Utgången skylt

Startat av Ingwar Åfeldt, 11 oktober 2008, 06:57:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

En numera ovanlig/obefintlig skylt.



Vad är maxbeloppet en förare är skyldig att växla i dag?

M v h
Ingwar


Ersa

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 oktober 2008, 06:57:03 AM
Vad är maxbeloppet en förare är skyldig att växla i dag?

"Undvik 500-lappar" kan det stå, men det hindrar ju inte folk från att vilja lösa 10-kronorsbiljetter med en 500-lapp utan att skämmas. Några rena förbud på för höga (eller låga) valörer ser man dock sällan idag.

Nico


Inom SL-trafiken så växlade vi ju högst 100 kronor, men nog fanns det de som försökte med en sedel i den högre valören.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

76

I Uppsala är 100 max inom stadstrafiken.

Två gånger har jag växlat 500-lapppar, båda gångerna berodde det på att jag hade ohyggligt mycket 20-lappar som jag ville bli av med. Det är alltid kul att ge 24 sedlar som växel.

Jonas Gustafsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 oktober 2008, 06:57:03 AM
En numera ovanlig/obefintlig skylt.



Vad är maxbeloppet en förare är skyldig att växla i dag?

M v h
Ingwar



Det finns ju numera några ställen där föraren överhuvudtaget icke hanterar kontanter...
Men annars växlar det väl mellan 100 kr och 500 kr som även några andra skrivit.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Johan Hansson

Föraren är skyldig att kunna växla 100 kr men oftas kan de växla 500 kr.
Men det brukar ibland bli lite grinit hos en del förare när när en passagerare tar upp 500 sedlen.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon Bertilsson

100 kronor är max i Skånetrafiken, men det tummas säkert.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 oktober 2008, 13:43:25 PM
100 kronor är max i Skånetrafiken, men det tummas säkert.

Kan föraren växla en 500-kronorssedel gör han väl det. Det viktiga med beloppsbegränsningen är att man inte kan neka den som kommer med en hundralapp att åka med. Kan inte föraren växla skall man ha rätt att åka med ändå. Den som kommer med en 500-kronorssedel kan dock inte påräkna att få åka med.
Självklart går det inte att garantera att föraren alltid kan växla en hundralapp. Det kan ju ha kommit tjugo resenärer med varsin hundralapp på raken...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Når folk skall ladda periodkorten för 30 dagar går det på 855.- och då får man ofta två femhundringar.
Kommer de med en femhundring och skall köpa enkelbiljett (19.-  96.-)brukar det gå att växla då det år relativt få som enbart har så stora sedlar. Skulle det mot förmodan inte gå att lösa det får de åka med ändå.

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 oktober 2008, 06:57:03 AM
En numera ovanlig/obefintlig skylt.



Vad är maxbeloppet en förare är skyldig att växla i dag?

M v h
Ingwar


****
Härligt!

Minns mycket väl den skylten. Den ändrades senare till "Föraren skyldig att växla högst 10 kronor". Åtminstone stod det så på SLs skyltar på 1970-talet.

Har ett minne från Uppsala, när jag själv körde buss på SL, på 1970-talet.
Jag och min fru, hade hälsat på min syster i Uppsala. Vi skulle ta bussen till stationen, för att åka hem med sista tåget till Stockholm.
Jag upptäckte, att jag endast hade en 100-lapp, att betala med. Bussföraren ville neka oss att åka med, för han behövde inte växla så höga valörer. Jag pekade på skylten, och sa att han inte var skyldig att växla, men heller inte förbjuden. "Du har ju fullt med småsedlar i väskan", sa jag, så det är inga problem. Väskan hängde öppen och fullt synlig.

"Nu sätter vi oss här framme", fortsatte jag, "och jag betalar omgående, när du vill, men vi ska inte missa tåget för detta". Han tvekade en liten stund, men gav muttrande med sig.

Är det sådant man kallar seviceminded  ???

HJP

Simon Bertilsson

Citat från: HJP skrivet 16 oktober 2008, 13:31:11 PM
****
Härligt!

Minns mycket väl den skylten. Den ändrades senare till "Föraren skyldig att växla högst 10 kronor". Åtminstone stod det så på SLs skyltar på 1970-talet.

Har ett minne från Uppsala, när jag själv körde buss på SL, på 1970-talet.
Jag och min fru, hade hälsat på min syster i Uppsala. Vi skulle ta bussen till stationen, för att åka hem med sista tåget till Stockholm.
Jag upptäckte, att jag endast hade en 100-lapp, att betala med. Bussföraren ville neka oss att åka med, för han behövde inte växla så höga valörer. Jag pekade på skylten, och sa att han inte var skyldig att växla, men heller inte förbjuden. "Du har ju fullt med småsedlar i väskan", sa jag, så det är inga problem. Väskan hängde öppen och fullt synlig.

"Nu sätter vi oss här framme", fortsatte jag, "och jag betalar omgående, när du vill, men vi ska inte missa tåget för detta". Han tvekade en liten stund, men gav muttrande med sig.

Är det sådant man kallar seviceminded  ???

HJP

Tråkig attityd!
Principer kan vara bra, men jag stör mig något vansinnigt på folk som inte begriper när det är dags att göra undantag.

HJP

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2008, 16:08:53 PM
Tråkig attityd!
Principer kan vara bra, men jag stör mig något vansinnigt på folk som inte begriper när det är dags att göra undantag.
****
Principen är fel. Det handlar inte om undantag.

Skylten säger bara att föraren inte är skyldig att växla större belopp, än 10 kronor. D.v.s: Kan han inte växla, t.ex. 100 kronor, kan man inte kräva det, men kan han, så är det självklart att han ska växla.

I mitt beskrivna fall, var han skyldig att tillmötesgå oss, som jag ser på saken.
Vid den här tidpunkten, körde jag själv buss, och råkade ibland ut för samma situation. Jag skulle aldrig drömma om, att neka någon att åka med, om jag kunde växla. Dessutom tyckte jag att det var bra, att få in en hundring, och bli av med några mindre valörer.

HJP