Nya SL Linje 350

Startat av Delfinen76, 19 juli 2019, 19:34:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2019, 13:51:49 PM
Inte förbifarten

Planerad öppning 2026, men kan nu nog försenas 1-2 år pga TrV:s problem med entreprenaden under Lovön.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Tommy E skrivet 08 augusti 2019, 12:47:53 PM
Det är faktiskt fler än man kan tro som pendlar från Mälaröarna till Södertälje (Scania), så idén är inte så dålig, men om en förlängd linje 350 "bara" skulle gå till Södertälje C tror jag tyvärr de flesta skulle fortsätta åka bil. För att locka över majoriteten krävs det nog att bussen går ända fram till dörren, i stil med personallinjen Scania Job Express. Jag har försökt få SJE att införa ett stopp vid hpl Fittjaverken i anslutning till Slagstafärjan, men hittills utan framgång.

Frågan är dock hur många resenärer det kan röra sig om totalt till/från Södertälje? Det måste ändå till en viss volym för att det ska bli samhällsekonomiskt lönsamt.

Speciellt med tanke på att det då till stor del blir parallelltrafik som även kommer kräva fler fordon och förare. Sedan måste man även se till detta övergripande... börjar man köra på det viset på ett håll skapas prejudikat för att göra det på andra håll och var sätter man då gränsen?

Att gå via Hpl. Fittjaverken (som ändå ligger ett par hundra meter från färjeläget) med Scania Go skulle sannolikt kunna fördröja resan för alla övriga med uppåt 10 minuter i värsta fall. Frågan är då vem/vilka de känner ska prioriteras?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2019, 14:12:26 PM
Planerad öppning 2026, men kan nu nog försenas 1-2 år pga TrV:s problem med entreprenaden under Lovön.

Tack. Är det tänkt att busslinjer ska köra där?
Har för mig jag sett något nån gång.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Finns väl planer på det mesta. Lite skrivs det om här: https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/Stombussar/

Den stora nackdelen med busstrafik i Förbifarten kommer sannolikt att vara att tillfarterna hamnar en bit ifrån bytespunkterna. Det kommer mao. att ta lite tid att köra till/från.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2019, 20:54:33 PM
Finns väl planer på det mesta. Lite skrivs det om här: https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/Stombussar/

Den stora nackdelen med busstrafik i Förbifarten kommer sannolikt att vara att tillfarterna hamnar en bit ifrån bytespunkterna. Det kommer mao. att ta lite tid att köra till/från.

Och jag läste nånstans att bussar inte kommer gå i tunnlarna pga att luften är för dålig för att köra där så ofta. Precis som väl varken södra eller norra länken har busslinjer gåendes i tunnlarna. Men saker kan ju ändras.

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2019, 03:58:11 AM
Och jag läste nånstans att bussar inte kommer gå i tunnlarna pga att luften är för dålig för att köra där så ofta. Precis som väl varken södra eller norra länken har busslinjer gåendes i tunnlarna. Men saker kan ju ändras.

Hur kan luften vara för dålig få tunnlarna varken är helt klara eller knappast har all ventilation installerad ännu?

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2019, 07:54:45 AM
Hur kan luften vara för dålig få tunnlarna varken är helt klara eller knappast har all ventilation installerad ännu?

Därför att luft i framför allt långa tunnlar aldrig blir så bra som luft utanför tunnlar?

Nico

#38
Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2019, 03:58:11 AM
Och jag läste nånstans att bussar inte kommer gå i tunnlarna pga att luften är för dålig för att köra där så ofta. Precis som väl varken södra eller norra länken har busslinjer gåendes i tunnlarna. Men saker kan ju ändras.

Det där kan jag dementera direkt. Visserligen är luften sämre i tunnlar än utomhus, men om luftkvalitén skulle vara så dålig i tunnlar så skulle ingen få åka där. Alltså vare sig bilar eller annat. Huvudorsaken till att det inte går SL-buss i vissa tunnlar är för att det inte finns direkta behov. Det mesta nära många tunnlar är stads- samt förortslinjer med täta stopp och i tunnlarna finns det inga hållplatser.

Vitsen med tunnlar är ju just annars att de ska fungera som snabba förbindelser mellan olika delområden. I de fall SL-linjer kan använda tunnlar så görs det, t.ex. då i Söderledstunneln, Muskötunneln, tunnlarna på Norrortsleden, men då handlar det om linjer med mera regional karaktär. Södra och Norra länken tomkörs det sedan i, liksom annan busstrafik kör linjetrafik där. Fanns det ett behov skulle även SL-linjer köra där.   

