Premiär för SL linje 350 Ekerö C-Fittja!

Startat av Tommy E, 19 augusti 2019, 08:40:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Tommy E skrivet 19 augusti 2019, 22:45:05 PMPå färjan kom en irriterad bilist fram och började diskutera med bussföraren. Tyvärr hörde jag inte allt, men bilisten hävdade envetet att bilar med läkare, veterinärer o.dyl. alltid ska ges företräde oavsett vad skyltarna vid färjeläget säger. Huruvida någon sådan bil faktiskt fanns i färjekön är jag inte säker på, men detta är ett exempel på de heta känslor som ibland uppstår vid färjepåfarterna. Detta var onekligen en händelserik premiärdag, och det ska bli mycket intressant att se hur det fortsätter. ;)

Finns väl inga sådana regler överhuvudtaget, dvs. att vissa medicinska yrkeskategorier ska ha företräde i en färjekö?! Låter mest som någon byfåne som rymt från reservatet.  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Harald Nordius

Citat från: Nico skrivet 19 augusti 2019, 23:15:03 PM
Finns väl inga sådana regler överhuvudtaget, dvs. att vissa medicinska yrkeskategorier ska ha företräde i en färjekö?! Låter mest som någon byfåne som rymt från reservatet.  :o
Jodå, det står i Trafikförordningens 11 kap. 7 §. Även fordon i linjetrafik hör till dem som har förtur enligt den bestämmelsen. Bestämmelsen gäller "sådan färja som enligt väglagen är väganordning". Frågan är om Ekeröleden är en sådan. Finns det något särskilt körfält för fordon med förtur? Hur som helst så är det ju löjligt att diskutera detta med bussföraren. Har man synpunkter på hur färjetrafiken sköts, så får man väl ta upp det med huvudmannen, d.v.s. Ekerö kommun.

Nico

Uttryckte mig lite dumt. Vissa kategorier har rätt till företräde, men då ska det vara fråga om brådskande yrkesutövning. Även det blir i dagens läge lite av en definitionsfråga.

Att vissa personer däremot alltid, dvs. oavsett orsak, skulle ha företräde för att de till professionen råkar vara poliser, läkare, veterinärer osv. stämmer däremot inte. Att sedan stå och käfta med bussföraren (som ju oxå har denna rättighet vid körning i linjetrafik, men i sak ej tom) tyder ändå mera på någon som inte har alla hästar hemma. Bägge två hade ju ändå kommit med om så är.

Sedan minns jag inte hur det var på Ekerösidan, men på Slagstasidan finns det väl (om de inte ritat upp något nytt nyligen) dels en uppsamling för bilar och sedan en egen fil för lastbilar. Vet inte hur denna buss väljer att ställa sig dock. Att den är ganska anonym kan nog kanske även det ställa till det en aning. Senast det begav sig hade väl dock 303 förtur om jag minns rätt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 19 augusti 2019, 23:02:17 PM
Funderar alltså på vad polisen hade fått för uppgifter i förmiddags när Transportstyrelsens uppgifter var avställd.

Då visar man som förare beviset om påställning som arbetsledningen lagt ut i bussen, det kan man enkelt skriva ut i samband med att man ställer på via datorn.

Då slipper man all diskussion.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 20 augusti 2019, 06:50:13 AM
Uttryckte mig lite dumt. Vissa kategorier har rätt till företräde, men då ska det vara fråga om brådskande yrkesutövning. Även det blir i dagens läge lite av en definitionsfråga.

Att vissa personer däremot alltid, dvs. oavsett orsak, skulle ha företräde för att de till professionen råkar vara poliser, läkare, veterinärer osv. stämmer däremot inte. Att sedan stå och käfta med bussföraren (som ju oxå har denna rättighet vid körning i linjetrafik, men i sak ej tom) tyder ändå mera på någon som inte har alla hästar hemma. Bägge två hade ju ändå kommit med om så är.

Sedan minns jag inte hur det var på Ekerösidan, men på Slagstasidan finns det väl (om de inte ritat upp något nytt nyligen) dels en uppsamling för bilar och sedan en egen fil för lastbilar. Vet inte hur denna buss väljer att ställa sig dock. Att den är ganska anonym kan nog kanske även det ställa till det en aning. Senast det begav sig hade väl dock 303 förtur om jag minns rätt.

