Buss gick sönder

Startat av Ola Å, 05 augusti 2019, 21:22:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico

Får väl se om det kommer fram något mer... man får betänka att det är slaskpressen som refererar så man får väl ta det med en lite nypa salt. Det är ju inte alltid de skriver hela sanningen. Sen har nog de flesta haft liknade upplevelser.

Själv har jag gjort ungefär samma sak själv vid ett tillfälle, om än kanske med lite mera finess än att bara lämna och gå. Körde en flygbuss en sen vårkväll i slutet av 1990-talet. Precis när jag angjorde Järva krog, i södergående på sista svängen till Cityterminalen, så suckade vagnen till och dog p.g.a. soppatorsk. Bränslenivån hade varit ovanligt låg redan när jag tog över bussen. Försökte därför flera gånger under kvällpasset att få trafikledningen att ordna ett vagnbyte, men si det gick inte utan jag fick svaret att enligt deras uträkning och noteringar skulle soppan räcka passet ut (visade sig sedan att vagnen inte hade tankats som den skulle tidigare). Försökte även få byta till den reservbuss som då fanns på Arlanda, men det gick inte heller. Erbjöd mig oxå att själv tanka på Arlanda (fanns ett stationskort på dåvarande BP), men fick njet även på det.

Det var lite extra lyckat att bussen dog precis där den gjorde.Turligt nog gick det flera tombussar inåt då de hade tankats och städats på Råsta. Slog på varningsblinkers när jag stannade och en av de tomkörande kollegorna såg det och stannade bakom typ minuten efter. Hasplade ur mig något i internhögtalaren om motorfel och ny buss bakom. Alla troppade av och bytte. Några tackade t.o.m. för servicen. Vinkade tack och hej till kollegan, meddelade TL vad jag tyckte om deras beräkningar samt var bussen stod. Då jag bodde i Ulriksdal så var det sedan bara att ta kassan, släcka och gå hem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman