Bilder på Volvo Ikarus

Startat av Steff, 05 oktober 2008, 12:08:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steff

Hej
Nån därute som har bilder på Volvo Ikarus i 14-serien. SJ Malmö hade två på 70-talet 1461 och 1464.
Modellen en av de vackraste som byggts !

Tack

/Stefan
Kör för B4Y i Malmö

Mikael T Nilsson

Citat från: Steff skrivet 05 oktober 2008, 12:08:29 PM
Hej
Nån därute som har bilder på Volvo Ikarus i 14-serien. SJ Malmö hade två på 70-talet 1461 och 1464.
Modellen en av de vackraste som byggts !

Tack

/Stefan






Hej,

Här är några bilder på Ikarusbussar i SJ:s 14xx-serie. Jag hade lagt ut dem tidigare på "gamla" Bussnack.

De var bland annat stationerade i Stockholm (Hornsberg), Borås, Göteborg (?), Kalmar, Karlskrona och Malmö.



SL:s motsvarighet hade littera H51. Har ingen elektronisk bild på någon av dessa vagnar just nu, men kan visa en snarlik vagn hos SL, med littera H55. Norrköpings Lokaltrafik hade även exemplar av denna vagntyp.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leif D

Hänger väl på med lite bilder då......


SJbuss 1496 på Norrköpings Busstation. Foto Leif D.


SJbuss 1466 på Norrköpings Busstation. Foto Leif D.


SJbuss 1452 på Norrköpings Busstation. Foto Leif D.


SJbuss 1459 på Norrköpings Busstation. Foto Leif D.


SL H55 i Åkersberga 1977. Foto Leif D.


SL H55 4811 i Åkersberga 1977. Foto Leif D.


SL H45 4596, 1974. Foto Leif D.


SL H51 4895 på Vasagatan i Stockholm 1977. Foto Leif D.


NKA 86 vid Rådhuset i Norrköping. Foto Leif D.


NKA 82 vid Norr Tull i Norrköping 1976. Foto Leif D.


NKA 88 vid Norr Tull. Foto Leif D.


NKA 311 vid Vagnhallen i Norrköping. Foto Leif D.


NKA 296 vid Centralbadet i Norrköping. Foto Leif D.


NKA 91 på Luntgatan i Norrköping. Foto Leif D.


NL 315 vid Norrköpings busstation. Foto Leif D.


NL 315 vid Söder Tull i Norrköping. Foto Leif D.


NL 295 på Repslagaregatan i Norrköping. Foto Leif D.


NL 289 vid Norrköpings busstation. Foto Leif D.


NL 293 vid Norr Tull i Norrköping. Foto Leif D.


NL 296 vid Norrköpings Bussterminal. Foto Leif D.

OBSERVERA, att NKA och NL har varit förkortningar för Norrköpings kommuns buss och spårvagnsföretag under olika tider, även andra företag har förekommit. Man har också under olika tider använt såväl tvåställiga som treställiga nummer.
/Leif D
;-)

Mikael T Nilsson

Citat från: Leif D skrivet 05 oktober 2008, 20:40:18 PM
Hänger väl på med lite bilder då......


SL H55 i Åkersberga 1977. Foto Leif D.


SL H55 4811 i Åkersberga 1977. Foto Leif D.


OBSERVERA, att NKA och NL har varit förkortningar för Norrköpings kommuns buss och spårvagnsföretag under olika tider, även andra företag har förekommit. Man har också under olika tider använt såväl tvåställiga som treställiga nummer.
/Leif D

Tusen tack för alla dessa härliga bilder! SL:s H55:or var under en längre period stationerade i Åkersberga. Det sista året flyttades de till Täby (Åkerby) och ersattes av ett gäng H52:or (Vo B58 / Hägglunds -73).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leif D

Citat från: Norrortsmicke skrivet 06 oktober 2008, 08:26:24 AM
Tusen tack för alla dessa härliga bilder! SL:s H55:or var under en längre period stationerade i Åkersberga. Det sista året flyttades de till Täby (Åkerby) och ersattes av ett gäng H52:or (Vo B58 / Hägglunds -73).

En lite skojig grej kom jag just på......
H55 modellen, togs ju fram av Sundema i Solna (tror ja de låg) för att säljas till SL, de lyckades få SL att köpa 10 st 1974, medan NKA i Norrköping köpte först 7 st 1974 och sedan ytterligare 11 st 1975. 1976 köptes så 5 st Scania Ikarus.
Just den specifika "H55" var nog Norrköping klart störst på i Sverige. Att sen bussarna var ren skit, de är kanske en annan femma.....  Trotts att gick de ju under 10-15 år, men med stora insatser. På den tiden hade man ju rejäla och kompetenta verkstäder på bussbolagen, dessutom har ju Norrköping alltid skött sina spårvagnar, i princip genom att göra allt själva, så det gick ju.
;-)

Steff

Hej
Stort tack för alla fina bilder på Volvo Ikarus

Mvh
Stefan J
Kör för B4Y i Malmö

Ulf Rådeström

Jag hänger på kören - intressanta bilder!

Christian Ljunggren

Härliga bilder Leif.  Tackar och bockar!

/Christian

Stefan P

Hej

Hur många Ikarus av modellerna bilderna byggdes för Sverige?
Fina bilder, tack för dem.

mvh Stefan P

Christian Ljunggren


Steff

Tack Christian för en fin bild på M 1464. Har du fler bilder från Malmö Billinjegrupp får du gärna dela med dig.

/Stefan
Kör för B4Y i Malmö

Mikael T Nilsson

Citat från: Leif D skrivet 06 oktober 2008, 09:08:55 AM
En lite skojig grej kom jag just på......
H55 modellen, togs ju fram av Sundema i Solna (tror ja de låg) för att säljas till SL, de lyckades få SL att köpa 10 st 1974, medan NKA i Norrköping köpte först 7 st 1974 och sedan ytterligare 11 st 1975. 1976 köptes så 5 st Scania Ikarus.
Just den specifika "H55" var nog Norrköping klart störst på i Sverige. Att sen bussarna var ren skit, de är kanske en annan femma.....  Trotts att gick de ju under 10-15 år, men med stora insatser. På den tiden hade man ju rejäla och kompetenta verkstäder på bussbolagen, dessutom har ju Norrköping alltid skött sina spårvagnar, i princip genom att göra allt själva, så det gick ju.

Intressant! Ja, det blev ju inte så många exemplar av just denna modell.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christian Ljunggren

Citat från: Steff skrivet 08 oktober 2008, 10:14:28 AM
Tack Christian för en fin bild på M 1464. Har du fler bilder från Malmö Billinjegrupp får du gärna dela med dig.

/Stefan


Tackar!  Jo det finns fler bilder. Kommer vad det lider.

/Christian

Leif D

Citat från: Norrortsmicke skrivet 08 oktober 2008, 10:29:20 AM
Intressant! Ja, det blev ju inte så många exemplar av just denna modell.

Precis, SL köpte väl 10, och så blev det ju 18 i Norrköping, varav 3 bara hade 1+1+0 dörrar, men istället halvturistinredning.
;-)

Bussmicke

Mumma vilken porr, tack Leif och alla.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.