Hur detta med förtur tillämpas brukar skilja sig markant från färjeled till färjeled, utryckningsfordon har ju alltid förtur och kan även påkalla en extratur och detsamma gäller även militära transporter oavsett militärt eller civilt fordon, buss i linjetrafik har förtur och på många håll kan även fastboende på öar ha förtur liksom varutransporter och yrkestrafik i övrigt såsom taxi och buss i beställningstrafik.

Nu är ju Ekeröleden lite annorlunda då det är en betalfärja och andra regler kan ha satts upp.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 19 augusti 2019, 23:02:17 PM
Funderar alltså på vad polisen hade fått för uppgifter i förmiddags när Transportstyrelsens uppgifter var avställd.

Troligen går polisen inte efter vad som står på hemsidan, utan har direktkontakt med Transportstyrelsen.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 augusti 2019, 07:31:28 AM
Då visar man som förare beviset om påställning som arbetsledningen lagt ut i bussen, det kan man enkelt skriva ut i samband med att man ställer på via datorn.

Då slipper man all diskussion.
Låter som ett bra tillvägagångssätt.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2019, 09:57:03 AM
Troligen går polisen inte efter vad som står på hemsidan, utan har direktkontakt med Transportstyrelsen.
Aktuella uppgifter ska väl alltid fås oberoende av var du söker informationen.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 20 augusti 2019, 13:10:49 PM
Aktuella uppgifter ska väl alltid fås oberoende av var du söker informationen.

Fast så är det ju inte, det är väl knappast nått nytt?

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2019, 13:22:54 PM
Fast så är det ju inte, det är väl knappast nått nytt?
Borde ju inte vara något problem med dagens teknik.

Bussmicke

Trevligt som vanligt men hmm, ingen bild från Fittja centrum..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 20 augusti 2019, 13:40:05 PM
Borde ju inte vara något problem med dagens teknik.

Om alla använde dagens teknik så hade det nog inte varit några problem, nej.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2019, 15:07:31 PM
Om alla använde dagens teknik så hade det nog inte varit några problem, nej.
Man kan ju då tycka att om ett stort företag ena dagen köper in avställda fordon med avsikten att nästa dag sätta dom i trafik och börja köra med dom borde ha rutin på detta och genomföra detta på ett lämpligt sätt så att det syns direkt att fordonen är påställda, inte minst för deras egen skull så det inte sprids något rykte om att de kör omkring med avställda fordon.

Tommy E

Vid 7-tiden imorse var den ena bussen i tid och den andra 20 minuter försenad. När jag åkte hem vid 18-tiden var den ena bussen i tid och den andra 15 minuter sen.

Vid båda färjelägena har tunga fordon ett separat körfält, och på Slagstasidan kör bussen på från detta körfält:



Vid Jungfrusund har bussen däremot ett helt eget körfält som kommer från hållplatsen, och som leder in framför övriga körfält. Här är bussen alltså garanterad en plats på färjan, om den hinner fram innan bilarna börjar köra på! ;) Ifall bussen är sen kan den dock fastna i köer så att den inte ens kommer fram till hållplatsen innan färjan är full.




Citat från: Bussmicke skrivet 20 augusti 2019, 13:52:03 PM
Trevligt som vanligt men hmm, ingen bild från Fittja centrum..

Tack! Den som väntar på något gott... ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Björn Ax

Citat från: zjbus skrivet 20 augusti 2019, 17:32:46 PM
Man kan ju då tycka att om ett stort företag ena dagen köper in avställda fordon med avsikten att nästa dag sätta dom i trafik och börja köra med dom borde ha rutin på detta och genomföra detta på ett lämpligt sätt så att det syns direkt att fordonen är påställda, inte minst för deras egen skull så det inte sprids något rykte om att de kör omkring med avställda fordon.

Men det är ju inte företagens fel att transportstyrelsen är lite sega.

Är ju samma sak när en privatperson köper bil som är avställd. Då får du ett papper att ha med i bilen som säger att bilen är påställd om du skulle bli stoppad av polisen och registret inte har hunnits uppdaterats.