Sedan finns det ju andra parametrar. Klaratunneln skulle vara bra om den gick att använda, men den är som bekant för låg. Sedan tittar man på sådant som utrymningsmöjligheter, sprinklers osv. Det har dock även en del att göra med vilka regler som rådde vid byggtillfället. T.ex. så har Norra länken sprinklers medan Södra länken inte har det då kravet inte fanns när den byggdes. Sedan kan det helt enkelt vara för trångt i förhållande till trafiken i stort.

I tunnlarna under Täby C går det ju bara rudimentär busstrafik just för att det var för trångt. Bussarna slår lätt i väggarna och ska man utrymma så är man ju nästan intill väggen direkt. Samma sak gäller iofs. egentligen även Muskötunneln, men där är 849 ensam linje och trafiken i övrigt mycket måttlig. Tunneln tillhör dessutom TrV som då har koll på den.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 09 augusti 2019, 10:32:54 AM
Det där kan jag dementera direkt. Visserligen är luften sämre i tunnlar än utomhus, men om luftkvalitén skulle vara så dålig i tunnlar så skulle ingen få åka där. Alltså vare sig bilar eller annat. Huvudorsaken till att det inte går SL-buss i vissa tunnlar är för att det inte finns direkta behov. Det mesta nära många tunnlar är stads- samt förortslinjer med täta stopp och i tunnlarna finns det inga hållplatser.

Vitsen med tunnlar är ju just annars att de ska fungera som snabba förbindelser mellan olika delområden. I de fall SL-linjer kan använda tunnlar så görs det, t.ex. då i Söderledstunneln, Muskötunneln, tunnlarna på Norrortsleden, men då handlar det om linjer med mera regional karaktär. Södra och Norra länken tomkörs det sedan i, liksom annan busstrafik kör linjetrafik där. Fanns det ett behov skulle även SL-linjer köra där.   

Sedan finns det ju andra parametrar. Klaratunneln skulle vara bra om den gick att använda, men den är som bekant för låg. Sedan tittar man på sådant som utrymningsmöjligheter, sprinklers osv. Det har dock även en del att göra med vilka regler som rådde vid byggtillfället. T.ex. så har Norra länken sprinklers medan Södra länken inte har det då kravet inte fanns när den byggdes. Sedan kan det helt enkelt vara för trångt införhållande till trafiken i stort.

I tunnlarna under Täby C går det ju bara rudimentär busstrafik just för att det var för trångt. Bussarna slår lätt i väggarna och ska man utrymma så är man ju nästan intill väggen direkt. Samma sak gäller iofs. egentligen även Muskötunneln, men där är 849 ensam linje och trafiken i övrigt mycket måttlig. Tunneln tillhör dessutom TrV som då har koll på den.

Skillnaden skulle dock vara att det är skillnad på att göra 1-2 resor/dag som bilisterna gör mot kanske uppåt 10 som en bussförare kan få göra.

Nico

Som sagt, redan nu går det en hel del SL-busstrafik i befintliga tunnlar. Speciellt då i Söderledstunneln är SL-linjerna ganska många. Förbifarten kommer sedan att bli ännu mera påkostad vad gäller både ventilation, utrymmen och annat. Jämför gärna även med många av de tunnlar som finns i övriga Europa. Så länge som luftkvalitén sedan uppfyller satta gränsvärden så måste man utgå från att en tunnel går att använda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Citat från: Nico skrivet 09 augusti 2019, 10:52:59 AM
Som sagt, redan nu går det en hel del SL-busstrafik i befintliga tunnlar. Speciellt då i Söderledstunneln är SL-linjerna ganska många. Förbifarten kommer sedan att bli ännu mera påkostad vad gäller både ventilation, utrymmen och annat. Jämför gärna även med många av de tunnlar som finns i övriga Europa. Så länge som luftkvalitén sedan uppfyller satta gränsvärden så måste man utgå från att en tunnel går att använda.
Men Muskötunneln är väl också ett prima exempel, går ganska så djupt ner och under vattnet samt att jag upplevde bara i bil tryckskillnaden då jag fick tryckutjämna.
Men ändå går 849:an där med ganska så täta turer runt om dygnet, så jag kan hålla med om att tunnlar och luft inte verkat stoppa SL på så vis ännu.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Nej, visst är det så att uppfyller luften mm. i berörd tunnel de gränsvärden och andra krav som finns så blir det lite svårt att motivera varför man inte skulle köra.

Sedan får man inte glömma bort att det finns fler kategorier yrkesförare än enbart de inom SL:s busstrafik. I Storstockholm återfinns dagligen mängder med förare som kör taxi, bud, närdistribution, bulk, abonnering etc. och som då gör otaliga passager genom länets tunnlar. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2019, 14:21:03 PM
Frågan är dock hur många resenärer det kan röra sig om totalt till/från Södertälje? Det måste ändå till en viss volym för att det ska bli samhällsekonomiskt lönsamt.

