Fatbo

Startat av Jan Sjöberg, 12 oktober 2008, 11:52:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Är det någon som känner till bussbolaget Fatbo? Fågelfors- Orskarshamn
Troligen var det på 30-40 talet som detta bolag var mest aktivt.
En man som hette Ivar Roos var förare och kanske oxå ägare?
Något som vet mer?
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 12 oktober 2008, 11:52:29 AM
Är det någon som känner till bussbolaget Fatbo? Fågelfors- Orskarshamn
Troligen var det på 30-40 talet som detta bolag var mest aktivt.
En man som hette Ivar Roos var förare och kanske oxå ägare?
Något som vet mer?

Det hette Trafik AB Fågelfors-Oskarshamn. "Fatbo" var aldrig något officellt namn eller officell förkortning utan det kom sig av att bokstäverna i deras logga bildade ordet FATBO. På 1980-talet bytte det namn till Högsby Trafik AB och köptes 1994 av Linjebuss. Mycket av den trafik som Linjebuss körde runt Oskarshamn fram till i augusti var ett arv från Högsby Trafik AB. Det är alltså den som i dag körs av Buss i Väst (Lysekils Busstrafik). Kan ha rört sig om ett 10-tal bussar, så det var inte något litet bussbolag direkt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Tack Staffan ... mycket intressant...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Mikael Blom

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 12 oktober 2008, 11:52:29 AM
Är det någon som känner till bussbolaget Fatbo? Fågelfors- Orskarshamn
Troligen var det på 30-40 talet som detta bolag var mest aktivt.
En man som hette Ivar Roos var förare och kanske oxå ägare?
Något som vet mer?

I verket "Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige" utgiven 1938 anges följande:

"Thure Johnfors Omnibustrafik, Högsby.
Konc. linje: Fågelfors - Högsby - Oskarhamn.
Johnfors, Thure Fredrik,
omnibusägare, köpman, född 19 sept 1901 i Fågelfors skn, Kalmar län, gift 1933 med Märtha Håkansson.
Startade omnibustrafiken 1922. Gällande trafiktillstånd meddelat 1924. Brevlåda. Innehar dessutom läskedrycksfabrik och gummiverkstad.
För persontrafik äro följande vagnar i drift:
H 90 Volvo 1936. 90 hkr. 3750 tj.v. 30 pl. 1970 hj.tr.
250 vagnkilometer per dag.
Anställda: 2 st.
Adress: Högsby.

Roos, Ivar Alfred, omnibusförare, född 3 okt 1895 i Gåsby skn, Kronobergs län, gift 1927 med Ruth Streling.
Sedan 1920 privatchaufför i Växjö, omnibusförare sedan 1927 hos ovanst. bolag.
Adress: Fågelfors."

/Micke

Rickardo

Detta bussbolag känner jag till väl.
Detta var ett mycket väskött bussbolag med alltid rena och hela bussar. Varje chaufför hade sin egen buss som togs hand om på föredömligt sätt.

Bussflottan bestod mest av Scania Ajokki i grå och mörkblå färgsättning alltid med rullband. Bussmicke har en bild från Kalmar.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/H/Hogsby_Trafik/slides/Hogsby_Trafik_LWK780_Bussgodset_Kalmar_central_940602.html

Det fanns även en Volvo Kutter, en Volvo Säffle, Volvo VanHool till Raskentrafiken Oskarshamn-Växjö samt en äldre Neoplan. Som Staffan skriver var det totalt runt 10 bussar i trafik.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/H/Hogsby_Trafik/slides/Hogsby_Trafik_LWK780_Bussgodset_Kalmar_central_940602.html

Exempel på linjer som kördes sista tiden var 155 Högsby-Oskarshamn, 153 Högsby-Fågelfors, 310 Oskarshamn-Växjö (med lite olika konstelationer) 158 Berga-Kalmar, 156 Oskarshamn-Fliseryd
163 Oskarshamn-Påskallavik (skobuss) mm

