligaste modellen av dubbeldäckare som trafikerade 47:an. H33 har helt riktigt också förekommit där, men endast en kortare period direkt efter dagen H. Fr o m den 3 septemer 1967 tillhörde 47:an Hornsberg och tursattes förstås med de vagnar som fanns tillgängliga där.  Sen när Söderhallens spårvagnsdäck byggts om till bussgarage (1969?) flyttade 47:an dit. Detsamma gjordes med alla 50 H35:orna. I Hornsberg blev kvar H33 och de nu till högertrafik ombyggda H31:orna. Söderhallens H35:or tursattes främst på linjerna 47, 48 och 67. Även 59:an såsmåningom.

47:ans ändhållplats på den tiden var Karlberg. Osäker på om det någonsin gått dubbeldäckare på 47:an till Tomteboda.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 19 oktober 2008, 18:39:02 PM


Har tydligen imsmugit sig några mindre fel i referensbiblioteket då. För H35 var visst den vanligaste modellen av dubbeldäckare som trafikerade 47:an. H33 har helt riktigt också förekommit där, men endast en kortare period direkt efter dagen H. Fr o m den 3 septemer 1967 tillhörde 47:an Hornsberg och tursattes förstås med de vagnar som fanns tillgängliga där.  Sen när Söderhallens spårvagnsdäck byggts om till bussgarage (1969?) flyttade 47:an dit. Detsamma gjordes med alla 50 H35:orna. I Hornsberg blev kvar H33 och de nu till högertrafik ombyggda H31:orna. Söderhallens H35:or tursattes främst på linjerna 47, 48 och 67. Även 59:an såsmåningom.

47:ans ändhållplats på den tiden var Karlberg. Osäker på om det någonsin gått dubbeldäckare på 47:an till Tomteboda.

Alldeles riktigt att morden i boken skedde vid Karlbergs station och inte vid Tomteboda. Det är ju ändå inte långt från gränsen till Solna, vilket spelade en viktig roll eftersom det var tönstkallarna Kristiansson och Kvant vid Solna-polisen som var först på platsen. Och som genom att klampa omkring inne i bussen förstörde mycket av den kommande utredningen.
Boken skrevs 1967 vilket jag naturligtvis borde ha skrivit. Alltså på den tid då H33 var visserligen helt nya men det vanliga på 47-an. Det kan ju också vara förklaringen till att Sjöwall-Wahlöö valde ett förlägga boken till en Leyland, vilket hade någon avgörande betydelse för händelseförloppet. När de började researchen hade H33 och H35 säkerligen inte hunnit sättas i trafik.
När förlängdes 47-an till Tomteboda och fanns det också H35 vid Hornsberg från början?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Skrevs boken 1967 borde det ha varit en H33:a som händelsen ägde rum i. Fast inte helt omöjligt att det kan ha smugit sig in en H35:a nån gång, därför att hösten 1967 var alla SL:s dubbeldäckare stationerade i Hornsberg. Först 1969 (vill jag minnas) är ombyggnaden klar av spårvagnsdäcket i Söderhallen, och H35:orna flyttas dit. Första H31:an i högerutförande kommer i trafik i juni 1969 och placeras i Hornsberg.

69 dubbelddäckare (19 st H33 Büssing och 50 st H35 Leyland) i Hornsberg första tiden alltså. När den sista levereras vet jag inte, frågan är väl om alla 70 var levererade till dagen H. Egentligen 72 stycken, för det fanns ju kvar 3 stycken H28 Büssing som inte var ombyggda för högertrafik utan endast användes för beställningskörningar. Den första H33:an A74281 hade demolerats i en krock med en grusbil på linje 137 i Skärholmen redan innan dagen H.

F ö kommer överdelen av A74281 senare att pusslas ihop med underdelen på A74292 som blir av med övervåningen när en förare en natt väljer fel väg vid hemkörning till Hornsberg och dundrar in i viadukten på Nordenflychtsvägen under Drottningholmsvägen och t-banan, varvid hela övervåningen skalas av.

Angående 47:ans sträckning i Vasastan gick den aldrig till Karlbergs station, utan sträckningen var som tidigare spårvägslinje 5 med undantag av att vändslingan gick ända upp till Torsplan istället för att ha sin nordligaste del på Kadettgatan. Enligt mitt referensbibliotek förlängdes vissa turer till Tomteboda i december 1973. Ingen uppgift finns när Tomteboda/Karolinska institutet blev ordinarie ändstation.




吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 19 oktober 2008, 20:00:58 PM
Skrevs boken 1967 borde det ha varit en H33:a som händelsen ägde rum i. Fast inte helt omöjligt att det kan ha smugit sig in en H35:a nån gång, därför att hösten 1967 var alla SL:s dubbeldäckare stationerade i Hornsberg. Först 1969 (vill jag minnas) är ombyggnaden klar av spårvagnsdäcket i Söderhallen, och H35:orna flyttas dit. Första H31:an i högerutförande kommer i trafik i juni 1969 och placeras i Hornsberg.


Ja, det är ju det jag har skrivit hela tiden. Och som jag skrev stod det också i boken att busstypen inte var den vanliga på linjen. Det finns till och med en ritning på en H35 i boken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)