Speciellt med tanke på att det då till stor del blir parallelltrafik som även kommer kräva fler fordon och förare. Sedan måste man även se till detta övergripande... börjar man köra på det viset på ett håll skapas prejudikat för att göra det på andra håll och var sätter man då gränsen?

Jag har ingen statistik, men det skulle kanske gå att motivera ett par turer i rusningen om man lyckades locka majoriteten av de som idag pendlar med bil (vilket dock är lättare sagt än gjort, det medger jag).

En stor nackdel är dock att 350 ska köras med små bussar (en vit MB Sprinter siktades i Tappströmsgaraget idag), som inte har kapacitet för att ersätta en tur på 748. Om man skulle sätta in större bussar på 350 blir det istället problem med utrymmet på färjan, som redan idag är full i rusningen.

Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2019, 14:21:03 PM
Att gå via Hpl. Fittjaverken (som ändå ligger ett par hundra meter från färjeläget) med Scania Go skulle sannolikt kunna fördröja resan för alla övriga med uppåt 10 minuter i värsta fall. Frågan är då vem/vilka de känner ska prioriteras?

Alla turer behöver ju inte gå via Fittjaverken, utan kanske var tredje eller var fjärde. Jämför med linje 748 och 749: I rusningen går den ena direkt Södertälje-Liljeholmen, medan den andra går mellan samma ändhållplatser men med omvägar. På så sätt är det fler än bara de som bor i närheten av Liljeholmen som kan åka dit de ska, men snabbförbindelsen till Liljeholmen finns fortfarande för dem som vill ha den.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Lars_L

Försöket med 350 illustrerar väl ganska väl problemet med att skapa attraktiva tvärförbindelser. För det första är ju konkurrensen gentemot bilen ganska svår att slå. De flesta som arbetar heltid har ju inga större ekonomiska problem med att åka bil till jobbet, utifrån att man tycker det är värt att lägga pengarna på det och ibland redo att uppoffra andra saker (vilket också verkar vara fallet ganska ofta).

Enda fördelen med 350 är väl att man slipper betala färjeavgiften - vilket gör att den ekonomiska kostnaden för bilalternativet blir lite högre.

Men för att en tvärförbindelse ska vara möjlig att få tillräckligt underlag för krävs i princip att en av knutpunkterna som man når med linjen har tillräckligt många resenärer som målpunkt för resan, alternativt då att den egentligen fungerar som "matarlinje" men från en tvärgående knutpunkt där man når spårbunden trafik.

För den här linjen når man ju alltså inga större målpunkter direkt på någon sida av linjen. På södra sidan finns ett antal målpunkter såsom Södertälje (med ganska stora avstånd emellan exempelvis Astras anläggningar och Scanias), och Flemingsberg och kanske i någon mån Kungens kurva. Alla kräver ett bussbyte. Egentligen är det väl bara till Flemingsberg dit turtätheten är tillräckligt hög för att ett byte ska upplevas som acceptabelt - men 172 går fortfarande alldeles för sällan utanför högtrafik för att vara attraktiv.

På Ekerösidan är det ju än värre där det totalt egentligen bor för få invånare för att ha underlag för någon tyngre tvärförbindelse (som inte samtidigt har en funktion för det radiella resandet), och detta försämras ytterligare av att de stråk kring där de boende bor är så spritt och med dålig turtäthet på flertalet sträckor.

Eftersom bara bussresan tar en halvtimme mellan Ekerö C och Fittja, så blir det väldigt svårt att få till rimliga restider med buss, särskilt om man räknar in den upplevda restiden (med "strafftid" för byte och väntetid). Under en timmes upplevd restid klarar man i princip bara då om man bor några minuter ifrån 350:s busshållplats och ska till några av de närmare målpunkterna. 

Ska man försöka skapa attraktiv kollektivtrafik på det här viset för att få folk att överge bilen, så lär det bli oerhört kostsamt. Må vara att just den föreslagna linjen inte är så dyr i drift. Det är väl kanske först med Förbifart Stockholm som det går att få till bra restider - men det kräver att det finns bra framkomlighet för bussarna, så att de inte fastnar i köer. Just Ekerö kommer väl i sammanhanget ändå vara ett problem, pågrund av den spretiga bebyggelsen, men mellan exempelvis Vällingby och någon knutpunkt i Sydvsästra Stockholm skulle säkert kunna både erbjuda tillräckligt bra turtäthet och resandeunderlag.










Inlägget är signerat Lars Lundqvist