Transdev köper Björks buss mf.

Startat av homer, 29 juli 2019, 11:06:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.bussmagasinet.se/2019/07/storaffar-i-bussbranschen-transdev-forvarvar-a-bjorks-ab/

CitatEn storaffrär har genomförts i svensk bussbransch. Den 25 juli tecknade Transdev Sverige AB avtal om att köpa samtliga aktier i A Björks AB

CitatI A Björks AB ingår Björks Buss AB, Björks Buss i Närke AB, Siljan Buss AB, Lindbergs Buss AB, VS&Perssons Bussar AB, KR-Trafik AB, Buss&Taxilogistik AB samt SamBus AB. Koncernen är med sina 1500 medarbetare och 650 fordon marknadsledande i Dalarna, Västmanland, Uppland och Gävleborg.

oväntat säger jag...

BR

De säger även inblandade busschaufförer i Umeå...

Från att ha blivit uppsagd från KR Trafik eftersom företaget skulle läggas ned så är de istället uppköpt..

Bussmicke

Undrar om Byberg tar över ändå vif nyår eller ej..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BR

Om allt blir godkänt så övertar Transdev tex all personal hos KR Trafik i Västerbotten vilket innebär att Transdev blir stora ja.. Allt KR tappat i senaste upphandlingarna börjar klarna, som att man glömde lägga anbud på det paket Transdev vann som linje 15,55,16,11.

BR

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juli 2019, 13:56:10 PM
Undrar om Byberg tar över ändå vif nyår eller ej..

Transdev köper Sambus och tror ju inte Byberg-Nordin kommer vara kvar där då eftersom det ägs fortsättningsvis till 100% av Tomas Byberg så nej.

Bussmicke

Man köper hela A Björksdelen och det som var kvar i Umeå hos KR Trafik skulle ju gå över till Bybergs vid kommande årsskifte och det är Det jag undrar över. Sambus är en del i koncernen.-
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Jag trodde nog lite att man tittade på Arriva. Men då lär väl inte Transdev köpa oss då, antar att 2 så stora affärer på ett år blir svårt.

BR

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juli 2019, 15:19:28 PM
Man köper hela A Björksdelen och det som var kvar i Umeå hos KR Trafik skulle ju gå över till Bybergs vid kommande årsskifte och det är Det jag undrar över. Sambus är en del i koncernen.-

Absolut, men avtalet med Länstrafiken Västerbotten är skrivet av sambus AB.

Walter

Var det för Transdev kanske lite av att antingen lägger man anbud och vinner ett par stora kontrakt för att få upp volymen (med riskerna som följer av att prisa sig in) och kunna slå ut OH kostnaderna på fler avtal, eller köpa upp bolag och på så sätt få upp volymen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

BR

Linje 12,20,21 och 100 upphandlas nu så genom att köpa Sambus så fick man bort en konkurrent om trafiken. Vem som får trafiken avslöjas i oktober.

Esbjörn

Citat från: BR skrivet 29 juli 2019, 14:12:50 PM
Transdev köper Sambus och tror ju inte Byberg-Nordin kommer vara kvar där då eftersom det ägs fortsättningsvis till 100% av Tomas Byberg så nej.

Transdev köper A Björks AB, inte Sambus.
Enda bolag som finns knutet till Sambus AB är enligt merinfo.se dotterbolaget Bussgods Dalarna AB.

buskörare

Citat från: Esbjörn skrivet 29 juli 2019, 17:29:54 PM
Transdev köper A Björks AB, inte Sambus.
Enda bolag som finns knutet till Sambus AB är enligt merinfo.se dotterbolaget Bussgods Dalarna AB.

Fast Björks äger ju Sambus?

pnott

Citat från: Esbjörn skrivet 29 juli 2019, 17:29:54 PM
Transdev köper A Björks AB, inte Sambus.
Enda bolag som finns knutet till Sambus AB är enligt merinfo.se dotterbolaget Bussgods Dalarna AB.
A Björks AB köpte Sambus AB i Mars förra året så jo, Sambus lär nog ingå, vilket ju också framgår av trådstartarens länk.
https://www.bussmagasinet.se/2018/03/samverkansbolaget-sambus-blir-helagt-av-bjorks/

BR

Citat från: Esbjörn skrivet 29 juli 2019, 17:29:54 PM
Transdev köper A Björks AB, inte Sambus.
Enda bolag som finns knutet till Sambus AB är enligt merinfo.se dotterbolaget Bussgods Dalarna AB.

Både säljaren och köparen säger att Sambus AB ingår så dom vet nog bäst.

AO

Här är en artikel från Gefle Dagblad som handlar om köpet utifrån VS & Perssons perspektiv.

https://www.gd.se/artikel/ny-agare-for-vs-perssons-det-var-bra-timing-att-salja-nu