Vad är vitsen med SLs blåbussar utanför City?

Startat av DL, 21 september 2019, 17:59:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DL

Varje helg åker jag 173 mellan Fruängen och Skärholmen och det är samma sak varje gång. Fullsatta och sena bussar. Tycker SL verkligen själva att 15 min trafik är okej i en stad som växer? Och när ska SL ge upp tanken på att försöka locka över bilister med regionalbussar på busslinjer som kräver stadsbussar p.g.a. många barnvagnar och stor genomströmmning.

De som åker buss utanför stan är knappast bilister och så kommer det fortsätta att vara. Lägg krutet på fler avgångar och rätt typ av fordon istället.

Robert Brink

Linje 179 ett annat exempel, tänkt för snabb förbindelse mellan Sollentuna å Vällingby, bromsas upp helt mellan Husby - Kista - Rinkeby.

Från början skulle Blåbussarna hoppa över fler hpl, men folk klagade å media hängde på och SL ger med sig på en gång.
Tex 471 till Orminge, är en enda hpl som man inte stannar vid.

//R

DL

Att åka med linje 179 från Vällingby till Sollentuna är en rejäl prövning. Inget för de med dåligt tålamod.

Nico

Då skulle du prova att köra den.  ;)

Minns en julafton omkring 2003 eller 2004 som tillbringades med linjeren tjänst med cirkus åtta timmar på 179... och blev sen tillfrågad om jag kunde gneta och sade ja (julafton var ju ändå körd) utan att fråga... vilket renderade mig nästan fyra timmar till på 179:an. Var ganska mör när den dagen var slut.

Tanken med blåbussarna i ytterstaden är mera att de ska fungera som tvärförbindelser snarare än stomlinjer. Det har sen snabbats upp en aning på både 178/179 och 172/173 på sistone och tanken är att fler linjer ska ses över. Robert Brink har sen rätt i det han skriver, dvs. att SL agerat lite bakvänt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Citat från: Robert Brink skrivet 21 september 2019, 20:23:44 PM
Linje 179 ett annat exempel, tänkt för snabb förbindelse mellan Sollentuna å Vällingby, bromsas upp helt mellan Husby - Kista - Rinkeby.

Från början skulle Blåbussarna hoppa över fler hpl, men folk klagade å media hängde på och SL ger med sig på en gång.
Tex 471 till Orminge, är en enda hpl som man inte stannar vid.

//R

På den tiden jag körde och jobbade för/i Nacka-Värmdö var det två hållplatser (Skogalund och Koldalsvägen) som inte trafikerades av 471.

DL

Citat från: Nico skrivet 21 september 2019, 20:58:36 PM
Då skulle du prova att köra den.  ;)

Minns en julafton omkring 2003 eller 2004 som tillbringades med linjeren tjänst med cirkus åtta timmar på 179... och blev sen tillfrågad om jag kunde gneta och sade ja (julafton var ju ändå körd) utan att fråga... vilket renderade mig nästan fyra timmar till på 179:an. Var ganska mör när den dagen var slut.

Tanken med blåbussarna i ytterstaden är mera att de ska fungera som tvärförbindelser snarare än stomlinjer. Det har sen snabbats upp en aning på både 178/179 och 172/173 på sistone och tanken är att fler linjer ska ses över. Robert Brink har sen rätt i det han skriver, dvs. att SL agerat lite bakvänt.

Jag beundrar er förare som klarar av att köra dessa linjer.

Robert Brink

Citat från: Fredde skrivet 21 september 2019, 21:27:54 PM
På den tiden jag körde och jobbade för/i Nacka-Värmdö var det två hållplatser (Skogalund och Koldalsvägen) som inte trafikerades av 471.

Stämmer bra, är så fortfarande.
Jag glömde Skogalund...

//R

homer

Citat från: Robert Brink skrivet 22 september 2019, 07:21:22 AM
Stämmer bra, är så fortfarande.
Jag glömde Skogalund...

//R
Nacka Forum stadshuset likaså.

egentligen borde 471 hoppa över betydligt fler hpl


enligt mig borde den angöra följande hållplatser- Slussen-Londonviadukten-Henriksdal-Sickla bro-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp C-Björknäs C-Centralplan(inväg)-Orminge C (eventuellt med en fortsättning direkt till Värmdö Marknad-Gustavsberg C)




buskörare

670 hoppar över 2. Mörbylund och Frescati. Sen står det i media att man ska snabba upp den, för att i samma artikel skriva att man bygger fler hållplatser längst E18. Får inte ihop det.

