Testbild

Startat av bilomnibussen, 08 september 2008, 16:14:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Jag prövar mig fram i datatekniken och försöker nu lägga in en bild. Vad kan väl detta vara för något?
Mvh Jan G


Björn Forslund

Ja, det var en riktig fuling! Har sett något liknande och jag tror att det var en Molin kaross. Kan det stämma?

Peter Öden

Hej !

Är den övre bussen möjligtvis en GDG-buss ??

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Jo, båda är GDG-bussar och "fulingen" ska vara en Volvo med Molinkaross. När jag lade in bilden såg man hela bussen men inte här när den kom in på forumet. Den anpassades i storlek innan. Vet ej var bilden är tagen, jag har fått den skickad till mig.
Mvh
jan G

Sven W

Hej

Vad i ...? Döm om min förvåning när jag får se en av mina egna gamla bilder publicerad av någon annan. Det här är min bild, tagen i Arvika 1959. Vagnen är inv nr 473, mycket riktigt med Mohlinkaross. Jag vill minnas att den kom till GDG med postverkets linjer i Värmland som GDG övertog 1954.

Jag har lämnat den här bilden till en person för länge sedan, möjligen också till ytterligare en. Att sedan sprida den vidare var förstås inte meningen. Nu har den t o m publicerats. Tråkigt att man inte kan lita på personer man vill hjälpa inom samma intresseområde.

Kommer jag att få se fler bilder ur min samling senare?

Hälsningar Sven

Hälsningar

bilomnibussen

Gulp! Får be om ursäkt för detta! Trodde bilden var något slags allmängods eftersom den vandrat till mig i flera led. Ska aldrig göra så mer. Kanske går det nu att få några ytterligare kommentarer till Molinkarosserna från 50-talet när skadan nu är skedd.
Mvh!
jan G

Ersa

Tyvärr är det inte lätt att hålla koll på vilken fotograf som tagit vilken bild, särskilt när det gäller så gamla klenoder som svartvita bilder från 40-och 50-talen som givits vidare i 5-6 led. Visst måste lagar och regler följas, men personligen tycker jag att det var riktigt trevligt att vi fick se bilden, även om den nu kom fram via olika omvägar. Om Sven W och andra äldre herrar själva kommer att visa upp fler av sina egna bilder för oss i framtiden, skulle det vara ännu trevligare här på forumet. :)

Björn Forslund

Hej

Detta med bilder på villovägar är lätt hänt. Eftersom album lånas och fotas/scannas av händer det att ursprungsfotografen försvinner på vägen. Och är sedan bilden intressant i sig är det ju kul att kunna diskutera den.
Hoppas att Sven W inte tar alltför illa upp. Givetvis tar vi bort bilden isåfall.

HJP

Citat från: bilomnibussen skrivet 08 september 2008, 22:49:15 PM
När jag lade in bilden såg man hela bussen men inte här när den kom in på forumet.
Mvh
jan G
****
Hela bilden är med. Om du klickar på bilden, så ser du hela bussen och ett släp.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 09 september 2008, 14:03:08 PM
****
Hela bilden är med. Om du klickar på bilden, så ser du hela bussen och ett släp.

HJP

Om man använder annat tema än standardtemat så kan man också scrolla på bilden även om man har Internet Explorer. Läs här
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4562.0
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Fernestad

Citat från: bilomnibussen skrivet 08 september 2008, 16:14:05 PM
Hej! Jag prövar mig fram i datatekniken och försöker nu lägga in en bild. Vad kan väl detta vara för något?
Mvh Jan G


Härlig bild trots allt, bussen står nere på garage och verkstadsplan har eller ska tanka, bakom bussen så fanns en farmartank med handpump som hängde med till början av 70-talet. Bussen ifråga har jag inga minnen utav (född samma år som bilden är tagen).
Fråga och en vädjan till Sven W, årsmodel på bussen och om du har mer bilder från GDG-Arvika har du möjlighet att visa dom här för oss andra? Även andra bilder från GDG epoken tas emot med öppna armar

Sven W

Hej

Så har dagen gått och jag har hämtat mig från överraskningen att finna min bild på forumet. Många kloka ord har sagts. Jag inser att det kan vara svårt att hålla rätt på ursprunget för en 50 är gammal bild. Det är ju ingen större skada skedd fast det är nog bra om vi påminner varandra ibland om vad som faktiskt gäller.

Bussen ifråga, alltså GDG 473 hade reg nr S217. Den är en Volvo B627X från 1952. Den fanns i Värmlands busslinjegrupp även 1956.

Bussen ovanpå, som det ser ut, alltså stående vid busstationen, är sannolikt en Volvo B513/ASJ från 1948-49, som fanns i ett antal vid GDG. Det kan vara vagn 38, reg nr S492 som tidigare gick i Hofors som X492.

Jag har f n varken tekniska eller administrativa möjligheter att lägga ut egna bilder men jag skaffar mig nog möjligheten med tiden

Tack för idag och God natt
Sven

Björn Forslund

Hej

Tack Sven W för att vi fick se denna bild.

Hur många Molinbyggen hade Posten, och gick flera av dem över till GDG? Jag har någonstans sett bild på en diligens med just samma utseende som GDG-bussen ovan.

/Björn

Ove Bojarp

#13
I SBH har det identifierats 54 st Mohlinkarosserade bussar för Posten.
Det är väldigt lätt att kunna spåra det mesta tack vare de utomordliga
sökmöjligheterna  i SBH. Det är bara att klicka på Mohlin och
på karosstillverkare.
Hade Posten någon trafik i D-län? Man ser att många Mohlinare hade
D-reg. i början, innan de registrerades för Posten.

Björn Forslund

Molins höll till i Eskilstuna har jag för mig, kanske var de reggade där innan leverans? Var det rödskyltar?