C-kort eller D-kort

Startat av Magnus, 05 september 2007, 16:15:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Sista september blir jag arbetslös och jag har lite funderingar på att försöka ta C- eller D-kort.

Ni får gärna berätta för- och nackdelar med jobbet som lastbils- eller busschaufför. Vad tycker ni är roligast? Fjärrbil på motorväg vs. Distributionsbil i city likaså stadsbuss vs. turistbuss? Jag tror jag mest är intresserad av fjärrbil/turistbuss, fast det är väl ganska vanligt att man blandar lite?

Om man kör fjärrtrafik med lastbil är man väl inte hemma så mycket? Hur är det om man kör turistbuss? Är man borta mycket då också?

Är det lätt att få jobb? Vad jag har förstått är det brist på lastbilschaufförer, är det samma med busschaufförer?

Något annat som kan vara bra att veta som jag inte har tänkt på?


Krille

Lastbilsjobb verkar det finnas hur mycket som helst av.
Att köra distr. i stan är både stressigt och slappt, varierar från dag till dag.
Gillar man att träffa folk är det överlägset sitta å nöta E4 hela nätterna.

/K

Zella

Kör man buss så går det man fraktar av själv... i vissa fall så ta polisen hand om losningen...  ;)   skämt å sidor... det är ett gôr sköj jobb att köra lokalbuss... finns olika arbetstider på dygnet... man kickar igång kaffebryggan runt 04:30 och njuter av morgonens tidiga start... man kör runt i stan och se hur stan vaknar till liv... och strax efter lunch så har man gort sitt...

Har ingen erfarenhet av lastbilsjobbet... men även det har sina ljusa stunder...

Just jobb som chafför/förare innom dom olika kategorierna behöver folk...

Lycka till  ;)

76

04:30? Då sitter man ju redan i bussen och har lastat sina första passagerare ute i Östra Nyby :D

Det är väl inte helt vanligt att man börjar köra turistbuss direkt, utan ofta så måste man nöta några år på linjetrafik.

När det gäller personalbrist så är den ju som sagt stor på lastbilssidan, men det finns ett behov även inom bussbranschen, framförallt i större städer.

Simon Bertilsson

#4
Citat från: Krille skrivet 05 september 2007, 17:17:04 PM
Lastbilsjobb verkar det finnas hur mycket som helst av.
Att köra distr. i stan är både stressigt och slappt, varierar från dag till dag.
Gillar man att träffa folk är det överlägset sitta å nöta E4 hela nätterna.

/K

Distribution:
Stressigt? Ja!!!
Slappt? Nix!
Tungt? Mer eller mindre, beroende på vad du kör för typ av transporter. Men oftast tungt. Exempelvis bryggeribilar (som hanterar pallar istället för burar) har eltruckar till sin hjälp, men i övrigt är det muskelkraft som gäller.
Socialt? Jajjemen!
Hålla vilotiderna? Glöm det!
Mycket övertid? Japp.
Bra pengar? Banne mig.
Trivs jag? Absolut!

Magnus

Jag läste igår att man måste ha kört buss X antal år för att få köra mer än 5 mil från stationeringsorten, stämmer det?

Om man kör distributionsbil har man väl någorlunda normala arbetstider?

Ersa

Citat från: Magnus skrivet 06 september 2007, 17:37:53 PM
Jag läste igår att man måste ha kört buss X antal år för att få köra mer än 5 mil från stationeringsorten, stämmer det?

Om du tar "Yrkeskompentensbevis för persontransporter" slipper du den jobbiga 5-milsregeln. Jag rekommenderar att du tar detta i samband med D-kortet, helst via någon Komvuxutbildning.