Scania-Vabis

Startat av Peter Öden, 28 september 2008, 14:00:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Har bara en liten fundering om det verkligen tillverkats några Scania-Vabis B 61 ??
B 62/B 63 har ju funnits i många exemplar men just B 61 är jag osäker på.
Någon som vet, vilket axelavstånd skulle detta chassie ha i så fall ?

Mvh Peter Ö

Ulf Fernestad

#1
Citat från: Peter Öden skrivet 28 september 2008, 14:00:35 PM
Hej !

Har bara en liten fundering om det verkligen tillverkats några Scania-Vabis B 61 ??
B 62/B 63 har ju funnits i många exemplar men just B 61 är jag osäker på.
Någon som vet, vilket axelavstånd skulle detta chassie ha i så fall ?

Mvh Peter Ö
I sbh så finns det 69 st BF61 noterade men väldigt få uppgifter om årsmodell/regnr. och ägare
samt 4 st B61, vad är det för skillnad på dessa två beteckningar? Chassinr. verkar som om de är ur samma serie
mvh U Fernestad

Peter Rost

#2
Har en uppgift om en B61 hos Arvika stads Omnibusstrafik, och som köptes in 1950, med chassinr:91359, regnr:S537, och slopades 1963.

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 28 september 2008, 18:58:29 PM
I sbh så finns det 69 st BF61 noterade men väldigt få uppgifter om årsmodell/regnr. och ägare
samt 4 st B61, vad är det för skillnad på dessa två beteckningar? Chassinr. verkar som om de är ur samma serie
mvh U Fernestad

Skillnaden mellan BF61 och B61 är att den förstnämnda hade något längre framöverhäng så att man kunde få plats med en dörr framför framaxlen. Det förekom dock att man ändå lyckades klämma dit en sådan dörr även på ett B-chassi. Hägglunds gjorde t ex några sådana byggen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Tjaha, frambyggda bussar på B-chassi men det var väl betydligt senare, i början av 60-talet när Scania-Vabis inte längre ville sälja BF-chassier för karossering hos andra tillverkare. Men BF 61 känner jag till två st, T 732 från 1950 med Hägglundskaross levererad till Arvid Nilsson, Åmmeberg. Har tyvärr inga data på den bussen men väl på följande:
D 248 årsmodell 1952, chassinr 92261, motornr D-611 68732, SKV kaross, längd 1055 cm, bredd 235 cm, axelavstånd 480 cm, däck fram 11.00x20, bak 10.00x20, tj.vikt 7240 kg, maxlast 4760 kg, totalvikt 12000 kg, antal passagerare 57 st varav stående 21 st. Bussen registrerades 8 april 1952 på AB G Lundborgs Omnibustrafik, Fredsgatan 24, Katrineholm och gick alltså i stadstrafiken i Katrineholm. 9 juli 1964 ny ägare Bilförsäljnings AB Gunnar Larson, Kungsgatan 10, Katrineholm (Volvo-återförsäljare), reservreg 27 nov 1964.

Sedan hamnade bussen i maj/juni 1965 hos Södra Hjälmarstrandens Trafik AB, Lännäs, nytt nummer T 678, gick i vanlig linjetrafik fram till högertrafikomläggningen. Troligen var det denna buss som stod i ett garage i Nästorp väster om Vingåker och glömdes bort vid Örebro Stads övertagande av SHT. Sedan kördes den ut i skogen och användes som jaktkoja, skall vara borta sedan länge enligt en lokal kunskapare.

Karossen var en vanlig Boxer med rak akter. Den såg lite rolig ut på grund av det långa framöverhänget och korta axelavståndet.


Mvh Jan G