Leyland och Bussing

Startat av Stefan P, 08 oktober 2008, 17:58:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur många tvåvåningsbussar köpte SS till trafiken i Stockholm?


mvh Stefan P

Mr G






93 stycken om jag räknar rätt.

Büssing
H28 3st
H31 20 st
H33 20 st

Leyland
H35 50 st

吉先生

Stefan P

Hej

Tack för svar. Är det tre stycken som finns kvar idag i körbart skick?

mvh Stefan P

Peter Rost

Stämmer bra, 4505 och 4545, ägs av Svenska Spårvägssällskapet, och 4525 finns på Spårvägsmuseet.

/Peter

Stefan P

Hej

Tack för svar.

mvh Stefan P

Stefan P

Hej

När började ledbussarna ta över efter dubbeldäckarna?
När blev ledbussarna vanliga i hela Sverige?
Vem har byggt mest ledbussar av Scaina eller Volvo, vilka andra chassin har använts att bygga på?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 10 oktober 2008, 14:10:16 PM
Hej

När började ledbussarna ta över efter dubbeldäckarna?
När blev ledbussarna vanliga i hela Sverige?
Vem har byggt mest ledbussar av Scaina eller Volvo, vilka andra chassin har använts att bygga på?

mvh Stefan P

Om vi först håller oss till SL-området så tog ledbussarna aldrig över efter dubbeldäckarna. De senare gick bara i innerstadstrafik och ersattes av vanliga tvåaxliga standardbussar. De första ledbussarna till SL-området var Alfa Romeo trådbussar, som gick i trafik 1950 - cirka 1956. Nästa ledbussar i området var två stycken Volvo B58 med Hägglunds-kaross till Vaxholms Trafik AB 1968 och 1969. Större leverans av ledbussar (H43) kom 1971 och var då främst flygbussarna till Arlanda. 1971-1973 levererades också ett antal H44 till Norrtälje, Åkersberga och Råsta.
År 1968 köpte SJ sina första ledbussar men redan 1966 skaffade Hjälmarestrandens Trafik i Örebro en ledbuss på Scania-Vabis BF76-chassi och norsk Knudsen-kaross. Det var den första i Sverige frånräknat de ovannämnda trådbussarna. Göteborgs Spårvägar köpte sina första ledbussar 1972.
Eftersom Scania mest har byggt ledbussar de senaste åren medan Volvo byggt sedan slutet av 1960-talet måste det ha tillverkats betydligt fler ledbussar av Volvo än Scania. Ledbussar av andra märken har det varit sparsamt med i Sverige, men det fanns i alla fall en Neoplan Longliner som köptes av Surahammars Trafik 1977 och så småningom hamnade hos SL i Vaxholm. Det har också funnits Setra och Mercedes ledbussar i Sverige.
Karosser för de Volvo ledbussar som funnits/fanns i Sverige är tillverkade av först Hägglunds och sedan främst van Hool och Säffle. Men även Wiima och Ajokki har haft ett antal leveranser. Bland annat levererades 30 Wiima ledbussar till SL 1975. Jonckheere och Ikarus har levererat ett antal ledbussar byggda på Scania.
(Tillverkarlistan är säkerligen inte komplett. Jag kan ha glömt någon eller några.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för svar. Jag trodde att ledbussarn hade kommit tidigare.

mvh Stefan P

Simon A

Jag har funderat länge på axelavståndet på dessa. Jag tycker de ser ut att ha något kortare axelavstånd än en vanlig 12 meters buss, är det så? Är kanske hela bussen något kortare än 12 meter?

//Simon

JDS

Citat från: Simon A skrivet 10 oktober 2008, 18:00:49 PM
Jag har funderat länge på axelavståndet på dessa. Jag tycker de ser ut att ha något kortare axelavstånd än en vanlig 12 meters buss, är det så? Är kanske hela bussen något kortare än 12 meter?

//Simon

Ja, typ 11,1 m.

Staffan Sävenfjord

#10
Citat från: JDS skrivet 10 oktober 2008, 18:04:36 PM
Ja, typ 11,1 m.

Närmare bestämt:
H28 10940 mm
H31 10955 mm
H33 11147 mm
H35 11125 mm
(H28 - H33 Büssing, H35 Leyland)

Höjden var:
H 28 okänt
H31 4182 mm
H33 4270 mm
H35 4277 mm

Källa: SL:s vagnförteckningsblad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)