Veolia, dåliga förlorare.....

Startat av Nicklas Vasa, 09 september 2007, 16:04:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Veolia har förlorat tågtrafiken på Norrland till SJ, och har yttrat: "nu får monopolisten all fjärrtrafik i landet", alldeles som att Veolia är tågtrafikens frälsare....

Fredrik Gelin

Men då är väl allt i sin ordning då, du gillar ju inte när privata entreprenörer tar trafik från staten genom upphandlingar som jag förstått det?  ;D
Hoppas att moderatorerna flyttar tråden till ordet är fritt där den hör hemma...
//Fredrik

Nicklas Vasa

Det är ju en fråga om att kunna skilja på vad som är rätt och vad som är fel....

Leif D

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 september 2007, 16:04:09 PM
Veolia har förlorat tågtrafiken på Norrland till SJ, och har yttrat: "nu får monopolisten all fjärrtrafik i landet", alldeles som att Veolia är tågtrafikens frälsare....

Jojo, men är det något som uttalats officiellt från företaget i fråga ?
I annat fall ska väl sånt tas  med stor nypa salt.

;-)

JB

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 september 2007, 16:04:09 PM
Veolia har förlorat tågtrafiken på Norrland till SJ, och har yttrat: "nu får monopolisten all fjärrtrafik i landet", alldeles som att Veolia är tågtrafikens frälsare....

Veolia kör väl Sundsvall-Östersund, så all tågtrafik har inte "monopolisten".

Leif D

Citat från: JB skrivet 09 september 2007, 22:37:50 PM
Veolia kör väl Sundsvall-Östersund, så all tågtrafik har inte "monopolisten".

Gissar ju att den som gjorde uttalandet inte känner till det, eller räknar den trafiken som regional eller lokal.
F.ö. så vann ju Veolia Transport trafiken på Tjust- och Stångådalsbanorna, från just SJ AB.
Men det är ju också regional eller lokal trafik gissar jag.....

;-)

blubb


Ersa

Citat från: Leif D skrivet 09 september 2007, 20:52:47 PM
Jojo, men är det något som uttalats officiellt från företaget i fråga ?
I annat fall ska väl sånt tas  med stor nypa salt.

Citat:
"-Detta är ett slag mot den påbörjade avregleringen av tågtrafiken i Sverige. Nu får den stora monopolisten all fjärrtrafik i landet. Det krävs att avregleringen av annan tågtrafik i Sverige påskyndas så att resenärerna erbjuds alternativ på järnvägsmarknaden, säger Gunnar Wulff, chef för Veolia Transports Division Tåg"

http://www.veolia-transport.se/tmpl/NewsPageWithList____33415.aspx?epslanguage=ML&ListID=22266

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2007, 19:41:24 PM
Citat:
"-Detta är ett slag mot den påbörjade avregleringen av tågtrafiken i Sverige. Nu får den stora monopolisten all fjärrtrafik i landet. Det krävs att avregleringen av annan tågtrafik i Sverige påskyndas så att resenärerna erbjuds alternativ på järnvägsmarknaden, säger Gunnar Wulff, chef för Veolia Transports Division Tåg"

http://www.veolia-transport.se/tmpl/NewsPageWithList____33415.aspx?epslanguage=ML&ListID=22266

Jo, jag såg ju de där också senare, kanske vare därför han slutade på SJ AB då....
;-)

Jonas Gustafsson

Har man så korta kontraktsperioder? Det var väl inte så många år sedan Veolia (som då hette Connex) tog över från Tågkompaniet?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nico

#10
Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2007, 19:41:24 PM
Citat:
"-Detta är ett slag mot den påbörjade avregleringen av tågtrafiken i Sverige. Nu får den stora monopolisten all fjärrtrafik i landet. Det krävs att avregleringen av annan tågtrafik i Sverige påskyndas så att resenärerna erbjuds alternativ på järnvägsmarknaden, säger Gunnar Wulff, chef för Veolia Transports Division Tåg"

http://www.veolia-transport.se/tmpl/NewsPageWithList____33415.aspx?epslanguage=ML&ListID=22266

Tja, när man ser mer av texten som det initiala citatet kom ifrån så får det ju en annan innebörd även om man kanske inte bör använda uttryck som 'slag mot avregleringen' osv. Konkurrens är ju en del av det hela, men visst kan man nog även till viss del hålla med om att flera alternativ vore att föredra. I övrigt kan jag hålla med om att det känns som det var en ruskigt kort kontrakttid.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 11 september 2007, 23:58:20 PM
Tja, när man ser mer av texten som det initiala citatet kom ifrån så får det ju en annan innebörd även om man kanske inte bör använda uttryck som 'slag mot avregleringen' osv. Konkurrens är ju en del av det hela, men visst kan man nog även till viss del hålla med om att flera alternativ vore att föredra. I övrigt kan jag hålla med om att det känns som det var en ruskigt kort kontrakttid.

Avtalet var på fem år. Tågkompaniet körde från januari 2000 till juni 2003. Egentligen skulle de bara kört till juni 2002 men fick förlängt efter en förenklad upphandling.
Eftersom Connex/Veolia Transport haft - och har (sannolikt eftersom de inte särredovisar tågtrafiken) - stora ekonomiska problem med det här kontraktet så är de nog glada att det inte var längre.
SJ AB låg cirka 15 procent under Veolia och Tågkompaniet (som var för sig låg på ungefär samma nivå).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)