Mvh Rickardo

Staffan Sävenfjord

Jag har noterat följande bussar vid Högsby Trafik AB vid försäljningen till Linjebuss. Det kan ha funnits ett par till som slopades i samband med försäljningen.
I tur och ordning: Högsby Trafik nr, Linjebuss nr, regnr, fabrikat, årsmodell, chassinummer
17   1234   KKR 885   Volvo B10M Kutter 9   1982   2791
18   1235   LLW 741   Scania K112 Ajokki 5000E   1983   1803918
19   1236   LWK 780   Scania K112 Ajokki 5000E   1984   1806703
20   1237   MTT 123   Scania K112 Ajokki Express   1986   1808462
21   1238   NWG 183   Scania K113 Ajokki Express   1986   1813822
22   1239   OGB 798   Volvo B10M Säffle   1990   24278
23   1240   HOY 979   Volvo B10M vH Alizée 310   1992   28148
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickardo

#6
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2008, 18:57:07 PM
Jag har noterat följande bussar vid Högsby Trafik AB vid försäljningen till Linjebuss. Det kan ha funnits ett par till som slopades i samband med försäljningen.
I tur och ordning: Högsby Trafik nr, Linjebuss nr, regnr, fabrikat, årsmodell, chassinummer
17   1234   KKR 885   Volvo B10M Kutter 9   1982   2791
18   1235   LLW 741   Scania K112 Ajokki 5000E   1983   1803918
19   1236   LWK 780   Scania K112 Ajokki 5000E   1984   1806703
20   1237   MTT 123   Scania K112 Ajokki Express   1986   1808462
21   1238   NWG 183   Scania K113 Ajokki Express   1988   1813822
22   1239   OGB 798   Volvo B10M Säffle   1990   24278
23   1240   HOY 979   Volvo B10M vH Alizée 310   1992   28148


Det fanns enligt mina uppgifter två äldre Ajokki en från 79-80 och en från 81 som aldrig gick över till Linjebuss. Neoplanen var från 1973 och är osäker på vilket år den sopades men försvann nog innan 1994. Linjebuss 1240 har jag för mig gick sista tiden i Linköping.

/Rickardo

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 oktober 2008, 19:19:56 PM
Det kan möjligen vara den Neoplan som slutade sina dagar på Gotland, en Neoplan från just nämnda bolag skrotades på dåvarande Visby allmaterial i början av 1994.

Det var en Jetliner från 1977, CLR 961. Enligt Svensk Busshistoria slutade den sina dagar hos A G Johansson i Fjärås, och den står fortfarande registrerad på A G Johanssons konkursbo i fordonsregistret.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Det fanns två Neoplan NH16, GRW108 från 1970 och GOX229 från 1973. Båda verkar ha hamnat på Gotland, den ena hos Benny Dahlström och den andra hos Stig Werkelin. Båda verkar ha avregistrerats runt -91.

/GL

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 oktober 2008, 19:46:56 PM
Det fanns två Neoplan NH16, GRW108 från 1970 och GOX229 från 1973. Båda verkar ha hamnat på Gotland, den ena hos Benny Dahlström och den andra hos Stig Werkelin. Båda verkar ha avregistrerats runt -91.

/GL

Sammanlagt skulle man alltså ha haft tre Neoplan. CLR 961 fotograferade jag i september 1991, så den är jag säker på fanns där då. Skall se om jag får tid att scanna bilden och om den håller hyfsad kvalitet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2008, 12:22:39 PM
Det hette Trafik AB Fågelfors-Oskarshamn. "Fatbo" var aldrig något officellt namn eller officell förkortning utan det kom sig av att bokstäverna i deras logga bildade ordet FATBO. På 1980-talet bytte det namn till Högsby Trafik AB och köptes 1994 av Linjebuss. Mycket av den trafik som Linjebuss körde runt Oskarshamn fram till i augusti var ett arv från Högsby Trafik AB. Det är alltså den som i dag körs av Buss i Väst (Lysekils Busstrafik). Kan ha rört sig om ett 10-tal bussar, så det var inte något litet bussbolag direkt.



Får komma med en mindre korrigering här. Högsby Trafik förlorade sin linjetrafik i den upphandling som genomfördes i Kalmar län 1993 och fick således sin vagnpark övertalig fr o m hösten 1994. I samma upphandling utökade Linjebuss sin trafik i länet, främst runt Oskarshamn och köpte en del av de bussar som man blev i behov av från just Högsby Trafik. Något övertagande av hela företaget skedde ej.

/GL

Staffan Sävenfjord

Här är bilden på Neoplanen från 1977:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickardo

Tack för trevlig info och bild från Staffan.
Själv visste jag bara om två Neoplaner och den från 77 hade jag helt glömt bort.
Neoplaner från 70talet är riktigt stiliga

/Rickardo