Huvudmeny

Malmö - Kiruna

Startat av CF, 28 maj 2007, 20:30:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CF

Hej

Jeg skal køre turen fra Malmö til Kiruna i bil til sommer, og vil gerne høre hvilken vej der er den letteste og hurtigste.

Ersa

Blir det E4 vs E45 då?
Jag skulle rekommendera inlandsvägen E45 som är trevligare, men kanske tråkiga kustvägen E4 är snabbare? Någon mer som kan jämföra?

Staffan Sävenfjord

Skall du köra bil i båda riktningarna så är det att rekommendera E6-riksväg 26-E45 norrut och E4 söderut.
Du tar av i Halmstad på riksväg 26 mot Jönköping och följer sedan denna till Mora. Strax söder om Mora slås vägarna 26 och E45 ihop. Sedan är det bara att fortsätta E45 till Svappavavaara. Sista biten till Kiruna blir på E10.
Söderut kör du lämpligen E10 till Töre norr om Luleå. Där kommer du ut på E4.
Med hjälp av en karta kan du hitta en del intressanta avstickare. Du bör räkna minst tre dagar för varje riktning, helst fler. Det finns mycket att titta på på vägen.
God tur!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CF

Hej

Vi skal kun den ene vej gennem Sverige. efter Kiruna fortsætter vi til Kirkeness. Der henter vi min mor som sejler dertil med Hurtigruten, derefter retur til Danmark gennem Norge.

Vil I anbefale ruten inlands  eller langs kysten nordpå ? Jeg er godt klar over, at jeg ikke skal ind over Stockholm.


Ersa

Citat från: Claus Frost skrivet 29 maj 2007, 12:21:59 PM
Vi skal kun den ene vej gennem Sverige. efter Kiruna fortsætter vi til Kirkeness. Der henter vi min mor som sejler dertil med Hurtigruten, derefter retur til Danmark gennem Norge.

Vil I anbefale ruten inlands  eller langs kysten nordpå ? Jeg er godt klar over, at jeg ikke skal ind over Stockholm.

Jag har rekommenderat E45 Göteborg-Mora-Östersund-Gällivare för de utländska turister som frågat mig förr, och de har varit helnöjda. Mina amerikanska släktingar tyckte att det var väldigt vackert på sträckan genom Härjedalen fram till Åsarna, vilken är en sträcka som jag (då jag tröttnat på den) tycker är urtråkig. Efter Åsarna vidare upp genom Östersund och till Dorotea är gillar jag dock E45. Även Arvidsjaur är vackert.

Min personliga åsikt: Åk till Göteborg, och ta därefter E45 norrut.

CF

#5
Hej

Og den vej tager ca. 3 dage at køre ?

Hvordan er det med hotel/bed&breakfast...  hvad er bedst og billigst ? er der mange hoteller undervejs ?

Jeg har aldrig prøvet at køre langt i Sverige før, så lidt gode råd vil være dejligt.