igel

Citat från: buskörare skrivet 22 september 2019, 09:47:35 AM
670 hoppar över 2. Mörbylund och Frescati. Sen står det i media att man ska snabba upp den, för att i samma artikel skriva att man bygger fler hållplatser längst E18. Får inte ihop det.
Nä det går inte ihop. Man (SL) borde kanske erkänna att ideen med snabba förbindelser från A till B, och samtidigt inte ha mycket paralell trafik som täcker mellanliggande hållplatser inte är möjlig. Några så tunga stråk där detta skulle kunna fungera finns väl i dag inte, där det inte redan går spårtrafik. (Möjligen undantaget en paralellmatning till 179an mellan Kista och Spånga, för att snabba upp 179an)

Lars_L

Problemet är ju många med SL:s blåbussar. Men grundproblemet är ju att man (förutom då att det egentligen är tre olika koncept under samma namn), försökt lösa flera uppgifter med dem, samtidigt som man i vissa fall inte styr processen. Såsom att man tillåter Nobina att låta 676 ta upp lokala resenärer i Stockholm-Täby, medan Trafikförvaltningen centralt ifrån kan svara att de inte får göra det...Men detta har ju också att göra med problemen hos Trafikförvaltningen när det gäller hur man styr trafikplaneringen (eller snarare inte styr den) och synen på att blåbussar ska vara strategisk för Stockholmsregionen, medan övrig kollektivtrafik tydligen inte är det.

Utan för stan får man ju tydligt skilja mellan de linjer som har en radiell funktion kontra de som har en tangentiell (tvärgående funktion). De förra fungerar ju i huvudsak bra, men även här finns ju misstag som 471 och 474 som ju är feltänkta och dåliga kompromisser. Andra som 677 och den tilltänkta mellan Nykvarn och Nynäshamn är ju rena landsbygdslinjer och borde knappast gå under samma konceptnamn. Och en tredje grupp vill man förlänga restiden på, som 670 och 676 genom att låta dem stanna i Arninge och Täby centrum (om det nu någonsin blir verklighet). 


Men ser man på de tvärgående (17x) och jämför med den typen av linjer i andra städer, så kännetecknas ju linjerna i Stockholm av att de egentligen snarare är en förbindelse mellan två olika tågsystem för boende mellan dessa, än en tvärgående förbindelse mellan systemen. Det gör att ingen egentligen åker exempelvis mellan Vällingby och Kista eftersom det tar alledeles för lång tid. Det skulle förstås gå att skapa en snabb förbindelse mellan dessa platser, men ska man ha bra turtäthet då, är nog Trafikförvaltningen rädd för att man får för få passagerare per tur. Därför blir ju bussen snarare en förbindelse för boende i Järva som ska shoppa i Kista. Man har ju alltså valt att de ska ha en alldeles för lokal funktion för att få ner driftskostnaderna. På så sätt har de ju snarare blivit ett sätt att effektivisera trafiken, än att skapa attraktiv kollektivtrafik och öka kollektivtrafikandelen (vilket ofta kräver att man minskar kvoten mellan bilresan och att åka kollektivt).

Jämför man med Köpenhamns S-bussar, så är det ju stor skillnad på beläggning (i jämförelse). Där är ju bussarna i huvudsak snabba förbindelser mellan tågsystem och man får i princip alltid sittplats. Sedan har man ju i Stockholm valt att alla ska visera biljetten genom framdörren, samtidigt som man inte har tillräckligt med dörrar etc. vilket ger långa hållplatsuppehåll och därmed lång restid. Till skillnad från tvärförbindser i andra städer går ju också de i Stockholm bara i undantagsfall på trafikleder eller motorvägar, medan man på annat håll har relativt stora delar av linjerna på sådana sträckningar.

Men framförallt håller jag med om att om det ska vara någon vits med stomlinjer som ska fungera som tvärförbindelser, ska det vara minst 10-minuterstrafik under mellantrafiken (shoppingtid helger). I annat fall blir bytestiderna för långa för att locka resenärer. Det enda ställe man förstått detta på är ju med 176/177, som konstigt nog får ha överkapacitet mellan Brommaplan och Mörby under mellantrafiken, medan de andra tvärgågende stomlinjerna har för låg turtäthet i förhållande till belastning. 179 går ju ofta också, men där är det ju styrt av att resenärerna ska kunna komma med bussen.













Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mr G

Citat från: igel skrivet 22 september 2019, 11:26:30 AM
Nä det går inte ihop. Man (SL) borde kanske erkänna att ideen med snabba förbindelser från A till B, och samtidigt inte ha mycket paralell trafik som täcker mellanliggande hållplatser inte är möjlig. Några så tunga stråk där detta skulle kunna fungera finns väl i dag inte, där det inte redan går spårtrafik. (Möjligen undantaget en paralellmatning till 179an mellan Kista och Spånga, för att snabba upp 179an)

Ungefär som 514 menar du? Men, den finns ju redan. Eller tänkte du på att skippa Tensta C och Rinkeby C för att få ned körtiderna?
吉先生

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 22 september 2019, 20:01:51 PM
Utan för stan får man ju tydligt skilja mellan de linjer som har en radiell funktion kontra de som har en tangentiell (tvärgående funktion). De förra fungerar ju i huvudsak bra, men även här finns ju misstag som 471 och 474 som ju är feltänkta och dåliga kompromisser. Andra som 677 och den tilltänkta mellan Nykvarn och Nynäshamn är ju rena landsbygdslinjer och borde knappast gå under samma konceptnamn. Och en tredje grupp vill man förlänga restiden på, som 670 och 676 genom att låta dem stanna i Arninge och Täby centrum (om det nu någonsin blir verklighet).

Info om 670 och 676, utan att 639 nämns? Förvirrande...  ::)

Just det framtida stoppet i Arninge resecentrum är dock fullt logiskt för blåbusskonceptet, då ju blåbussarna gärna ska ansluta till, samt knyta ihop spårtrafik. Däremot är det märkligt att 677 inte dras till Arlanda och Märsta station istället för Ar och Uppsala, samt att 524 inte är en blåbusslinje, då den knyter ihop järnvägen vid Upplands Väsby station med Arninge (snart järnvägen vid Arninge resecentrum).

Däremot Täby centrum, det blir ett rejält tidspåslag för dessa två (tre?) linjer. Man kan faktiskt åka tåg mellan Täby centrum och Arninge resecentrum då det är klart, då de två (tre?) blåa (och röda?) busslinjerna behöver faktiskt inte åka denna omväg. Så jobbigt är det inte att byta färdmedel.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 22 september 2019, 23:54:12 PM
Info om 670 och 676, utan att 639 nämns? Förvirrande...  ::)

Just det framtida stoppet i Arninge resecentrum är dock fullt logiskt för blåbusskonceptet, då ju blåbussarna gärna ska ansluta till, samt knyta ihop spårtrafik. Däremot är det märkligt att 677 inte dras till Arlanda och Märsta station istället för Ar och Uppsala, samt att 524 inte är en blåbusslinje, då den knyter ihop järnvägen vid Upplands Väsby station med Arninge (snart järnvägen vid Arninge resecentrum).

Däremot Täby centrum, det blir ett rejält tidspåslag för dessa två (tre?) linjer. Man kan faktiskt åka tåg mellan Täby centrum och Arninge resecentrum då det är klart, då de två (tre?) blåa (och röda?) busslinjerna behöver faktiskt inte åka denna omväg. Så jobbigt är det inte att byta färdmedel.

Att byta linje verkar vara dödens för dagens resenärer. Arninge är som du skriver ett självklart stopp sen, där finns även 615 som går bakvägen till Täby C utöver Roslagsbanan. För 615 i nån form lär finnas även då. Man kan också byta till 617 och 619 samt 605 och 627 vid Roslags Näsby tpl för att ta sig till Täby C. Så möjligheterna är rätt många. Men ja, man måste ju resa på sig...

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 22 september 2019, 23:54:12 PM
Info om 670 och 676, utan att 639 nämns? Förvirrande...  ::)

Just det framtida stoppet i Arninge resecentrum är dock fullt logiskt för blåbusskonceptet, då ju blåbussarna gärna ska ansluta till, samt knyta ihop spårtrafik. Däremot är det märkligt att 677 inte dras till Arlanda och Märsta station istället för Ar och Uppsala, samt att 524 inte är en blåbusslinje, då den knyter ihop järnvägen vid Upplands Väsby station med Arninge (snart järnvägen vid Arninge resecentrum).

Däremot Täby centrum, det blir ett rejält tidspåslag för dessa två (tre?) linjer. Man kan faktiskt åka tåg mellan Täby centrum och Arninge resecentrum då det är klart, då de två (tre?) blåa (och röda?) busslinjerna behöver faktiskt inte åka denna omväg. Så jobbigt är det inte att byta färdmedel.

Arninge behöver inte vara fel - men det gäller att det finns bra på- och avfarter så att inte stoppet drar iväg tidsmässigt.

Men 524 - men även linjer som 560, 579, 807, 840, 865, 748 är ju linjer som lika gärna passat in i dagens koncept, likaväl som det är ologiskt att 677 är det men inte 639 (den senare passar ju dock inte riktigt in i konceptet på grund av den dåliga trafikeringen norr om Rimbo.)

Men framförallt idén med radiella stomlinjer verkar ju ha fastnat halvvägs i utförandet. Nu tycks ju tanken vara att alla ska vara tvärgående, varav också tanken att 670 och 676 måste gå via Täby och NKS. Men då har ju tanken på snabba stomlinjer försvunnit för linjer som snarare skulle passa som komplement i högtrafik.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist