Jonckheere-ägare i Linköping

Startat av Ola Almquist, 16 oktober 2008, 22:07:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Jag kom att tänka på att när jag bodde i Linköping på 1990-talet fanns det ett litet bussbolag i Linköping eller strax utanför (Malmslätt?) som hade en smått antik Scania BR145/Jonckheere turistbuss från 1970-talet. Det var väl inte världens mest seriösa firma, men det fanns alltid någon studentförening som kunde tänka sig att hyra bussen för en resa till exempelvis STORK i Uppsala. Jonckheeren var blå, ev. i flera nyanser. Någon som minns vilket bolag det rörde sig om eller vilken buss det kan ha varit? De kan ha haft flera bussar, men jag tror inte att någon mer var i trafik vid denna tid.

Tack på förhand!
/Ola

Racelimpan

Kan det vara Febe-Touring som var mellan Motala och Linköping...
Han som ägde detta företag har eller hade just den bussen till salu för nästan ingenting på Blocket för ett tag sedan. Har sett den i verkligheten, den är komplett men otroligt rostig. Ett riktigt häftig turistbuss med all utrustning!

Ola Almquist

Tack! Visst var det detta företag jag tänkte på. Kom fram till att det var något på Fe-... Någon som har reg.nummer eller känner till om de hade fler bussar?

M.v.h.
Ola

Racelimpan

Aj då, jag som t.o.m. kollade på den för å se om det gick å göra om den till Racebuss (nu stryper ni mig :-) ) jag tog foton och allt möjligt så nog hade jag uppgifter på den men jag raderade dem eftersom bussen va så rostig.
Han som skulle sälja var väldigt orginell men trevlig. Bussen var helt intakt inuti! Bussen finns i alla fall kvar hos honom, även om bussen har en ägarinna, en kvinna alltså, lycka till med sökandet!

Ola Almquist

Attans! Men det är kul att den är i livet fortfarande. Sökte på blocket men hittade bara andra bussar. Dock finns det nog några fina fynd, Scania BR116/Ajokki från Norrland t.ex. Eller f.d. Swebus 2988... Nej, jag är inte spekulant.

M.v.h.
Ola